حلقه وصل - شماره 55 - کراپ‌شده

ماهنامه فرهنگی حلقه‎وصل در شماره 55 خود نگاه ویژه‌ای داشته به 40 سال صدای مردم و انقلابی بودن نادر طالب‌زاده در عرصه رسانه و جریانی که با سال‌ها مجاهدت در این عرصه ایجاد کرده

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، ماهنامه فرهنگی حلقه‎وصل در شماره 55 خود نگاه ویژه‌ای داشته به 40 سال صدای مردم و انقلابی بودن نادر طالب‌زاده در عرصه رسانه و جریانی که با سال‌ها مجاهدت در این عرصه ایجاد کرده و میراثی که «علامه اقبال لاهوری» در حوزه شعر به جای گذاشته است.

در این شماره می‌توانید گفت‌وگوی اختصاصی و مفصل نادر طالب‎زاده در مورد اینکه انقلاب اسلامی او را کجا و با چه رویدادی تغییر داد، چه تاثیراتی از شهیدآوینی پذیرفته، نسبتش با جشنواره عمار و شبکه افق چیست، و چرا امروز از مستندسازی فاصله گرفته... و همچنین آثار و گفتاری از یوسفعلی میرشکاک، رضا برجی، وحید جلیلی، حسین دهباشی، مسعود ده‌نمکی و... را در مورد حاج نادر مطالعه کنید. 

نادرترین حلقه‌ی وصل

صادق یزدانی، در شماره 55 ماهنامه حلقه‎وصل به وصف ویژگی‌های نادر طالب‎زاده پرداخته است. وی در یادداشت خود طالب‎زاده را «نادرترین حلقه‌ی وصل» می‎داند و با بیان اینکه در جبهه فرهنگی انقلاب با کمبود آدم‌هایی که بتواند «حلقه وصل» بین نسل‌ها، دیدگاه‌ها، تخصص‌ها، جریان‌ها و سلیقه‌های فرهنگی مختلف باشد مواجه هستیم، می‌نویسد: یکی از این بهترین حلقه‌های وصل نادر طالب‎زاده است. «نادری که درس‌خوانده آمریکاست و عشق انقلاب اسلامی و امام خمینی از او انسان دیگری می‏ سازد... نادری که لاف انقلاب‎گری نمی‌زند و به جبهه می‎رود و از رانندگی لودر و بولدوزر شروع می‎کند.» او در پایان می‎نویسد: «طالب‎زاده یک کار سخت برای خودش انتخاب کرده است؛ حلقه‌وصل بودن و استفاده کردن از فکر و نظر دیگران و اجازه دادن برای دیده شدن آنها، کار دشواری است که به راحتی از عهده کسی بر نمی‎آید.»

طالب‎زاده: بچه‎های انقلابی محدود شوند نفس انقلاب می‌گیرد

گزارشی از فعالیت‌های رسانه‌ای نادر طالب‌زاده و گفت‌وگوی مفصل با خود نادر طالب‎زاده بخش‎های بعدی شماره 55 ماهنامه فرهنگی حلقه‎وصل است. طالب‌زاده در این گفت‌وگو از چرایی همنشینی خودش با ژانر مستند، از اینکه انقلاب اسلامی او را کجا و با چه رویدادی تغییر داد، مدت همکاری او با شهید آوینی چه مقدار بود و این هم‎زیستی چه تاثیراتی بر روی او گذاشته است، جشنواره عمار و شبکه افق چگونه به‌وجود آمدند و نظرش در رابطه با انگ سیاسی زدن به فیلم‌های جشنواره عمار و وحید جلیلی چیست، چرا امروزه از ژانر مستند فاصله گرفته و روی به تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور آورده است و... سخن گفته است. طالب‎زاده در این گفت‌وگو تاکید دارد که اگر بچه‎های انقلابی محدود شوند نفس انقلاب می‌گیرد و ما حتما باید یک آسیب‏ شناسی بزرگ انجام دهیم که چرا در زمان شهید آوینی کسی سراغ ایشان نرفت و از ایشان نپرسید کیست و چه می‌گوید؟ باید مشخص شود که چه کسانی نخواستند که ایشان به جامعه معرفی شوند.

مرتضی می‌گفت نادر می‌تواند جریان‌ساز باشد

در ادامه پرونده ویژه حلقه‎وصل در مورد فعالیت‌های رسانه‌ای حلقه‌وصل اساتیدی مانند یوسفعلی میرشکاک از شهود مرتضی و تکنیک نادر، رضا برجی از نگاه شهید آوینی نسبت به نادر، وحید جلیلی از حلقه‎وصل بودن او، حسین دهباشی از ویژگی‎های اخلاقی و مسعود ده‌نمکی از مهجوریت و مظلومیت حاج نادرها نوشته‎اند. در ادامه نیز حجت‎الاسلام قائم‌مقامی، حجت‎الاسلام پژمانفر، بیژن نوباوه، محسن اسلام‎زاده، حسین شمقدری و... هر کدام از زاویه نگاهی به حظی که از همنشینی با طالب‎زاده بردند و تاثیراتی که از او پذیرفتند، پرداختند.

دردهای اقبال، دردهای امروز ماست

بررسی میراث «علامه اقبال لاهوری» پرونده دوم ماهنامه حلقه‎وصل در شماره 55 است. در این پرونده استاد رحیم‌پور ازغدی، آصف علیخان درانی (سفیر پاکستان در ایران) دکتر محمد چکشیان و... در مورد علامه اقبال لاهوری سخن گفته‌اند. دکتر محمد چکشیان در یادداشت خود با عنوان «حرف‎های امروز از مرد دیروز» به دلایل نابغه بودن اقبال و علل شناخته نشدن او پرداخته است. آصف علیخان درانی از تاثیر اقبال بر مسئله وحدت سخن گفته و معتقد است؛ اندیشه اقبال، عامل دوستی، رفاقت و صمیمیت میان دو کشور ایران و پاکستان است. علیخان درانی در ادامه نیز نکات جالبی از سفر مقام معظم رهبری به پاکستان بیان می‌کند. استاد رحیم‌پور ازغدی نیز با بیان اینکه «دردهای اقبال، دردهای امروز ماست» می‌گوید: کاملا بر ما مسلم است که اقبال در تشکیل فکر اسلامی جدید و تجدید فکر اسلامی در شبه جزیره هند و ایران نقش اساسی دارد.

سردرگمی فرهنگی در ایران ناشی از چیست؟

قسمت دوازدهم پرداختن به «ریشه‌های قرآنی نهضت امام خمینی(ره)» به قلم مرحوم حجت‎الاسلام مسعود صدیق بخش پایانی پنجاه‌وپنجمین شماره ماهنامه حلقه‌وصل است. مرحوم صدیق در یادداشت خود به این سوال پاسخ داده است که «سردرگمی فرهنگی در ایران ناشی از چیست؟»

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن 5-02177655134 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس