جهان ارا

برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، دوشنبه شب 25 دی ماه با حضور مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر مسکو، از شبکه افق پخش شد.

به گزارش مشرق - قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «آنچه از روسیه نمی‌دانید» دوشنبه شب 25 دی ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

دست‌اندرکاران جهان‌آرا با توجه به نقش‌آفرینی روسیه در تحولات منطقه که مستقیم بر ایران تأثیرگذار بود، نظیر قضیه سوریه و نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای و برجام و اهمیت این موضوع که ایران و روسیه دو متحد جدی در عرصه سیاسی بین‌المللی هستند، بر آن شدند تا این قسمت از برنامه را به بررسی هر چه بیشتر روابط دو کشور، انتخابات آتی روسیه، جایگاه پوتین در این کشور و رابطه ترامپ و پوتین اختصاص دهد.

مهمان این برنامه رجب صفراف مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو و وحید یامین‌پور مجری کارشناس این برنامه بود. رجب صفراُف در ابتدای گفت‌گو منکر ذهنیت منفی عموم ایرانی‌ها نسبت به روس‌ها نشد و آن را درست دانست.

ما برای حفظ منافعمان نه‌تنها روی ایران حساب بلکه به عنوان قدرت اول منطقه‌ای و بین‌المللی تکیه می‌کنیم

وی در پاسخ به این سئوال که «چرا ایران از نظر روسیه این‌قدر مهم است؟» اذعان کرد: ما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جایگاهمان را از لحاظ اقتصادی و امنیتی در بین کشورهای اسلامی از دست دادیم. اگر همکاری‌های بین‌المللی و استراتژیک نداشته باشیم نمی‌توانیم از خودمان دفاع و امنیتمان را تأمین کنیم. ما برای حفظ منافعمان نه‌تنها روی ایران حساب بلکه بر او به عنوان قدرت اول منطقه‌ای و بین‌المللی تکیه می‌کنیم.

صفراف افزود: هر کشوری که تهدیدکننده ثبات ایران باشد ثبات روسیه را هم تهدید می‌کند. امریکا و متحدان غربی و عربی‌اش نمی‌توانند در برنامه‌های مشترک ایران و روسیه که برای حفظ منافعشان هست تأثیرگذار باشند.

وی دو علت را برای حضور روسیه در سوریه مطرح کرد: یکی اینکه روسیه دریافت داعش اول کار است و اگر وارد قضیه سوریه نشود باید مستقیماً در مرزهای روسیه با داعش درگیر شود و دیگری نقشه امریکا در تضعیف تکیه‌گاه‌های ایران در سوریه و به تبعش باز شدن راه برای تضعیف روسیه بود. اگر حضور پررنگ و محکم ایران نبود نه سوریه‌ای می‌ماند و نه بشار اسد. ایران سوریه را از فروپاشی نجات داد. 

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو دیدار بین سردار سلیمانی و پوتین را تأیید کرد. وی در خصوص سردار سلیمانی گفت: به ایشان احترام می‌گذارم. او فرد نظامی نیست، شخصیت بین‌المللی، سیاستمدار و متفکر معاصر جهانی است که عرصه نظامی را با فلسفه روز آن می‌شناسد. او نه‌تنها از دنیای اسلام بلکه از جامعه جهانی دفاع کرده است.

ما راضی به تحریم‌ها علیه ایران نیستیم

صفراف پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: داشتن و استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و روز حق مسلم جمهوری اسلامی برای رشد اقتصادی و پیشرفت‌های دیگر است. ما راضی به تحریم‌ها علیه ایران نیستیم. پشت این تحریم‌ها سیاست و نگرانی کشورهای غربی به سردمداری امریکا و به علت ترس از نفوذ ایران در منطقه و جامعه جهانی است.

وی در خصوص اقدام ترامپ علیه برجام مطرح کرد: اقدام ترامپ و تیمش کاملاً غیر منطقی و برجام قرارداد بین‌المللی است و منوط به یک کشور نیست. بعد از صحبت‌های ترامپ یا اتحادیه اروپا مجبور به سازش با امریکا می‌شود یا امریکا از برجام بیرون می‌رود که هر دو حالتش برای جامعه جهانی بد است.

وی بیان کرد: ما تعجب کردیم ایران برای اعتمادسازی با فروتنی شرایط غیرمنصفانه غرب را در برجام و محدویت‌ها را پذیرفت و صنعت هسته‌ایش را معطل و برجام را امضا کرد. اگر روسیه در شرایط ایران بود به هیچ‌وجه برجام را امضا نمی‌کرد. عملکرد ایران در برجام برای روسیه درس و عبرت است.

تبسم‌های غربی‌ها را نباید باور کرد و بسیاری از این خنده‌ها شیطانی هستند

صفراف افزود: تبسم‌های غربی‌ها را نباید باور کرد و بسیاری از این خنده‌ها شیطانی هستند. وی در خصوص مواجهه جدی روسیه با تصمیم ترامپ راجع به ناآرامی‌های اخیر ایران در شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد: در تاریخ جدید روسیه موضع نماینده روسیه در سازمان ملل منحصر به فرد بود و طوری از ایران دفاع کرد که گویی از روسیه دفاع می‌کند. او از حالت تدافعی به موضع تهاجمی علیه امریکا رسید که اگر موضع امریکا را بپذیریم هر روز باید جلسه علنی شورای امنیت را در مورد کشور شما برگزار کنیم.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه تصریح کرد: وقایع اخیر ایران جریان سیاسی با شعارها و دعواها و برنامه سیاسی نبود و لیدری نداشت، بلکه ازدحام مردم ناراضی از وضع خودشان بود، اما امریکا منتظر این آشوب‌ها و متمرکز روی آنها بود. ما در بیانیه وزارت امور خارجه و شورای فدراسیون روسیه در ساعت‌های اول دخالت امریکا را در امور داخلی ایران اعلام کردیم.

وی افزود: ماهیت انقلاب‌های مخملی یا رنگی عوض شده‌اند. مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با اظهار تأسف از اینکه در خصوص اتفاقات اخیر ایران رسانه‌های روسیه مطالب کذب رسانه‌های غربی را بازنشر می‌دادند و طوری وانمود می‌کردند که همه چیز در ایران تمام شده است و باید با جمهوری اسلامی ایران خداحافظی کنیم و برخوردشان شدیدتر از قضیه سال 1388 بود، اشاره کرد: این امر به دو علت برمی‌گردد. اول اینکه رسانه‌های روسی نمایندگان رسمی در جمهوری اسلامی ایران ندارند. دوم اینکه رسانه‌های روسی به رسانه‌های غربی به عنوان مرجع اخبار تکیه می‌کنند. گروه‌های یهودی که دسترسی به بسیاری از رسانه‌های غربی و در آنها نفوذ دارند از زاویه نگاه و منافع خودشان و اسرائیل اخبار غیر واقع‌بینانه را منتشر می‌کنند که این نگران‌کننده است.

تعامل رسانه‌ای بین ایران و روسیه برای انتقال واقعیت‌های ایران به رسانه‌های روسی شکل نگرفته است

وی تصریح کرد: تعامل رسانه‌ای بین ایران و روسیه برای انتقال واقعیت‌های ایران به رسانه‌های روسی شکل نگرفته است.

صفراف درخصوص پوتین و انتخابات آتی روسیه گفت: پوتین یکی از اصلی‌ترین پنج تا هشت نفر کاندیداست و محبوبیت بی‌سابقه 70، 80 درصدی بین مردم روسیه و شخصیت کاریزماتیکی دارد. او به حدی محبوبیت دارد که خودش پیشنهاد داد به‌جای کاندیدای حزب روسیه واحد از بین مردم کاندید شود. پوتین در بیان دلایلش برای مردم ملموس و روشن صحبت و برنامه‌های دولت را جسورانه و بدون ترس دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی امریکا روسیه نیست پوتین است، چون امریکا به این نتیجه رسیده است اگر پوتین نباشد به‌راحتی می‌شود با روسیه کنار آمد. بنابراین برنامه‌های رسانه‌ای و... متعددی علیه او دارند.

صفراف: مکانیسم‌های دفاعی سیستم سیاسی ایران به‌قدری قوی است که ترامپ و حامیان غربی‌اش نمی‌توانند علیه جمهوری اسلامی ایران به صحنه بیایند

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه تبیین کرد: هیچ خطری را در وضع کنونی جمهوری اسلامی ایران در مورد فروپاشی یا تغییر سیستم سیاسی‌اش نمی‌بینم. مکانیسم‌های دفاعی این سیستم به‌قدری قوی است که ترامپ و حامیان غربی‌اش نمی‌توانند علیه ایران به صحنه بیایند. جمهوری اسلامی بازیگر اصلی جامعه جهانی و ابرقدرت منطقه‌ای است. تنها مشکلتان اقتصادی است که با مدیریت و برنامه‌ریزی قابل حل است.

وی در خصوص حمایت روسیه در انتخاب ترامپ گفت: بسیار خنده‌دار است خود امریکایی‌ها اعلام ‌کنند روسیه به‌قدری نفوذ دارد که کاندیدای خودش را در انتخابات امریکا به ریاست جمهوری رسانده است. همین نشان می‌دهد سیستم انتخاباتی امریکا درست نیست، چون واقعاً مردم این کشور رأی نمی‌دهند. مطمئنم روسیه حتی در فکر مداخله در سیستم انتخاباتی امریکا نبوده است.

صفراف پیرامون حمایت کشورهای دیگر از جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی اذعان کرد: یک نفر خارجی را نمی‌شناسم که برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران در مجامع مختلف بین‌المللی حتی یک دلار از این کشور گرفته باشد و امکان ندارد ایران چنین کاری کند. اگر کسی را پیدا کردید به شما تبریک می‌گویم.

وی در پاسخ به این سئوال که «جایگاه ایران در بین مسلمانان روسیه کجاست؟» گفت: نظر 25 میلیون مسلمان اکثراً سنی روسیه به جمهوری اسلامی ایران مثبت است.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو تصریح کرد: تا وقتی دولت ایران به تجار ایرانی در ورود به روسیه کمک نکند و ایران در کشور ما حضور و زیرساخت اقتصادی نداشته باشد، به تبعش روابط سیاسی هم پایدار و ماندگار نخواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس