جهان آرا

انتظار می‌رود اقدام قابل تحسین«جهان‌آرا» در مورد جزئیات خبرگان ۶۸ ،مورد حمایت مدیران ارشد رسانه ملی قرار بگیرد، چرا که مقابله به مثل در حوزه رسانه که حرف اول را در ارتباطات بین‌المللی می‌زند.

 سرویس فرهنگ و هنر مشرق - ایجاد شبهه در ارکان نظام اسلامی به ویژه جایگاه ولایت فقیه یکی از راهکارهای همیشگی دشمنان برای اجرای پروژه نفوذ در جامعه ایران بوده و هر چند از این رهگذر، برخی افراد را با خود همراه ساخته‌اند، اما قاطبه ملت، هیچ‌گاه وارد دایره فریب و نیرنگ مستکبران نشده‌اند با این حال نیاز به روشن‌گری و شفاف‌سازی فضای تیره‌ای که فتنه‌انگیزان و دست‌نشانده‌های آنها ایجاد می‌کنند امری ضروری است و نکته مهم و اساسی در این بین، بهره‌برداری از همان ابزارهایی برای پاسخگویی و روشنگری است که دشمن، برای ایجاد فتنه و آشوب مورد استفاده قرار داده است.


انتشار قطعه فیلمی از جلسه تاریخی مجلس خبرگان رهبری در چهاردهم خردادماه سال ۶۸ یعنی همزمان با رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) برای تعیین رهبری جدید نظام، موجی از القائات و شبهات را پیرامون انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن زمان به راه انداخت؛ جوان‌ترها که در آن روزگار نبودند و ماجرا را به خوبی نمی‌دانستند و مسن‌ترها هم که شاید به خاطر عدم اطلاع‌رسانی کامل در سال‌های بعد، دچار تشویش خاطر شده بودند نیاز داشتند اصل ماجرا را نه با عینک رسانه‌های غربی، بلکه مطابق آنچه رخ داده و از زبان کسانی که در آن جلسه حضور داشته‌اند بشنوند تا همانطور که شبکه‌های تلویزیونی خارجی قصد داشتند با فریبکاری و به عنوان رو کردن سندی علیه رهبری نظام اسلامی انجام دهند، از رسانه ملی به حقیقت ماجرا پی ببرند.


شبکه «افق» به عنوان رسانه‌ای که خط شکنی و پیشگامی در عرصه‌های نوین را همیشه در کارنامه خود داشته، این بار هم پیش قدم شد و یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های خود را به همین مسئله اختصاص داد؛ شنبه شب ۲۳ دی ماه برنامه تلویزیونی «جهان آرا» که بیشتر حول مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روی آنتن می‌رود، با حضور آیت‌الله مجتهد شبستری از اعضای مجلس خبرگان رهبری پخش شد.
این برنامه چند ویژگی داشت؛ نخست اینکه هر چند با تاخیر، اما نخستین برنامه‌ای بود که به طور مفصل و مستند، به مسئله پرداخت و سعی کرد از زوایای مختلف به این موضوع نگاه کند ضمن اینکه بی طرفی محسوسی در برنامه دیده می‌شد و بیشتر زمان آن هم به پخش گزارش و فیلم‌هایی از جلسه معروف خبرگان و گفت‌وگو با برخی اشخاص اختصاص داشت و کمتر به بیان مطالب از سوی مجری یا مهمان پرداخته شد که این مسئله نقش مهمی در باورپذیری بیشتر کار داشت.


دومین ویژگی این برنامه، دعوت از عضو خبرگان رهبری حاضر در جلسه ۱۴ خرداد سال ۶۸ بود؛ آیت‌الله مجتهد شبستری همان فردی بود که خاطره مشهوری که مرحوم هاشمی رفسنجانی در توصیف آیت‌الله خامنه‌ای از زبان امام راحل را نقل کرد به او یادآوری کرده بود.


همچنین پخش گفت‌وگویی با آیت‌الله مومن از اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان که او نیز در همان جلسه حضور داشت در مورد شایستگی‌های علمی رهبر معظم انقلاب، از دیگر ویژگی‌های برنامه «جهان آرا» به شمار می‌رفت که بر سندیت برنامه افزود.


فارغ از برخی انتقادات به رسانه ملی، شبکه افق و حتی برنامه جهان آرا در حوزه‌های مختلف برنامه‌سازی و محتوایی، برنامه شنبه شب را می‌توان مقابله‌ای همه جانبه از نوع رسانه‌ای با شبکه‌های خارجی دانست؛ اقدامی قابل تحسین که انتظار می‌رود مورد حمایت مدیران ارشد رسانه ملی قرار بگیرد چرا که مقابله به مثل در حوزه رسانه که حرف اول را در ارتباطات بین‌المللی می‌زند، امری غیر قابل اجتناب در دنیای امروز است، واقعیتی که رسانه ملی در برخی برهه‌های حساس از آن غافل است و معمولا با کمرنگ یا پُررنگ کردن بیش از حد ماجرا، نقشی انفعالی به خود می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    21 1
    بهترین راه پاسخگویی و تخته کردن دکان این شایعه سازان، انتشار کامل جلسه مجلس خبرگان رهبری در 14 خرداد 1368 می باشد. فکر نمی کنم که مطلب محرمانه ای در جلسه گفته شده باشد. با انتشار این جلسه، دیگر نیازی به دعوت افراد هم وجود ندارد و فیلم پاسخگوی همه شبهات خواهد بود.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      10 3
      منم حرفم همینه اگه کاسه ای زیر نیم کاسه نیست پس چرا سانسور میکنن یه بار برای همیشه شفاف سازی بشه یه عمر شک و تردید نداشته باشیم آیا واقعا این درسته که ما اطلاعات خودمون رو از اجنبی بگیریم؟ چرا اینقدر پنهان کاری که وقتی لو رفت بیایم کلی برنامه بسازیم برای توجیه
  • US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    26 1
    خدا توفیق دهد متولیان برنامه جهان آرا که با روشنگری های خود به مبارزه با انحرافات بپردازند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    15 0
    باید رسانه فعال باشه خیلی زود به شبهه ها پاسخ بده تا مردم دچار تشویش نشن
  • مهدی از تبریز IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    5 0
    دلمان برای آقای شبستری تنگ شده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس