کد خبر 822677
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
کبد چرب

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد مردم کشورمان از "کبد چرب" رنج می‌برند، به تشریح دستورات ضروری برای درمان کبد چرب پرداخت.

به گزارش مشرق، محمود خدادوست امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به تاثیرگذاری سبک زندگی بر سلامت انسان اظهار کرد: در دهه اخیر سازمان جهانی بهداشت علت اصلی بسیاری از مشکلات و بیماریهای غیرواگیردار را در سبک زندگی غلط معرفی کرده و تنها راه پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها در اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه است.

وی با بیان اینکه حکمای طب ایرانی نیز در قرن‌های گذشته و پیش از نظر سازمان جهانی بهداشت بر سبک زندگی تاکید داشته‌اند، تصریح کرد: حکیم جرجانی در 800 سال پیش جمله امروز سازمان جهانی بهداشت مبنی بر سبک زندگی را مورد تاکید قرار داده بود و چند توصیه برای سالم زیستن در شرایط آب و هوایی مختلف را مورد توجه داشت.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به صحبت‌های حکیم جرجانی خاطرنشان کرد: تدابیری از جمله لزوم دقت در خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، چگونگی و زمان استراحت در شبانه‌روز، حرکت و فعالیت‌های فیزیکی، چگونگی دفع مواد زاید و پاکسازی بدن از این مواد و امواج نفسانی همچون استرس و خیالات، بخشهایی از توصیه‌های این حکیم طب ایرانی بوده است.

یبوست یکی از عمده‌ترین مشکلات مردم

خدادوست با بیان اینکه چگونگی دفع مواد زاید یکی از مهمترین علل سلامتی و بیماری محسوب می‌شود، گفت: مسئله یبوست یکی از مشکلات عمده مردم ما محسوب می‌شود و از نظر حکما فرد باید به ازای هر وعده غذای اصلی به اجابت مزاج بپردازد در صورتی که برخی مردم تصور می‌کنند که باید هر 24 ساعت اجابت مزاج داشته باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از حکمای دیگر همانند حکیم محمدکاظم گیلانی نیز در قرن‌های گذشته علل امراض، کسالت و ضعف بنیه را به نحوه خوردن و آشامیدن و در اصل سبک زندگی ربط داده‌اند و باید در این باره دقت کافی صورت پذیرد.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه بسیاری از مردم هرگونه که پیش بیاید، عمل می‌کنند و فقط در زمان بیماری به طبیب و پزشک مراجعه دارند در صورتی که فایده طبیب در زمان صحت است و باید به سبک زندگی و نوع تغذیه توجه شود.

هضم قوی غذاها در زمستان و هضم ضعیف در تابستان

خدادوست با اشاره به نوع تغذیه و رویکرد افراد در فصل زمستان توصیه کرد: حکمای طب ایرانی معتقدند چون در فصل زمستان هوا سرد است، حرارت در درون بدن متمرکز می‌شود بنابراین هضم مواد غذایی در زمستان قوی‌تر خواهد بود و گردش خون هم بیشتر است و بالعکس در تابستان هوای بیرون گرم خواهد بود و حرارت دستگاه گوارش کاهش می‌یابد یعنی ضعیف‌ترین هضم در تابستان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بهترین هضم در فصل زمستان انجام می‌گیرد، گفت: در  دوران گذشته بسیاری از مردم در فصل تابستان از غذاهای سهل‌الهضم و سبک‌تر استفاده می‌کردند، یعنی از نان و هندوانه و... بهره می‌بردند در حالی که غذاهایی نظیر حلیم، کله‌وپاچه و... در فصل زمستان استفاده می‌شد و این موضوع در حال حاضر با توجه به سبک زندگی غلط آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر فعالیتهای بدنی و ورزش در فصل زمستان اظهار کرد: یکی از مهمترین تدابیر در فصل زمستان به ورزش و پیاده‌روی بازمی‌گردد و این موضوع در هضم قوی غذا نیز اثرگذار است.

خدادوست افزود: حال اگر همانند سال‌جاری زمستان آنگونه مانند گذشته زمستانی نکرد نیز باید تدابیری اندیشیده شود و تقلیل طعام صورت گیرد ضمن اینکه ورزش و ریاضت نیز افزایش پیدا کند.

50 درصد ایرانی‌ها مبتلا به کبد چرب 

وی در ادامه یکی از مشکلات کنونی مردم ما را کبد چرب دانست و گفت: حدود 30 تا 50 درصد مردم از کبد چرب رنج می‌برند و این مشکل شاید در ظاهر علامتی نداشته باشد اما یکی از مشکلات شایع امروزی به حساب می‌آید.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت تصریح کرد: مهمترین علت پدید آمدن سردی کبد و چربی آن به کم تحرکی بازمی‌گردد بنابراین حکمای طب ایرانی نیز  بر فعالیت‌های فیزیکی و ورزش تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.

خدادوست افزود: مهمترین نکته برای پایین آوردن چربی کبد و کنترل آن، ورزش است و یکی از بهترین ورزشها نیز پیاده‌روی محسوب می‌شود که در دفع مواد زاید کبدی و گرم شدن آن اثرگذار است.

پرهیز از غذاهای دیر هضم در مبتلایان به کبد چرب

وی یکی دیگر از راه‌حل‌های مشکل کبد چرب را پرهیز از غذاهای دیرهضم و لزج دانست و گفت: کسانی که کبد چرب دارند، هضم معده کمتری خواهند داشت و یکی از علائم چرب بودن کبد به سستی بدن بعد از مصرف غذاهای سنگین بازمی‌گردد و مصرف داروهایی همانند بابونه و سیاهدانه در هضم غذا و سلامت انسان کمک می‌کند.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت  تاکید کرد: کسانی که کبد چرب دارند از غذاهایی مانند گوشت گاو، ماکارونی، آش رشته و... خودداری کنند.

وی تصریح کرد: فست‌فودها و غذاهای کنسروی نیز در بیماریهای جسمی و کبد چرب اثرگذار هستند ضمن اینکه افراد برای پرهیز از بیماریهای کبدی به نوع تغذیه و آشامیدنی‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ نوشیدنی‌هایی همچون آب و به‌ویژه نوشابه‌ها، قبل یا بعد از غذا نباید مصرف شود و افراد دارای بیماریهای کبدی از غذاهای لطیف و سبک به همراه ورزش استفاده کنند. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیمار ام اس نجات یافته طب اسلامی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    3 0
    بنده در شهری کوچک زندگی می کنم و با استفاده از دستور امامان معصوم مبنی بر استفاده ی 4 نوبت سه روز در میان از دو قاشق دم کرده ی برگ سنای مکی و اندکی گل محمدی درمان 60 کبد جرب را شاهد بوده ام که دو نفر از آنها پیوند کبدی و مردنی بوده اند و نیز ترک آب یخ قاتل ایرانیان و نیز ترک روغن صنعتی
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    1 0
    پیغمبر می فرماید اگر یک چیزی مرگ رادفع کند سنا است و اما صادق می فرماید اگر می دانستید دو برابر وزن سنا طلا مس دادید اونوقت این آقا می گوید ورزش فقط! بهترین درمان کبد پرب سنا است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس