حسن روحانی

معلوم نیست که چرا روحانی هرازگاهی بر خلاف مسلمات تاریخی و فقهی، ادعاهایی را بر زبان جاری می‌کند که جامعه را از موضوعات اصلی همچون گرانی و بی‌تدبیری دولت، به سمت مسایل دیگر سوق می‌دهد.

سرویس سیاست مشرق - حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: "هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم، حالا یه وقتی اگر امام زمان در کشور ظهور کرد، حالا اون وقت هم میشه نقد کرد؛ پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد؛ وقتی پیغمبر یک صحبتی می‌کرد؛ طرف بلند می‌شد رو به روی پیغمبر و می‌گفت: اَ من الله او منک (این حرف از طرف خدا به شما وحی شده است یا نظر خودت است)، اگر پیغمبر می‌گفت از طرف خداست، می‌گفت حرفی نیست و اگر می‌گفت از طرف خودم هست، می‌گفت من قبول ندارم و نقد می‌کرد"

درباره این عبارت روحانی نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

۱- صدر و ذیل اظهارنظر روحانی با هم تناقض دارد، روحانی از یک‌سو می‌گوید ما در کشور معصوم نداریم و اگر معصوم داشتیم، نقد معصوم نیاز نبود و از سوی دیگر، می‌گوید معصوم هم قابل نقد است و برای این موضوع مثال از حکومت پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه را ذکر می‌کند، حال سؤال این است از نگاه شخص روحانی قول و فعل معصوم قابل نقد است یا قابل نقد نیست؟

۲- خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند:

إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً [۱]

ترجمه:

کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند و می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم و بعضی را انکار می‌کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند ... [۲]

سؤال این است که فهم و تدبر آقای روحانی نسبت به این آیه قرآن چیست؟ چگونه با وجود این آیه قرآن، روحانی که ظاهرا درس‌خوانده حوزه هم است، برای اغراض سیاسی این‌چنین بین قول معصوم و خداوند تفکیک قائل می‌شود؟ مگر می‌شود بین حرف معصوم و پیامبر اکرم با حرف خدا تفاوت قائل شد به‌نحوی‌که بگوییم اگر حرف خودت است مخالفم و اگر حرف خداست موافق؟

۳- خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند:

وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی[۳]

ترجمه:

و هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید[۴]

از آقای روحانی که ملبس به لباس روحانیت است، سؤال می‌شود که چگونه پیامبر و معصومی که از روی هوای نفس صحبت نمی‌کند، ممکن است سخنی برخلاف حق و مصلحت جامعه مؤمنین بر زبان جاری کنند که شخص عامی (مردم زمانه) بخواهد او را نقد کند؟

آیا این اظهارنظر جنابعالی مخالف نص آیه قرآن نیست؟ چرا قرآن را این‌گونه می‌فهمید و این‌گونه تفسیر می‌کنید؟

۴- خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند:

فَلا وَ رَبِّکَ لا یؤْمِنُونَ حَتَّی یحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لا یجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یسَلِّمُوا تَسْلیماً[۵]

ترجمه:

به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند به داوری بپذیرند سپس از حکمی که کرده‌ای در وجودشان هیچ دل‌تنگی و ناخشنودی احساس نکنند و به‌طور کامل تسلیم شوند[۶]

آقای روحانی، در آیه شریفه، ایمان واقعی به پیامبر اکرم را با ایمان در دل یکی می‌کند و می‌گوید اگر افراد در دل هم نسبت به رأی و حکم پیامبر تردید و ناخشنودی داشته باشند، مؤمن محسوب نمی‌شوند، شما چگونه استنباط کردید که کسی که این‌چنین میان حرف پیامبر و حرف خدا تفکیک قائل می‌شود، می‌تواند مؤمن به پیامبر و جانشینان پیامبر باشد؟ چگونه با وجود چنین آیاتی از قرآن؛ نتیجه گیری کردید که در صدر اسلام بین کلام پیامبر اکرم ص و کلام خداوند، تفاوت قائل می شدند؟

۵- درباره عبارت روحانی مبنی بر اینکه کسی مقابل رسول خدا ایستاد و گفت این حرف از طرف خداست یا نظر خودت است، می بایست به اصل حدیث اشاره شود.

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ یُونُسَ عَنْ زَیْدِ بْنِ الْجَهْمِ الْهِلَالِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لَمَّا نَزَلَتْ وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع وَ کَانَ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص سَلِّمُوا عَلَی عَلِیٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ فَکَانَ مِمَّا أَکَّدَ اللَّهُ عَلَیْهِمَا فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ یَا زَیْدُ! قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص لَهُمَا:

قُومَا فَسَلِّمَا عَلَیْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ، فَقَالَا: أَ مِنَ اللَّهِ أَوْ مِنْ رَسُولِهِ؟ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُمَا رَسُولُ اللَّهِ ص: مِنَ اللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ...[۷]

ترجمه:

زید بن جهم هلالی گوید:

شنیدم امام صادق علیه السلام می‌فرمود: وقتی ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام نازل شد و پیغمبر صلی اللّه علیه و آله فرموده بود، به علی به عنوان «امیرالمؤمنان» سلام کنید و ای زید: آنچه خداوند در آن روز به آن دو تأکید کرد، این سخن رسول خدا بود که: برخیزید و به او به عنوان امیرمؤمنان سلام دهید، آن دو گفتند: ای رسول خدا، آیا این از سوی خداوند است یا از سوی رسولش؟

رسول خدا به آن دو فرمود: از خدا و رسول اوست، پس خداوند این آیه را نازل کرد: «و سوگندها را پس از محکم کردنش که خدا را ضامن آن کرده اید مشکنید، زیرا خدا میداند چه می کنید» (نحل آیه ۹۱)

اصل ماجرا کاملاً برخلاف ادعای آقای روحانی است، در این مسئله رسول خدا امر بر اطلاق صفت امیرالمؤمنین بر حضرت علی علیه‌السلام می‌کنند و دراین‌بین، دو نفر برخلاف بیعت و قسمی که درباره ولایت امیرالمؤمنین ابراز کرده بودند، از رسول خدا سؤال می‌پرسند که این حرف از طرف خداست یا نظر پیغمبر است؟ که رسول خدا در پاسخ می‌فرمایند: این نظر خدا و رسولش است و آن دو نفر را مورد سرزنش و تخطئه قرا می دهند.

۶- داستان دیگری که در بعضی از کتب نقل شده در تاریخ وجود دارد، مربوط به حباب بن منذر است که چنانکه در سیره ابن هشام آمده در جنگ بدر، تدبیر جنگی رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ در محل فرود آمدن لشگر را صحیح ندید و از رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ سؤال کرد که آیا دستور خداست که در اینجا منزل کنیم یا از نظر تدبیر جنگی هر جا که شایسته باشد می‌توان فرود آمد؟

بنابر این نقل، رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ پاسخ فرمود که امری در کار نیست و باید طبق تدبیر و سیاست جنگی رفتار کرد در نهایت، حباب با نظر رسول خداـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مخالفت کرد و تدبیر جنگی دیگری را پیشنهاد داد که رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ آن را پذیرفت.[۸]

درباره این داستان چند نکته وجود دارد

اول: که این داستان در برخی کتب تاریخی اهل سنت مانند سیره ابن هشام نقل شده است و به همین دلیل، در خصوص صحت آن بین اساتید تاریخ اختلاف نظر جدی وجود دارد.

دوم: بر فرض پذیرش سند تاریخی، آیا این سکوت پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ در برابر ایراد وارد کردن حباب، دلیل بر درستی رفتار این شخص است؟ در اینجا اگر احتمال دهیم که سکوت و مماشات پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ با حباب و مانند او از روی مصالحی از جمله تربیت تدریجی این افراد بوده است دیگر نمی توان این سکوت را نشانه رضایت معصوم ـ‌علیه السلام‌ـ دانست.[۹]

در واقع بدیهی است که پیامبر، معصوم است و معنای عصمت، جلوگیری از خطا و اشتباه است پس در هر پیشامدی تصمیم درست، همان است که پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ گرفته است (وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی)؛ این نظریه بسیاری از اسلام شناسان، همچون شهید مطهری است[۱۰]

حال اگر آن سند تاریخی مورد پذیرش باشد باید گفت کسی مانند حباب بن منذر که صحابه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ است، باید چنین درک بالایی داشته باشد که تصمیم‌های پیامبر خدا را درست‌ترین بداند که اگر چنین نباشد بی‌گمان از نظر خدا و رسول ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ ، صحابی مطلوب نیست این گونه مخالفت‌ها حتی در امور دنیایی، نشان می‌دهد چنین افرادی باور کامل و درستی نسبت به پیامبر خدا ندارند.

این مخالفت‌ها با اطاعت بی چون و چرا و محض از معصوم ـ‌علیه السلام‌ـ سازگار نیست. بنا بر آیه «اطیعوا الله واطیعوا الرسول» اطاعت از رسول خدا در اوامری است که خود او صادر می‌کند، نه اوامری که خداوند صادر کرده است.[۱۱]

بازهم باید از آقای روحانی سؤال شود که ایشان از کدام قسمت این حدیث، نقد رسول خدا و قول و فعل معصوم را استنباط کرده است؟ چرا به دلیل اهداف سیاسی، به ائمه علیهم‌السلام، اظهارات خلاف واقع نسبت می‌دهید؟ آقای روحانی قبلا هم نشان دادید که فهم درستی از مسایل تاریخی ندارید آن زمانی که گفتید عاشورا درس تعامل و مذاکره با دشمن است!

چرا آقای روحانی از ماجرای تاریخی و حدیثی این چنین استنباط های ضعیف و بی ربط می کند؟ آیا ایشان دنبال جنجال سازی جدیدی برای به حاشیه رفتن گرانی و رکود، گلایه مردمی از بی تدبیری های دولت، مشکلات مؤسسات مالی – اعتباری و عجز دولت در مدیریت مشکلات اقتصادی است؟


[۱] - سوره مبارکه نسا، آیه ۱۵۰

[۲] - ترجمه آیت الله مکارم شیرازی

[۳] - سوره مبارکه نجم، آیه ۳

[۴] - ترجمه آیت الله مکارم شیرازی

[۵] - سوره مبارکه نسا، آیه ۶۵

[۶] - ترجمه حجت الاسلام انصاریان

[۷] - اصول کافی جلد ۲، انتشارات قائم آل محمد، چهارم، ۱۳۸۷، حدیث شماره ۷۶۰

[۸] -محمد ابراهیم آیتی، تاریخ پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم، ص ۵۹

[۹] - محمدعلی حیدری؛ بررسی فقهی ادعاهای علی مطهری پیرامون جواز انتقاد علنی به معصوم و ولی فقیه

[۱۰] - مجموعه آثار ج ۲ ص ۱۵۸

[۱۱] - امام خمینی، کتاب البیع، ج ۲ ص ۶۳۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 125
  • SE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    دلیلش برای کسی که سیر انتشار مطالب ضد اسلامی در تلگرام و نظایر آن را بداند واضح است. همان جهت و همان برنامه. شکستن قداست هایی که مبنای تفکر اسلامی و مخصوصا شیعی است که جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شده است. وقتی پایه های فکری یک حاکمیت متزلزل شود حتی بدون نیاز به هیچ دخالت خارحی حکومت از بین خواهد رفت. صد البته آتش زدن حسینیه ها و مساجد و حمایت از منافقین اعدامی سال 67 دقیقا به موازات همین برنامه است. ...
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      76 5
      پس چرا هیچوقت خودش ووزراش ومعاونین ومشاورینش در یک مناظره ازاد یا دانشجویی حاضر نشدند تا نقد شوند؟چرا خودش با 52 لقب منتقدیشن رو روانه جهنم میکنه که گرم شوند؟!!!!!!!!!!!!
    • NL ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      22 3
      فتنه اکبر که در دوران آخرالزمان از آن خبر داده اند امثال همین اتفاقات و اظهارنظرهاست
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    خدا ازشون نگذره؛ دارن همه مقدسات زیر سؤال میبرن برای چرندیات سیاسی خودشون
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      25 9
      چون برخلاف تصور بعضی کم سوادی...
    • سینا IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      50 6
      از قدیم گفتند از کاسب ورشکسته هر چی برمیاد! ‌یعنی کلا مزند زیر میز!
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      12 4
      جالب اینجاست
    • میلاد IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      55 5
      پایان نامه دکتراش چیه
  • شاهین IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    88 12
    با سلام این آقا فقط اسمشان روحانی است
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    9 14
    شارلاتان واژه درستی نیست
  • دلسوز IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    68 14
    خجالت بکش
  • حمید عسگر IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    46 8
    اسم این آقا حسن فریدون روحانی ...
  • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    یک کلام، اسلام فقط جایی که منافع من هست. هیچ فرقی با اسلام سعودی و آمریکایی ندارد چون میتوان تحریف کرد به جهت منفعت شخصی
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    کمبود تفسیرهای جدید از اسلام و قرآن را داشتیم که این را هم جناب ریاست جمهوری رفع نمودند خدا را شکر
  • هادی IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    45 6
    تحریف و ایجاد شبهه کار یهودیانیست که در طول زمان بودن
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    79 12
    چند روزی هست این سخن حسن روحانی رو شنیدم ، فقط در عجب که این آقا کجا درس حوزوی خونده؟؟؟؟
    • حمید IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      50 2
      در حوزه علمیه ملكه
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    57 4
    اگر در حکومت اسلامی مسئولیت بالا داشتی بعد شروع کردی به ساده زیستی ، تلاش بی وقفه و مجاهدانه برای خدمت به رفاه و عدالت مستضعفین و مردم عادی و صیانت از بیت المال که خوشا به سعادتت اما اگر خلاف اینها شدمیشه خسرالدنیا والآخره
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    38 5
    فقط مشرکان و منافقان از معصومین نقد میکردن. رئیس جمهور ما داره الان عمل اونا رو درست جلوه میده؟ الان ایشون خودش اصلا نقد پذیر هست؟
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    44 4
    والله اینهمه زلزله که چیزی جز نشانه غضب الهی نیست بی حکمت نیست . از یکطرف ترویج کنسرت و لاابالی بار آوردن نسل جوان و اشرافیگری از اونطرف تفسیر احکام شرع و گفتار ائمه اطهار (ع) بر حسب نفع شخصی و سیاسی . باید از خدا ترسید قبل از اینکه دیر بشه
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    56 7
    برای خودنمایی و کسب رای و نظر مثبت بخشی از مردم که خسته از ابن اوضا هستن و متفاوت نشون دادن خودش...
  • AE ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    34 4
    بعید به نظر می رسد ایشان تحصیلات حوزوی داشته باشند .
  • مهدی علوی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    55 7
    طرح مسائل دیگر راحت تر از انجام برخی وظایف است!
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    66 6
    من تعجب می کنم چرا علمای بزرگ ساکت هستن
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      48 3
      دقیقا از حوزه های علیمه انتظار میرود جلویش را بگیرند این حرفهارا وهابیت هم علیه شیعیان می زنند و حالا رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    53 3
    جناب روحانی به جای نظریه پردازی های نخ نما و نسنجیده. فکری به حال مشکلات اقتصادی کن. شما رئیس جمهوری نه...
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    49 4
    اگه این اصلاح طلبان که میترسم دو روز دیگه برگردن در منتهای وقاحت بگن معنی این حدیث اینه که حاکم اسلامی مجازه نصف بیت المال رو بنام خودش و بستگانش کنه . کف زدن های حضار
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    18 36
    جلو منبر علی (ع) می ایستادند و شدیدترین انتقادها را بی هیچ واهمه ای به زبان می اوردند حتی خوارج ! بین ائمه بالاتر از علی (ع ) هم مگر داریم ؟ ایشان
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      31 7
      خوب است میدانی خوارج ! چراازمالک اشترهاسخن نمیگویی ؟خوارج ومعاویه بله ...ماهم امثال ایشان را حواله به جهنم میدهیم حتی اگرکلاه نمدی سرش باشه !؟ اگرشماخوارج ومعاویه روزهستیدباایشان باشید !
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      32 6
      بله میشود نقد کرد ولی نقد درمقابل امام معصوم که مبری از خطاست باطل است و منجر به ادامه راه همان خوارج می شود که نتیجه اش قتل و تجاوز است
    • حمید IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      8 4
      خودت جواب خودت را دادي باهوش
  • مهماندار هواپیما US ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    20 4
    همانطور که خاتمی هم وحی و قران را قبول ندارد
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    17 4
    آیه صریح قرآن و ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی او از روی هوا و هوس حرف نمی زد. جز این نیست که فقط وحی را بیان می کند. سوره نجم آیا 3 و 4 حالا می فهمید چرا اصلاح طلبان گفتند باید علیه خود خدا تظاهرات کنیم؟ پس
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    35 3
    ایشان دکترای فرافکنی از دانشگاه انگلیس داره میدونه چطور حواس مردم از مشکلات اصلی کشور منحرف کنه
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    25 3
    آموزههای وهابیت ملعون
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    30 0
    تو خودت به منتقدت توهین نکن و اجازه نقد بده هیچ کس الآن مشکلش نقد ائمه نیست صورت مساله را پاک نکن
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    37 1
    بدعت نیست ؟ عوامیکه به معصوم ایمان ندارد ! کسانی که معصوم رابه نقدمیکشد مومن نیستند ! یعنی دنیای دون اینقدر ارزش دارد که متوسل به دروغگویی شد . گویادل کسانی برای اسلام نمیسوزد . چنین افرادی درکدام صف ایستاده اند . آقای روحانی حقیقت این است تاریخ ایران دولتی مثل دولت شمارا ندیده است . فقط بدان درمسکن ومعیشت بالاترازهیچ کارنامه شماست . مردم بعدازتوازکدام خدمتت یادکنند ؟ من درهیچ گروهک وفرد خاصی چنین ادبیاتی ندیدم . آیاصدای ماپشیمانیم رانمی شنوی ؟ غرور اما ... راستی چراشنیده هاازرفتن ظریف ازکنارت حکایت میکنند ؟ چه کرده ای !؟
  • امير IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    39 0
    جالب است همين ها كه معتقد به انتقاد از معصوم هستند ،طرح و قانون ميدهند كه هر كس در جلسه سنخراني آنها انتقاد كرد محاكمه شود.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      2 0
      این برخلاف اصل امربه معروف است...
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    34 0
    یک بار ندیدم روحانی در همایشی و جلسه ای از راهکارهای واقعی حل مشکلات کشور و مشکلات مردم همچون بیکاری و رکود و مسکن حرف بزند و راه حل واقعی ارائه بدهد ،
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    28 0
    حسن خان فریدون این سخن از کیست؟ با شعر درست نمیشه... با شعار درست نمیشه
  • مانی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    76 1
    در قاموس آقای روحانی همه قابل نقد هستند الا شخص ایشان و برادرش و دار و دسته اش !!!
    • DE ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      35 2
      هزاران درود بر تو. گل گفتی
  • پيا IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    8 63
    وظيفه مشرق بردن آبروي رئيس جمهوري ايران چه روحاني چه هاشمي اين يه دستور ار بالاست ...
    • LB ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      43 4
      مگه آبرویی برای خودش باقی گذاشته؟
  • شاهد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    25 1
    نعوذ بالله آقای رئیس جمهور احیاناً در مقام فرزند خدا و مشاور ویژه،مأمو ریت ترمیم و اصلاح مسلمات دین را دارند.چون مشارالیه توانایی و استعداد خارق العاده خود در اصلاح و رفع مشکلات کشور اعم از: اقتصادی،بیکاری، تولید داخلی،سیاست خارجی و .... را داشته و براحتی و به سرعت موانع را یکی پس از دیگری از سر راه بر می دارند،خود را در این جایگاه می بینند.ایشان در کدام حوضه!!! تحصیل نموده اند؟
  • ali IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    23 1
    چون شعارهای اقتصادی ایشان کامل رو زمین مانده ودارد از هیجانات بعضا جوانان و افراد فاقد دیدگاه سیاسی مستقل بهره برداری میکند.همانند جوی که در انتخابات راه اندازی کرد.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    31 2
    برای نقد سخنان روحانی زیاد تلاش نکنید روحانی در معنی روحانیت از دروس و یافته های فقهی چندان بهره ای ندارد چون دروس حوزوی را ادامه نداده است
  • رضا ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    28 1
    روحانی از منو و تو اینها رو بهتر می دونه، هر چند وقت یک بار برای انحراف افکار عمومی از قضایای اصلی این چرندیات رو میگه تا مذهبی ها به جون هم بندازه
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    22 2
    سلام. باتشکر از این تحلیل مفید، درخواست بنده از سایت مشرق این است که بجای دکمه ارسال به تلگرام، ارسال به سروش یا سایر پیام رسانهای داخلی را قرار دهید.
  • مهدی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    2 0
    حالا معلوم نیست از معصوم هم میشود انتقاد کرد یا نه .
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    6 70
    روحانی درست می گوید .
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      22 1
      دلیل ؟ آیامیدانی معصوم ازطرف خودش سخنی نمیگوید ؟ آیامیدانی معصوم ازروی هوی وهوس سخن نمیگوید ؟ بیخدایی ؟ یاسیاسی بت پرست ! اگرتاریکی روشن شدنت باخداست .خداهدایتت کنه وگرنه بروکه ازهمه چیزآزادوتعطیلی !
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      20 2
      غلط کردی
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      19 1
      حرف روحانی برای شما که غیر مسلمان و از احکام اسلام چیزی نمی دانی درست است
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      9 0
      پیروان معاویه هم اگر بهشون می گفت نماز صبح رو چهار رکعت بخونید می خوندن یا اگه می گفت حضرت علی (ع) نماز نمی خونه باور می کردن !
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    3 23
    سایت وزین مشرق! 1- اگر عصمت از معصومین کنار گذاشته شود آیا همه افرادی که این گونه دم از عصمت می زنند می توانند رفتار معصومین را به صورت علمی و بر اساس عقل توجیه کنند. اگر امام علی (ع) در جریان نبرد صفین، کمی دیرتر سفیر خودش را به سمت مالک اشتر می فرستاد یا این که کسی سیاستمدارتر از این سفیر ارسال می کرد، جریان اسلام تغییر نمی یافت؟ 2- جهت اطلاعات در 23 اردیبهشت ماه 1368 مقاله اشتباهات امیرالمومنین در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ گردید.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    5 17
    امیدوارم که نویسنده محترم این مقاله که این گونه تاریخ و اسلام را تفسیر می نماید بفرمایید که جریان قطع وحی چی بوده است
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      16 3
      سفسطه نفرمائید .... جواب رئیس جمهور را مشرق داد شما جواب سوال بعدی را از رییس جمهور محبوبتان بپرسید حتما حواب معقول مد نظر شما را خواهد داد .
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      17 0
      وحی به دو صورت بوده است وحی قرآن توسط جبرئیل به وجود معصوم پیامبر که پس از نزول کامل قرآن قطع می شود ولی یک وحی دیگر به معنای الهامات الهی از روش های مختلف که باواسطه ملائیک یا بدون واسطه یا در بیداری و رویا باشد هیچ وقت بر معصومین منقطع نگشته است
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    2 12
    از نویسنده محترم مقاله درخواست دارم که بفرمایند بلاخره شیخ مفید راست گفته است یا سایر تاریخ دانان از جمله طبری، ابن اثیر، یعقوبی، ابن خردابه و...
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      13 1
      شیخ طوسی حجت بر شیعه هست نه تاریخ نویسان سایر فرقه ها
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    28 0
    روحانی هر وقت می بیند جامعه دارد به سمت نقد دولت و مطالبه گری میرود یک موضع جنجالی میگیرد. دیگه به این شیوه او عادت کردیم. اما عجیب اینجاست که به دین هم رحم نمی کند.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    5 27
    ایشون کارشناس اسلامه و از من و شما بهتر می تونه در مورد شخصیتهای اسلامی نظر بده
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      23 0
      هر گردی گردو نیست ! هر عمامه به سری هم محدث و مفسر و اسلام شناس نیست .
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    7 29
    همین دیدگاههای خشک و مقدس مآبانه امثال سایت مشرق جوانها رو از دین و ایمان بری کرده والله ما توی کوچه و خیابون هم گهگاه می شنویم جوانها به مقدسات بد و بیراه میگن
    • مصطفی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      19 2
      وقتی رییس یه مملکت اسلامی چنین...از جوانانش چه انتظاری باید داشت. الناس علی دین ملوکهم
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      19 1
      بالاخره امثال روحانی و همکارانش در تلگرام هدفی جز ویران کردن پایه های اعتقادی شیعه ندارند.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      18 0
      آندسته جوانانی که عملکرد امثال آقای روحانی در مقام مملکتداری را مساوی با نظر اسلام بشمرند طبعا از اسلام اینچنینی بری میشوند.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      15 1
      کدوم خشک مقدس !؟ شما میگید یعنی حقیقت رو که بر اساس مسلمات قرآن و حدیث هست نگیم ! کجای این خشک هست ! جوون ها بخاطر رفتارهای یک عده که لباس دین برتن کردن و برخلاف دین عمل می کنن نسبت به دین بدبین شدن و مشرق هم داره نقاب نفاق این عده رو کنار میزنه !؟ شما هم بخاطر نقد روحانی مکدر شدین نه بخاطر دلواپسی برای دین !؟ ما که تو کوچه بازار نمی شنویم او چیزایی رو که تو می شنوی . باید از مقدسات و اعتقادات اسلام اهل بیت دفاع کرد و بطور صحیح عرضه کرد به جوانان و اجازه نداد یک عده بخاطر منافع خودشون دین رو تحریف کنند و از افساد طلبان هم با که با گرون شدن سیب زمینی از دین زده می شن نباید تعجب کرد .
    • حمید IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      6 0
      نخیر عزیز من ، منظور ایشون چیز دیگه ای هست من درد این بنده خدا را میدونم
  • کرامت IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    22 0
    با سلام، این سخنان ادامه همان سخنان افرادی مانند سروش و... که افاضه نمودند: خدا را هم میشه نقد کرد، است(مشرق درج کن)
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    31 1
    اگر فقط یک بار علما هرکسی که چرندیات را می گفت تودهنش میزدند تا حالا ادامه نمیدادن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    32 4
    پیامبر قابل نقده الا پرزیدنت حسن روحانی و باندش
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    17 0
    خیلی ببخشید بعد جمله اوج نقد پذیری و حق نقد کردن قائل بودن " به جهنم که دلواپسید " را چه کسی گفته ؟!!!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    7 25
    جماعت مشرقی ها خودشان را از امام علی ع با دیانت تر می دانند چون امام علی ع اجازه نقد به خود را به مخالفینش می داد
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      19 1
      اجازه نقد به مخالفینشان ! مخالفین امیرالمونین(ع) کی بودند ؟ خوارج !!! معاویه !!! در مقابل حضرت امیر یک مشت منافق و ناصبی بودن انگار شما هم با آنان هم مسلک هستید نقد معصوم مگر معصوم قابل نقد هست معصوم هم سنگ و ثقل قرآن است و قرآن صامت است مگر قرآن قابل نقد است !؟ آن هم از مظلومیت حضرت امیر بود که نه عمار بود نه مالک و نه ذوالشهادتین که پاسخ به اصطلاح نقد های منافقان را بدهند و حضرت را از مظلومین در منبر به گریه وادارند ! و سرانجام آن خوارج هم نهروان شد .
  • احمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    23 2
    اگه واقعا ایشون به نقد باور داره پس چرا این همه شکایت از منتقدین خودش -که اکثرا هم نماینده مجلس هستند که جرات کردن انتقاد کنن - به قوه قضاییه کرده ؟ دم خروس قبول کنیم یا قسم حضرت عباس رو؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    11 1
    چقدر معاون توی وزارت خونه هست هیچ غلطی هم نمی کنن
  • RU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    4 1
    عزیز جان! وقتی میگه هر چیزی قابل نقد کردنه الا سخن خدا، دیگر چه انتظاری دارید.
  • RU ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    6 29
    ایشان در مقام عضو خبرگان و برخی مسوولیتها، قادر به اظهار نظر در مسایل مهم می باشد.
    • حمید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
      21 6
      ایشان توانایی حل مسائل پیش پا افتاده ی مملکت را هم ندارند
  • offer IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    12 0
    سلام ؛ مشرق بازهم دقتت را بالاتر ببر : این گفته و داستان روحانی را رفسنجانی در مصاحبه با آفتاب نیوز آنهم در سال 95 گفته بود . البته رفسنجانی میخواست اشاره کند به ماجرای پایان جنگ عراق و بگوید که امام خمینی از اشتباه مبرا نبوده است ( برای ادامه جنگ ) و سپس همین داستان را منتها با چاشنی جنگ تعریف کرد که البته آنجا نیز منبعی برای آن نگفت درست عین روحانی .
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    42 3
    چرامراجع معظم تقلیدساکتند
  • طاها IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    26 0
    همین حرف ها رو زد که مردم اومدند توخیابون ها بجای این چرندیات لطف کن اقتصاد این مردم بی دفاع رو درست کن
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    23 2
    افساد طلبان همون کسایی هستند که در دهه هفتاد می گفتن باید اآزادی داد که حتی ضد خدا هم تظاهرات انجام بشه ! یا تو مجلس ششم همین افساد طلبان بودن که گفتن حتی امام حسین (ع) رو هم استیضاح می تونن بکنن ! ا..
  • پویا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    27 0
    شاید هم منظورش از امام زمان ، یه جواریی رهبری باشند ، جرات نکردند بگین چسبیدن به امام زمان ، جناب ر‌وحانی شما تمام کارهای مملکت را درست کردی فقط مانده بود که به امام زمان ایراد بگیری آره ؟ برادر من کمی تعقل هم خوب چیزیه ، یه لبو فروش سر کوچه از شما اطلاعاتش بیشتره شما اینهمه مشکل رفتی چسبیدی به امام زمان عجب بدبختی داریم از دست آدمهای این روزگار
  • پویا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    30 0
    شاید هم منظورش از امام زمان ، یه جواریی رهبری باشند ، جرات نکردند بگین چسبیدن به امام زمان ، جناب ر‌وحانی شما تمام کارهای مملکت را درست کردی فقط مانده بود که به امام زمان ایراد بگیری آره ؟ برادر من کمی تعقل هم خوب چیزیه ، یه لبو فروش سر کوچه از شما اطلاعاتش بیشتره شما اینهمه مشکل رفتی چسبیدی به امام زمان عجب بدبختی داریم از دست آدمهای این روزگار
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    31 0
    کسی که امام زمان خودش را نقد کند یعنی امام زمان و امام عصر را نشناخته است
  • وحید IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    10 0
    روحانی داره به سند 2030 که امضا کرده عمل می کنه
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
      2 0
      دقيقا.
  • نادان US ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    8 1
    سلام بر امام زمان علیه السلام سلام بر مظلومیتت سلام بر اشکهای جاریت سلام بر قیام وقعود و سجودت...
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    7 1
    از تاریخ عبرت بگیر تا دیر نشده. اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
  • احدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    6 1
    اونایی که برخورد داشتن میدانند روحانی منبری قهاری است اما اینکه چرا این حرفها را میزند پنج سال از مسئولیت ایشان میگذرد و کارنامه درخور توجهی را ارائه نداده، لذا با حواشی‌سازی میخواهد حواسها را بسمت دیگری سوق دهد که در این زمینه نیز استاد است اما یه مشکل این وسط هست اونم فهم بالای مردمه که میفهمن چه خبره
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    5 0
    علمای اسلام به داد اسلام برسید...
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    4 0
    تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
  • مردانی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    3 1
    آقای روحانی قطعا به شما انتقاد ميكنم و طبق گفته خودتان اشکالی ندارد.
  • سربدار IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    12 1
    من نمی دانم در مجلس ما چه خاصیتی هست که تا حالا نتوانسته از رئیس جمهور بپرسه آقای رئیس جمهور بیا مجلس ارزش واقعی برجام را توضیح بده
  • سربدار IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    9 2
    نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور شما بیش از ۴ سال وقت و انرژی کشور را علی‌رغم تذکر چند باره رهبر صرف قمار از اول باخته برجام کردید و هنوز هم دست‌بردار نیستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس