کد خبر 822277
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
داروغه زاده

ابراهیم داروغه‌زاده در برنامه «شب‌های شفاهی» گفت: ممکن است با حذف افتتاحیه، باعث کمرنگ‌شدن آیین‌های جشنواره در جشن انقلاب شویم، از این رو امسال هم ممکن است مراسم افتتاحیه داشته باشیم.

به گزارش مشرق - ابراهیم داروغه‌زاده در برنامه «شب‌های شفاهی» که چهارشنبه شب روی آنتن شبکه شما رفت، در پاسخ به این پرسش که یکی بودن دبیر جشنواره و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی چقدر در برپایی این دوره جشنواره، اثرگذار است و چقدر مشکل‌ساز، گفت: دبیر جشنواره قائم به ذات دبیر نیست و شورای سیاستگذاری سیاست‌های اصلی جشنواره نقش دارد ضمن آن که سیاست‌های نظارتی معاونت ارزشیابی و نظارت هم توسط دو شورای کاملا مستقل صدور پروانه ساخت و نمایش تبیین می‌شود و در واقع هر دو مورد زیر نظر شورا است نه شخص من.

او درباره این که گفته می‌شد جشنواره از شکوه و تعریف انقلابی به دور است و این هم در اجرا و هم در ماهیت آثار وجود دارد، گفت: به هر حال جشنواره تولید فیلم نمی‌کند و یک رقابت حرفه‌ای دوستانه بین صاحبان آثار یک سال تولیدات سینمایی است و از فضای تولیدات ایران در یک سال قبل خود و از حس و حال خود سینماگران منفک نیست. امسال موضوعات انقلاب و دفاع مقدس را در جشنواره داریم که تعدد آنها، به مسائل روز در منطقه برمی‌گردد و بحث داعش و مدافعان حرم و جنگی که در خارج از مرزها وجود دارد. در واقع این سینماگران هستند که حس و حال این فضا را در فیلم‌ها نمایش می‌دهند و منتقل می‌کنند. نه این که فکر کنید مدیران دستور ساخت چنین آثاری را داده‌اند...

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در این بخش اظهار داشت: البته این واقعیت را در نظر بگیریم که هیچ جشنواره‌ای نیست که دبیرش تا این حد در معرض رسانه‌ها باشد ، در کشور ما البته زمان پیش‌تولید جشنواره فیلم فجر به‌گونه‌ای است که برخی جریانات فیلم‌ها را رها کرده‌اند و به حاشیه جشنواره پرداخته‌اند، ضمن آن که طی هفته‌های اخیر بسیاری از رسانه‌ها هم به فیلم‌ها و اتفاقات مختلف جشنواره می‌پردازند

او درباره این که این کاهش هزینه‌ها آیا قرار است از شکوه جشنواره کم کند، گفت: قرار نیست هیچ بخش از جشنواره را به خاطر کاهش هزینه‌ها حذف کنیم. ما امسال اتفاقا بخش تجلی اراده ملی را اضافه کرده‌ایم یا آیین قرعه‌کشی برنامه سینمای رسانه را اضافه کردیم که مورد توجه خود اهالی رسانه قرار گرفت.

دبیر جشنواره در پاسخ به این که حذف افتتاحیه با توجه به همزمانی با آغاز جشن‌های انقلاب، چقدر منطقی است، گفت: در ابتدا قرار بود افتتاحیه را حذف کنیم. در بسیاری از جشنواره‌های حرفه‌ای مراسم افتتاحیه وجود ندارد وآلبته . آنها در طول برپایی یک جشنواره، مهمانی‌های متعددی دارند که این فضای جشنواره سینمایی را در طول برگزاری پررنگ می‌کند. اما ما فقط دو مراسم اصلی در جشنواره داریم و نکته دیگر این  که وقتی زمان برپایی جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن یعنی همزمان با جشن‌های انقلاب است، ممکن است با این نگاه و با حذف افتتاحیه، باعث کمرنگ‌شدن آیین‌های جشنواره در جشن انقلاب شویم. از این رو امسال هم ممکن است مراسم افتتاحیه داشته باشیم.

 او افزود: البته بحث کاهش هزینه‌ها همچنان وجود دارد چرا که معتقدیم بودجه سازمان سینمایی بالا نیست و اینگونه هزینه‌ها از بودجه تولیدات سینمایی کم می‌کند. اگر بتوانیم هزینه‌های جشنواره را مدیریت کنیم، این شاید به افزایش بودجه تولید در شرایط موجود کمک کند و این تصمیمی به نفع خود سینماگران است.

داروغه‌زاده در مورد محل برگزاری جشنواره و این شایعه رایج که احتمال بازگشت سینمای رسانه به برج میلاد وجود دارد. توضیح داد: محل برگزاری جشنواره برای اهالی رسانه پردیس ملت است و اسامی سینماهای مردمی هم اعلام شده است.

وی در پاسخ به اینکه همیشه حامی فیلمسازان اول بوده‌اید و چرا در این جشنواره فیلمساز اول کمتری حضور دارد، اضافه کرد: من انتخاب‌کننده نیستم. هیأت انتخابی وجود دارد که فیلم‌ها را می‌بیند و اسامی فیلم‌ها را اعلام می‌کند که ما امسال در آغاز کار، اسامی اعضای هیأت انتخاب را اعلام کردیم. قرار بود این اعضا با معیار کیفی، فیلم انتخاب کنند. حال ممکن است تعداد فیلم‌های اول خوب زیاد باشد یا نه و آنها به این نکته که یک فیلم، چندمین ساخته سازنده‌اش است، توجه  نداشتند بلکه به خود فیلم توجه کردند.

داروغه‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمی را با حق وتوی قانونی خود بر اساس آئین‌نامه به جشنواره اضافه کرده است، گفت: نه من فیلمی را انتخاب نکردم و هر فیلمی را هم که در جلسه هیأت انتخاب به آنها پیشنهاد کردم، آنها وقعی نگذاشتند و کار خودشان را کردند.

او گفت: اگر بحث بر سر دخالت دبیر و انتخاب توسط او باشد، باید بگویم من با انتخاب «هیأت انتخاب» سلیقه و نگاه‌ام را اعمال کرده‌ام و نه با انتخاب فیلم...

داروغه‌زاده با توجه به این که انتخاب فیلم برای جشنواره فیلم فجر، صرفا یک انتخاب برای جشنواره است و نه چیز دیگر، گفت: بالاخره ما هم محدودیت‌هایی داشتیم، 67 فیلمساز و عوامل آنها بودند که نباید هیچ‌کدام را از چشم هیأت انتخاب دور می‌ماندند اما فقط 22 فیلم داستانی انتخاب شد. ما  اگر بتوانیم فرهنگسازی کنیم که به آنان که پذیرفته شده‌اند و یا برنده میشوند احترام بگذاریم – که این درچند سال اخیر مخدوش شده – اتفاق خوبی خواهد افتاد. همه اهالی سینما، دوست و همکار و عضو یک خانواده هستند، فکر می‌کنم باید مثل همه جای دنیا، از اینکه در یک جشن شرکت می‌کنیم، خوشحال باشیم.

او همچنین در بخش‌ دیگری از برنامه «شب‌های شفاهی» به پرسش‌های مجری برنامه درباره اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی پاسخ داد.

داروغه‌زاده در بخشی از سخنان خود درباره این موضوع، با اشاره به اینکه مسئولان باید حضورسلیقه ای  خود را کمرنگ‌تر کنند، ادامه داد: بین مردم، هنرمندان و مسئولین فاصله وجود دارد و در این صورت به نتیجه نمی‌رسیم. ما باید خودمان حضورمان را کمرنگ کنیم چرا که معتقدیم مردم خودشان نیازهایشان را از طریق واکنش‌هایی که به فیلم‌های نشان می‌دهند، بیان می‌کنند و باید اجازه بدهیم راحت‌تر با فیلم‌ها ارتباط برقرار کنند. گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف با توجه به سلیقه، علایق و دانش خود به انواع فیلم گرایش دارد. واقعیت این است که اگر ما اجازه دهیم، فیلمسازان زیادی داریم که هر کدام به نوعی با جامعه در ارتباط هستند و نیازهای آنها را درک می‌کنند. اگر اجازه بدهیم این اتفاق به شکل طبیعی اتفاق بیفتد، اکثریت، جامعه را نمایندگی می‌کنند و صدایشان به فیلمسازان می‌رسد و اقتصاد سینما در شرایط طبیعی قرار می‌گیرد.

او همچنین در این برنامه گفت: شیوه درست این است که در بحث نظارت، تمرکز روی پس از تولید و قبل از نمایش عمومی فیلم باشد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه 1396 به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس