کد خبر 822693
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
شیرینی

علاقه شدید به شیرینی می تواند مانند یک نفرین باشد. شما دائما هوس چیزهای شیرین می کنید و حتی وقتی سعی دارید مصرف شیرینی را کاهش دهید، مقاومت در برابر یک کوکی، یک تکه کیک یا یک بستنی قیفی غیر ممکن است.

به گزارش مشرق، لذتی که شما از خوردن چیزهای شیرین دریافت می کنید، بسیار قابل توجه است. اما واضح است که علاقه شدید به شیرینی می تواند رژیم غذایی سالم شما را کاملا بهم بزند. شما به سختی تلاش می کنید تا از مواد غذایی ناسالم دوری کنید و سپس ناگهان یک بسته کوکی می بینید و کل آن را می خورید.

علاقه شما به شیرینی به دشمن تان تبدیل می شود و لذت ناشی از خوردن یک چیز پر از شکر را دائما به یاد شما می آورد. خوشبختانه برای کاهش علاقه به شیرینی راه هایی وجود دارد. اول باید بفهمید که چرا در درجه اول هوس شکر می کنید.

زبان دارای جوانه های چشایی خاصی است که شیرینی را همراه با ترشی، شوری، تلخی و اومامی، که یکی از ۵ مزه اصلی است، تشخیص می دهد. هنگامی که زبان شما یک ماده غذایی شیرین را کشف می کند، به مغزتان سیگنال می فرستد که این مزه را تفسیر کند.

شکر از این نظر جالب است که باعث واکنشی مشابه کوکائین در مغز می شود. کوکائین به شدت اعتیادآور است. مسلما شکر در دسته داروهای اعتیادآور قرار نمی گیرد اما این مقایسه، اثر قدرتمندی که شکر بر مغز می گذارد را نشان می دهد.

لسلی بونکی، متخصص تغذیه ورزشی می گوید: ما یک لذت فیزیکی داریم که با خوردن غذاهای شیرین به وجود می آید و مغز اندورفین آزاد می کند.شما با خوردن بروکلی، چنین چیزی را تجربه نخواهید کرد.برخی از افراد، حس شیرینی دوستی قوی تری نسبت به بقیه دارند. ممکن است شما قادر باشید که با خوردن یک چیز شیرین، روزتان را سپری کنید اما برای بقیه، خوردن یک چیز شیرین به علت رضایت بسیار زیادی که توسط شکر ایجاد می شود، باعث زیاده روی یا افراط گردد. او می افزاید: برخی از افراد، حساس تر از بقیه هستند. ما دقیقا نمی دانیم که علت آن چیست.

ممکن است به علت ژنتیک باشد یا شاید به این دلیل است که آنها مقدار زیادی مواد غذایی شیرین می خورند و بدن آنها به طعم و واکنش جسمی حاصل، عادت کرده است. این مسئله باعث چندین مشکل می شود.

مواد غذایی شیرین می توانند بخش بزرگی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند و منجر به تغذیه نامناسب و البته افزایش وزن ناخواسته شوند.

چگونه از شر علاقه تان به شیرینی خلاص شوید

کاهش میل شما به شیرینی، کاری شدنی است. احتمالا همیشه از آنها لذت خواهید برد، چون آنها مسلما برای اکثر افراد خوشمزه هستند اما می توانید چیزهای شیرین را به جای یک ضرورت به یک خوردنی مناسبتی تبدیل کنید.

قدم اول: مصرف شیرین کننده های افزوده را به تدریج کاهش دهید

اگر سعی دارید ناگهان شیرینی را ترک کنید و دست از خوردن چیزهای شیرین بکشید، یعنی دارید خودتان را برای شکست آماده می کنید. بونکی می گوید: اگر تصمیم بگیرید که دیگر هیچ چیز شیرینی نخورید، طبیعتا این کار را برای یک روز انجام می دهید و سپس این تصمیم دیگر موثر نخواهد بود. بنابراین من فکر می کنم که مردم باید یک برنامه اجرایی بهتر داشته باشند.

بونکی توصیه می کند که مقدار شکر در غذاهایی که می خورید را به تدریج کاهش دهید. به عنوان مثال: فرض کنید شما در حال حاضر بلغور جو دوسر یا قهوه تان را پر از شکر می کنید. اگر استفاده از شکر را متوقف کنید، ممکن است طعم منزجر کننده ای پیدا کنند. اما اگر هر بار، مقدار شکر را کمی کاهش دهید، در نهایت می توانید یاد بگیرید که از بلغور جودوسر یا قهوه، بدون شیرینی لذت ببرید و ممکن است حتی قادر باشید که شکر را کاملا حذف کنید.

بونکی می گوید: اگر کسی به خوردن چیزهای شیرین عادت داشته باشد و به تدریج آن را کاهش دهد، پس از مدتی که یک چیز بسیار شیرین می خورد، شیرینی بیش از حد بالای آن را حس خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که شیرین کننده های متداول مانند:

آگاو و عسل، هنوز هم شکر هستند. بنابراین فقط به این خاطر که عسل دارای فواید درمانی اضافه است، فرو بردن غذایتان در عسل باعث نمی شود که به غذای بهتری تبدیل شود یا علاقه شما به شیرینی را فرو نمی نشاند.

قدم دوم: برچسب مواد غذایی را چک کنید

مراقب نوع و مقدار شکر افزوده به رژیم غذایی تان باشید. با توجه به sugarscience. org، ۶۱ نوع قند مختلف در مواد غذایی یافت می شود، از جمله قند نیشکر، قند چغندر، شربت ذرت، شربت ذرت با فروکتوز بالا، دکستروز و مالتوز. اگر ماده غذایی فراوری شده یا بسته بندی شده است، بلافاصله مراقب محتویات آن باشید.

به عنوان مثال: شیشه های سس مارینا اغلب دارای مقدار زیادی شکر افزوده هستند، با این حال این ماده غذایی، بدون شکر نیز به خودی خود خوشمزه است.

همیشه محتوای قند روی برچسب را بررسی کنید و سپس به لیست مواد تشکیل دهنده نگاهی بیندازید. اگر برخی انواع قند در این لیست بیش از حد بالا هستند. (در صورتی که تصمیم دارید علاقه تان به شیرینی را کاهش دهید.) از آن ماده غذایی اجتناب کنید. بونکی می گوید: اگر شما آن شیرینی دائمی را روی سراسر زبانتان حس نکنید، ممکن است در نهایت چیزهای شیرین کمتری بخواهید. اگر همیشه در حال خوردن شیرینی باشید، بدنتان دائما منتظر شیرینی بعدی خواهد بود.

محصولات غذایی ورزشی، یک منبع متداول از قند افزوده هستند و ورزشکاران باید از این مسئله آگاه باشند. در حالت ایده آل، شما باید آنها را نزدیک فعالیت بدنی تان مصرف کنید، نه برای هیدراتاسیون و میان وعده عادی. بونکی می گوید: یک نوشیدنی ورزشی، یک پروتئین و ژل های ورزشی، همگی شیرین هستند. اگر افراد در طول روز تعداد زیادی از آنها را مصرف کنند، آنگاه علاقه ای نخواهند داشت که مثلا برای شام، جوانه های بروکسل بخورند.

قدم سوم: از راه های دیگری به غذایتان طعم اضافه کنید

از آنجا که صنعت غذایی، ما را به غذاهای شیرین عادت داده، اغلب فراموش می کنیم که راه های دیگری نیز برای اضافه کردن طعم به غذا وجود دارد.

بونکی توصیه می کند که برای افزایش طعم غذایتان، به آن ادویه جات اضافه کنید. به عنوان مثال: به جای اضافه کردن شکر به بلغور جو دوسر، دارچین یا کمی وانیل را امتحان کنید. شاید با این روش، به نظرتان خوشمزه تر بیایند. اگر معمولا نوشابه، آب میوه و سایر نوشیدنی های شیرین می نوشید، آب با یک برش لیمو، لیمو ترش، خیار یا حتی کمی زنجبیل را امتحان کنید. راه های متعدد دیگری هم برای آنکه غذایتان را طعم دار کنید یا موقتا میلتان به شیرینی را کم کنید، وجود دارد. می توانید خوردن غذاهای مبتنی بر میوه را امتحان کنید.

این کار باید شما را به فکر بیندازد که چگونه مواد غذایی می توانند بدون طعم شیرین، شما را راضی کنند. شاید غذاهای ادویه دار دوست داشته باشید یا شاید طعم اومامی را ترجیح دهید. این وظیفه شماست که گزینه های جدید را بررسی کنید. بونکی می گوید: بعد از آنکه فرصت کردید کل زبان و جوانه های چشایی تان را بررسی کنید، ممکن است متوجه شوید که مصرف نکردن شکر، چندان هم بد نیست. می توانید مقدار کمتری از ان را مصرف کنید یا شاید اصلا دیگر شکر نخواهید و به جای آن بسراغ طعم اومامی بروید.

قدم چهارم:شیرینی ها را به صورت گزینشی مصرف کنید

ممکن است حذف شیرینی به طور کامل، عملی نباشد. درست است که ارزش غذایی آنها بالا نیست اما لذت بردن گاه به گاه از برخی مواد غذایی شیرین، ایرادی ندارد. با این حال شیرینی ها باید یک خوردنی مناسبتی باشند، نه یک روال روزانه. سعی کنید که مصرف شیرینی جات را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید. به جای خوردن ۴ کوکی یا یک بستنی قیفی بزرگ، یک کوکی بخورید یا یک بستنی یک اسکوپی بخرید. به جای آنکه سعی کنید هر چقدر که می توانید بخورید، یاد بگیرید که از طعم ها و این تجربه لذت ببرید.

همچنین به دقت در مورد نوع شیرینی هایی که می خورید، فکر کنید. به عنوان مثال: پاستیل تقریبا قند خالص است، در حالی که شکلات و بستنی، شکر و مقداری چربی دارند که تعداد بیشتری از جوانه های چشایی شما را ارضا خواهد کرد و شما را بهتر سیر می کند. به جای کمیت، به کیفیت فکر کنید.

منبع: الودکتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس