جهان آرا

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با عنوان «دو ماه پس از زلزله در کرمانشاه چه خبر است؟» با حضور محمد مکی یازع از فعالان فرهنگی و جهادی کشورمان از شبکه افق پخش شد.

به گزارش مشرق - قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور «جهان‌آرا» با موضوع «اوضاع کرمانشاه با گذشت دو ماه از زلزله» یکشنبه شب 24 دی ماه سال 1396 روی آنتن این شبکه رفت.

با گذشت دو ماه از زلزله کرمانشاه و فروکش کردن تب داغ کمک‌های مردمی و توجه رسانه‌ها به مردم زلزله‌زده و مشکلات عدیده آنها، عوامل «جهان‌آرا» بر آن شدند این قسمت از برنامه را با اختصاص به چگونگی وضعیت زلزله‌زدگان آن مناطق با معرفی فعالیت‌های آتش به اختیاران به مردم قهرمان و مقاوم کرمانشاه دلگرمی دهند که فراموش نشده‌اند و هنوز هستند عده‌ای که مجدانه پیگیر مطالبات و تأمین نیازهای ضروری آنها برای رسیدن به سطح زندگی معمول و معقولند.

مهمان این برنامه محمد مکی یازع فعال فرهنگی و از برگزارکنندگان جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس بود. سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» نیز طی ارتباط تلفنی در این گفت‌وگو شرکت کرد. محمدحسین بدری هم مجری کارشناس این برنامه بود.

بدری در ابتدای برنامه بدون مقدمه نامه مقام معظم رهبری در خصوص تسلیت به بازماندگان حادثه آتش‌سوزی کشتی نفتکش ایرانی سانچی را قرائت کرد و از طرف برنامه «جهان‌آرا» نیز این مصیبت را تسلیت گفت.

مکی یازع ضمن تسلیت به بازماندگان سانحه آتش‌سوزی نفتکش سانچی در خصوص ورود به قضیه کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: موسم اربعین حسینی در ستاد بازسازی عتبات و موکب بودیم و با وقوع زلزله کرمانشاه تصمیم گرفتیم برای کمک به آنجا برویم. قبل از ورودمان به آنجا با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات تعدادی محموله هم شامل مواد غذایی که برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی تدارک دیده و هم اقلامی چون 1500 تخته پتو، برنج و روغن که از طرف مردم اهدا شده بود از شلمچه فرستاده بودیم. ضمن اینکه مبالغ نقدی هم برای خرید آنچه که در آنجا به نظرمان لازم می‌رسید از طرف مردم به ما داده شد.

وی در ادامه توضیح داد: پس از ارسال محموله‌ها با چهار موکب‌دار به سمت کرمانشاه حرکت کردیم و دو سه روز پس از زلزله و ساعت دو نصف شب به کرمانشاه رسیدیم و در پادگان ابوذر ارتش مستقر شدیم و تهیه غذای گرم زلزله‌زدگان روستاهای اطراف، خود شهر و خانواده‌های کارکنان پادگان را که در چادر زندگی می‌کردند عهده‌دار شدیم. در روز سه وعده غذا برای 20 هزار نفر می‌پختیم که عده‌ای از آنها سه روز غذای گرم نخورده بودند.

این فعال فرهنگی افزود: در این مدت پوشاک هم بین زلزله‌زدگان توزیع شد و پس از ده روز استقرار در پادگان کپسول گاز را به چادرهایی که پخت و پز را شروع کرده بودند دادیم و با تیممان به آبادان برگشتیم.

 وی مطرح کرد: 40 روز پس از زلزله با حبیب احمدزاده به بررسی مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب، قصر شیرین، کرند، گیلان‌غرب و ثلاث باباجانی پرداختیم و با فرماندهان سپاه و یکی از مسئولان آموزش و پرورش هر یک از این مناطق جلسه گذاشتیم تا ببینیم چه کمک‌های مؤثری می‌توانیم بکنیم.

مکی یازع در پاسخ به این سئوال که «با چه سمتی با فرماندهان سپاه و مسئولان آموزش و پرورش جلسه می‌گذاشتید؟» اظهار کرد: ما دوازده جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس در تبریز، استان‌های ایلام و خوزستان برگزار کرده بودیم و مسئولان سپاه و آموزش و پرورش خروجی‌های کار ما را دیده بودند و ما را می‌شناختند. ما زیر نظر هیچ نهاد و ارگانی نبودیم، اما در واقع با همکاری حوزه هنری، سپاه، بنیاد سینمایی دفاع مقدس این حرکت را انجام دادیم. کسانی که پای کار آمدند کاملاً دلی و بدون دریافت هیچ حقوق و مزدی جلو آمدند.

وی تصریح کرد: پس از یک هفته شناسایی اولین منطقه‌ای که تیممان را بردیم سر پل ذهاب بود. در آن شهر تا ساعت چهار صبح کار و سالنی را آماده کردیم. برای کسی برگزاری جشنوراه در آن شرایط باورکردنی نبود، اما چون آن را انجام داده بودیم گفتیم می‌شود فقط باید همت کرد و با هم باشیم. دانش‌آموزان دختر را صبح و پسر را بعد از ظهر به آن سالن می‌آوردیم. گفته بودیم هم روستایی و هم شهری همه بیایند و برای انتقال دانش‌آموزان مینی‌بوس‌هایی را کرایه کردیم. روستایی فقط چهار دانش‌آموز داشت که برای آوردنشان ماشین سواری فرستادیم. خواستیم همه بچه‌ها بیایند و کسی جا نماند.

روحیه بچه‌های مناطق زلزله‌زده کرمانشاه پس از حضور در جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس بسیار بهتر شد

این فعال فرهنگی شرح داد: کم‌کم در شهر پیچید و خانواده‌ها استقبال کردند. بعد از ظهر شلوغ‌تر از صبح شد. با اینکه جشنواره ساعت هشت صبح شروع می‌شد دانش‌آموزان از هفت و نیم می‌آمدند. دانش‌آموزان ابتدایی تمایل داشتند خانواده‌هایشان هم باشند که از خانواده‌ها هم می‌خواستیم در سالن حضور پیدا کنند.

وی در باره روحیه بچه‌ها اشاره کرد: بچه‌هایی بودند که به‌قدری از زلزله ترسیده بودند که شب منزل خودشان نمی‌خوابیدند و فکر می‌کردند فقط خانه آنها می‌لرزد و منزل سایر اقوام می‌خوابیدند. حتی اقوامشان می‌گفتند اینها از کنار خانه‌شان هم رد نمی‌شوند، چون بچه‌ها دو ترس را دیده بودند یکی در چشمان پدر و مادرشان و دیگری خانه‌ای که تکان خورده و فرو ریخته است، اما با برگزاری این جشنواره خانواده‌ها می‌گفتند روحیه بچه‌هایمان که مدام در اضطراب و نگرانی بودند بهتر شده است.

مکی یازع در مورد برنامه‌های این جشنواره بیان کرد: بعد از این جشنواره شاد با اجرای برنامه‌هایی چون فیلم طنز دفاع مقدس «تخم‌مرغ جنگی»، دعوت از شعبده‌باز بین‌المللی بهزاد کریمی و بازیگران دفاع مقدس نظیر علی صالحی، مالک سراج و... روحیه‌ها بهتر شد. برای پذیرایی از بچه‌ها به آنها کیک، آب‌میوه، کتاب و عروسک می‌دادیم.

وی افزود: از سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» یا ملا صالح قاری یا چهره آشنایی از منطقه خودشان را دعوت کردیم که برایشان جالب و لذت‌بخش بود. اینکه کتاب «دا» از طرف بازیگری مثل مهتاب کرامتی یا کتاب «نورالدین پسر ایران» توسط مالک سراج یا کوروش سلیمانی و افرادی معرفی شوند که در سینما و عرصه‌های مختلف بیشتر دیده شده‌اند بسیار مؤثر است. هدفمان بالا بردن روحیه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در این‌گونه مناطق و آشنایی آنها با این‌گونه افراد بود.

این فعال فرهنگی در خصوص مقاومت و ایستادگی مردم آبادان بیان کرد: عراق از ایران 9 شهر و 4 هزار روستا گرفت و با وجودی که آبادان را یک سال محاصره کرد این شهر سقوط نکرد. مردم این شهر همگی همدلانه کنار هم بودند در سفره و جای‌جای زندگی ما جنگ حضور داشت.

خدمت برای تیم ما لذت‌بخش بود

وی در خصوص کسانی که برای کمک به زلزله کرمانشاه برده بودند شرح داد: یک قشر افرادی بودند که جنگ را تجربه کرده بودند و حتی در بدنشان ترکش بود و قشر دیگر نسل جدیدی بودند که دوشادوش هم کار می‌کردند. سرآشپز ما از بچه‌های جنگ بود و توانایی آن حجم کار در او وجود داشت و 24 ساعته کار می‌کرد. خدمت برای این افراد لذت‌بخش بود.

به خانواده‌هایی که مستأجر بودند نه کانکس تعلق می‌گیرد و نه پول دولت

مکی یازع نتیجه بررسی‌هایش را از زلزله‌زدگان این‌گونه بیان کرد: سه نوع خانواده زلزله‌زده در آنجا مشاهده کردم. اول خانواده‌هایی که خانه‌شان کاملاً ویران شده است و در چادر زندگی می‌کنند. دوم خانواده‌هایی که مستأجر بودند که به اینها نه کانکس تعلق می‌گیرد و نه پول دولت! سوم خانواده‌هایی که از ترس زلزله به خانه‌هایشان نمی‌روند.

وی تأکید کرد: سرمای هوای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بسیار دشوار است. به مستأجران به خاطر اینکه خانه‌ای را که متعلق به خودشان نبوده است از دست داده‌اند و الان در چادر زندگی می‌کنند کانکس بدهید.

سیده زهرا حسینی در ارتباط زنده تلفنی در مورد تأثیر اجرای چنین جشنواره‌هایی بر روحیه دانش‌آموزان زلزله‌زده گفت: در آنجا پسر مغمومی به نام زکریا را دیدم که همه اعضای خانواده‌اش را در زلزله از دست داده بود و وقتی کنار ما روی صحنه آمد، دوستش که ردیف جلو نشسته بود از وضعیت زکریا ناخودآگاه اشک می‌ریخت. با خواندن سرود کردی توسط محمدرضا هدایتی و پخش سرود ملی روحیه این بچه فرق کرد و کم‌کم دوستش هم جلو آمد و گریه‌ها تبدیل به خنده و شادی شد. این برنامه‌ها تأثیرگذارند و چقدر خوب است ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس صدقه جاریه‌ای در فرهنگ کشور است که شهید مدافع حرم حاج سعید سیاح طاهری پایه‌گذار آن بود، افزود: در جلسه‌ای با حضور شهید طاهری و نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم، شهید طاهری خطاب به رئیس و اعضای کمیسیون تأکید کرد از شما کمک نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم کمک کنیم. آنها هم قول همکاری دادند.

با برگزاری جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس آمار خودکشی در یکی از شهرهای ایلام کاهش یافت

راوی کتاب «دا» خاطرنشان ساخت: این‌گونه کمک‌ها و اجرای این برنامه‌ها در غرب کشور و استانی مثل ایلام بسیار تأثیرگذار و ارزشمند است. در یکی از شهرهای ایلام که جنگ‌زده‌های جنوب و غرب کشور را در خود جای داده است، آمار بالای خودکشی به‌خصوص در میان دختران نوجوان و جوان به علت مشکلات اقتصادی، مالی و معیشتی مشاهده می‌شد که با اجرای همین برنامه‌ها میزان خودکشی در آن شهر کاهش یافت.

وی تأکید کرد: وقتی کار برای خدا باشد با وجود سختی‌هایش پیش می‌رود و تأثیرگذار است. برگزارکنندگان این‌گونه برنامه‌ها در جنگ و سختی بزرگ شده‌ و مشکلات را با همه وجود لمس کرده‌اند. زمان جنگ وقت دفاع جنگی و الان هنگامه دفاع نرم و فرهنگی است.

سیده زهرا حسینی با اشاره به همایش‌هایی که بیشتر جنبه نمایش دارد و هدر دادن بودجه بیت‌المال است مطرح ساخت: این‌گونه برنامه‌ها تأثیری ندارند و فقط عده‌ای به بیان مطالبی می‌پردازند که چه بسا خودشان اعتقادی به آنها ندارند و کاری را پیش نمی‌برند.

وی اشاره کرد: دشمن به‌شدت روی نوجوانان و جوانان ما تمرکز کرده و تأثیرگذار است. اجرای برنامه‌های فرهنگی مؤثر فعالیت‌ها و نفاق دشمن را خنثی می‌کند. مسئولین فرهنگی کشور به این‌گونه برنامه‌ها و افراد جهادی و از خود گذشته‌ای که برخی‌شان جانباز و عده‌ای ماه‌ها برای خدمت در نقاط مختلف کشور از خانواده‌هایشان دور هستند اهمیت بدهند، قدر آنها را بدانند و با آنها همکاری کنند.

مکی یازع در خصوص مستأجران زلزله‌زده گفت: مواردی داشتیم که این مستأجران زندگی‌شان را هم کاملاً از دست داده بودند و با زحمت بسیار چادری تهیه کرده بودند و وقتی درخواست کانکس می‌دادند، چون مدرکی دال بر خانه داشتنشان ندارند کانکس به آنها تعلق نمی‌گیرد. خود مردم به اینها کمک و عده‌ای برای این مستأجران در کرمانشاه خانه رهن می‌کردند.

وی مثال دیگری زد و افزود: در آنجا با زوج جوانی که تازه یک سال بود ازدواج کرده و مستأجر بودند آشنا شدم. آنها کل زندگی‌شان را از دست داده بودند و حتی پول کرایه ماشین برای آمدن به کرمانشاه را هم نداشتند. بچه‌ها برایشان پول جمع و خانه‌ای رهن کردند، اما خانه نیاز وسایل اولیه زندگی دارد.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: از این دست خانواده‌ها زیادند و باید برای آنها فکر و آنها را شناسایی و سازماندهی کرد. دشواری زندگی در آنجا به اینجا رسیده است که به محض اینکه پلاک ماشینی غیر از کرمانشاه می‌بینند برای درخواست کمک جلو می‌آیند، چون می‌دانند آن ماشین برای کمک به آنها آمده است.

مکی یازع اشاره کرد: هماهنگی‌ها برای دعوت از این بازیگران، اسکان، پرواز و برنامه‌هایشان توسط حبیب احمدزاده، خانم احدی و سایر همکاران انجام می‌گرفت. سپاه نبی اکرم کرمانشاه از روز اول استقبال و با ما همکاری کرد. رئیس آموزش و پرورش و رئیس حوزه هنری کرمانشاه و فرماندهان سپاه دالاهو، کرند، سر پل ذهاب، ثلاث باباجانی و... هم پای کار آمدند.

وی گفت: به آنها گفتم وقتی کار را یاد گرفتید ادامه‌اش بدهید. کار ساده‌ای است و نیاز به هماهنگی بین سپاه و آموزش و پرورش دارد. بچه‌ها باید بدانند در این غم شادی هم هست. با نصب عکس شهدا در سالن می‌خواستیم این پیام را منتقل کنیم که شهدا را فقط در ظرف غم نبینید در ظرف شادی هم ببینید. جنگ همه‌اش غم نبود. شادی و نشاط هم داشت.

بازیگرانی که برای حضور در جشنواره می‌آمدند نه‌ تنها چیزی نمی‌خواستند، بلکه با اعطای مبالغی کمک به تهیه کانکس برای خانواده‌های ساکن چادر می‌کردند

مکی یازع اضافه کرد: بازیگرانی که برای حضور در جشنواره می‌آمدند نه‌تنها چیزی نمی‌خواستند، بلکه با اعطای مبالغی کمک به تهیه کانکس برای خانواده‌های ساکن چادر می‌کردند. وی از تأثیر جشنواره برگزارشده ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های اجراشده هم برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن مناطق ماندگار شد و هم توانستیم روحیه بچه‌ها را تقویت کنیم.

مکی یازع در خصوص مناطق زلزله‌زده کرمان گفت: قرار است هفته آینده همراه حبیب احمدزاده به کرمان برویم و وضعیت آنجا را هم بررسی میدانی کنیم. امکانات آماده است و تیم هم اعلام آمادگی کرده است. وی در پایان صحبت‌هایش از برگزاری جشنواره دانش‌آموزی دفاع مقدس در مناطق زلزله‌زده کرمان خبر داد و افزود: در کنار برگزاری جشنواره که برای بچه‌هاست برای کمک به کل خانواده تیممان در شناسایی کسانی که نیاز به کانکس و پوشاک دارند و تهیه آنها کمک‌ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس