علیرضا حقیقی

دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال گفت: از وقتی اروپا رفتم، یاد گرفتم سرم در کار خودم باشم و از حاشیه بیرون بیایم، یک زمانی من پرسپولیس بودم یا ما دنبال حاشیه بودیم یا حاشیه دنبال ما.

به گزارش مشرق، از علیرضا حقیقی مدتهاست که خبر خاصی نیست. حقیقی را آخرین بار با پیراهن تیم  اسکیلستونای سوئد دیدیم. او مدتی است که در ایران حضور دارد و چند روز قبل برای آماده نگه داشتن خود در تمرینات سایپا شرکت کرد. دروازه بانی که در دوره قبلی جام جهانی مرد شماره یک دروازه ایران بود این روزها به تیم ملی هم دعوت نمی شود و این سوال پیش می آید که به  حقیقی 2014 تا این حقیقی 2018 چه گذشته است. با علیرضا حقیقی گفت و گویی انجام دادیم که در زیر می خوانید:

* نمی خواهم انتخابی کنم که روی نیمکت باشم

از شرایط فعلی خودت شروع کنیم؟

درحال حاضر یک ماهی است که لیگ سوئد تمام شده است و از تیم سابقم جدا شدم و در تهران کنار خانواده هستم اما تمریناتم را روزی دو جلسه ادامه می دهم. یک جلسه با تیم سایپا تمرین می کنم و جلسه دوم تمرینی با مربی بدنساز هستم. فعلا همین طوری ادامه می دهم تا چند روز آینده باشگاهم را انتخاب کنم.

سال جام جهانی است و کوچکترین وقفه برای بازیکن در رده ملی نگران کننده است. خودت نگران نیستی؟

بله نگرانم. سال حساسی است و همیشه در انتخاب هایم خودم وسواس داشتم و اکنون وسواسم بیشتر شده است و اگر وقفه ای در انتخابم افتاده  به خاطر همین وسواس بوده است. برای بازیکنی که در اروپا هست این موضوع مهم است که از تیم قبلی به تیم بعدی برود. همیشه فکر می کنم برای من یکی این بوده که جایی باشم که بازی کنم و مثمر ثمر باشم. قرار باشد جایی بروم که حتی در تیم بزرگ یا لیگ معتبر اما روی نیمکت باشم برای من خوب نیست. 

* سال جام جهانی است  و می خواهم در بهترین شرایط باشم

در پرتغال هم همین اتفاق افتاد؟

دقیقا همین طور است. در مالتیمو می توانستم سالیان سال باشم و حتی می توانستم فیکس باشم اما در مالتیمو یکسری صحبت ها کرده بودم و قول هایی داده بودند و هدفم فیکس بودن بود اما متاسفانه حرف ها تغییر کرد و یکی از دلایل مهم جدایی ام همین بدقولی ها بود. من سابقه روبین کازان را داشتم. این تیم سالیان سال جزو تیم های خوب اروپا بود و در لیگ های معتبر اروپایی حضور داشت و جزو تیم های چهارم و بالای جدول روسیه بود اما بدشانسی ‌آوردم و همزمان با حضور من در این تیم یک دروازه بان بزرگی حضور داشت و شانس بازی برای من کم شد و با توجه به این تجربه نمی خواستم از یک سوراخ دو بار گزیده شوم و تصمیم به جدایی گرفتم و الان هم شرایط به همین منوال است و علاوه بر اینکه سال جام جهانی هم است و می خواهم در بهترین شرایط باشم.

به نظر پیشنهادهایی داری؟

صددرصد. از اکثر تیم های سوئد پیشنهاد داشتم و دارم اما لیگ سوئد دیر شروع می شود و نمی خواهم تایم را از دست بدهم و بدون بازی باشم وگرنه تا الان انتخاب کرده بودم و سر تمرین بودم. الان هم چند پیشنهاد دارم و در حال مذاکره هستم که خارج از سوئد است . برای انتخاب تیم  دارم سخت گیری می کنم که به شرایط ایده آل برسد، می خواهم فیکس باشم.

* از انتخاب لیگ سوئد راضی بودم

لیگ سوئد یک مشکلی که دارد این است که از نظر رسانه ای خبر کار کردن از بازیکنان ایرانی سخت است و امیدواریم لیگی انتخاب کنی که در چشم رسانه ها باشی؟

من از انتخابی که کردم راضی هستم و خدا را شاکر هستم که لیگ سوئد را انتخاب کردم و بعد از مصدومیتی که داشتم نیم فصل بازی کردم. خوشحالم که در این لیگ بازی کردم. قبل از رفتنم به سوئد برای تصمیم گیری 50 - 50 بودم.پیش خود فکر می کردم که  آیا لیگ خوبی هست و تماشاگر دارد و هر مسائلی که هر فوتبالسیتی در ذهن خود مرور می کند. ولی رفتم خیلی خوشحال شدم و بهترین جا برای من همین تیم بود. چون بعد از مصدومیت بلند مدت برمی گشتم و احتیاج داشتم که بازی کنم و به من اطمینان بشود. می دانید که اعتماد کردن به بازیکن خارجی کار راحتی نیست، آن هم دروازه بان باشی  و از آسیا باشی. در این شرایط سخت اطمینان می کنند. الان از همین لیگ سوئد خیلی از بازیکنان به لیگ های انگلیس و آلمان رفتند و همین طوری بازیکن ترانسفر می کنند. من هم با پایان لیگ جزو سه دروازه بان لیگ سوئد شدم اما نگاهم به آینده است و این موضوع گذشته است. 

پس از نظر فنی راضی بودی؟

بله صددرصد. از نحوه تمرینات و امکانات و حرفه ای گری. فقط تنها ایراد لیگ سوئد برای من تایمش هست وگرنه انتخاب تیم را تا الان کرده بودم. 

جدی ترین پیشنهادت از کدام تیم است؟

اگر اجازه بدهید فعلا در این باره صحبت کنیم. ترجیح می دهم اول صددرصد شود بعد در مورد آن صحبت کنم. 

* هنوز به هدفم در اروپا نرسیده‌ام

چرا به لیگ ایران بازنگشتی؟

7-8 سال است خارج بازی می کنم و سخت است بازگردم و درثانی دوست دارم حالا حالا در فوتبال اروپا باشم چون هنوز به هدفم نرسیدم. یک روز به هدفم می رسم و الان برای خودم زود می بینم که بخواهم به لیگ ایران بازگردم از چند تیم ایرانی پیشنهاد داشتم اما ترجیح دادم در فوتبال اروپا باشم برای بازگشت به لیگ ایران همیشه وقت هست.

هدفت چیست؟

می خواهم در لیگ های معتبر و تیم های خوب اروپا بازی کنم. البته اکنون که چند سال است در اروپا بازی می کنم می فهمم که سخت است اما کار نشد ندارد و همیشه در زندگی خودم تعریف کردم کار نشد ندارد و مطمئنا به هدفم می رسم.

* یک روزی به پرسپولیس باز می‌گردم و ادای دین می‌کنم

می دانی هنوز هم برخی از هواداران پرسپولیس همچنان دوستت دارند.

همیشه ارادت داشتم به هواداران پرسپولیس و در مصاحبه های قبلی گفته ام  و خواهم گفت هر چه دارم از پرسپولیس است و به خود می بالم که من را پسر پرسپولیس صدا می کنند و این یک واقعیت است.  اگر در اروپا هستم نماینده باشگاه  پرسپولیس و هواداران هستم و تمام سعی می کنم پرچم ایران بالا باشد و دوم هواداران پرسپولیس و یک روزی که معلوم نیست ممکن است فردا باشد یا چندین سال دیگر برمی گردم پرسپولیس و مطمئنا ادای دین می کنم. در این تایمی که در ایران بودم هر جا که رفتم در فضای مجازی و غیر مجازی این قدر لطف داشتند شرمنده آنها شدم و امیدوارم روزی جواب این محبت ها را بدهم.

معیار موفقیت یک دروازه بان ایرانی در اروپا چه می تواند باشد؟ و خودت با این معیار چقدر فاصله داری؟

من هنوز به آن شرایط ایده آل نرسیدم و بهتر است رک و راست بگویم. نمی خواهم خودم را فریب دهم و بهتر است آدم با خودش صادق باشد درست است که فصل خوبی با تیم سوئدی داشتم اما سعی می کنم به آن ایده ال برسم.

* بعد از جام جهانی برزیل یکسری چیزها دست من نبود

بعد از جام جهانی 2014 می توانستی به آنجا برسی؟ 

گفتنش راحت است. کسی بدش نمی آید در تیم های خوب اروپا باشد و دستمزد خوب داشته باشد. از لیگ ایتالیا دو پیشنهاد داشتم اما نشد. اسم تیم نمی آورم که سوتفاهم نشود. حتی به روبین کازان هم نامه زدند اما این انتقال صورت نگرفت. بعد از جام جهانی دو تا پیشنهاد داشتم از وستهام و سلتیاگو اسپانیا که روبین کازان آن موقع 4 میلیون یورو پول می خواست و باز هم نشد. مجبور شدم در کازان بمان و یک  نیم فصل بازی کنم و بعد یک هفته همه مدیران تغییر کردند. برخی چیزها دست خود ‌آدم نیست. برخی چیزها خارج از اراده بازیکن است.من هدفم بازی در لیگ معتبر بوده است. 

* به حرف‌وحدیث پشت سرم عادت کردم

همین تیم ها که نشد بعد یک دفعه یک تیم دیگری انتخاب کردی و حرف و حدیث درست شد. 

حرف و حدیث که همیشه هست و  بوده است و برای من همیشه زیاد بوده و عادت کردم اما خیلی ها گفتند که بازار گرمی می کند اما نیازی به بازار گرمی نبود. من حتی ژانویه سال قبل با دو تیم انگلیسی تمام کردم یکی لیگ یک و یکی لیگ قهرمانان  بود. روز آخر فهمیدند که لایسنس  قرارداد امضا کردن با بازیکن غیر اروپایی نداشتند و کنسل شد. می خواهم به سوال قبلی باز گردم. این قدر شرایط برای گلرها سخت است و همیشه به همه می گویم من یا هر بازیکن ایرانی شاغل در اروپا اگر پاسپورت کوچکترین کشور اروپایی داشتیم 80 درصد راه را رفته بودیم.شما به  دژاگه و قوچان نژاد نگاه کنید. چون پاسپورت اروپایی دارند به هر تیم و لیگی می توانند بروند.در این شرایط کار برای دروازه بان ها سخت است.  این قدر خود اروپایی ها دروازه بان دارند که کار خیلی سخت است و هیچ مربی گلر غیر اروپایی انتخاب نمی کند و اگر بخواهند ‌آسیایی بگیرند از ژاپن و کره می گیرند که چندین اسپانسر دارند و چندین خبرنگار همراهشان هست اما ما چنین چیزی نداریم. من نمی خواهم بهانه بیاورم اما کار نشد ندارد و با سعی و تلاش حتما امکان پذیر است.

* می‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم

رقابت برای تیم ملی و پوشیدن پیراهن تیم ملی چقدر برایت سخت شده است؟

همیشه سخت است. تیم ملی باشگاه نیست که قرارداد داشته باشی و همیشه باشی. اینکه در اردو باشی و جزو نفرات باشی سخت است . مضاعف به آن که شماره یک گرفتن کار سخت تری است و خوب هم باشی. همیشه گفته ام هدف من بازی کردن به عنوان  دروازه بان اول بودن در تیم ملی است و همه هم و غمم همین است. بعضی مواقع آدم بدشانسی می آورد و مسائل دیگر. نظر کی‌روش مهم است.او باید تشخیص دهد چه کسی درون دروازه باشد. از هدفم کوتاه نیامدم.

با کی روش در تماس هستی؟

اخیرا نه،فکر می کنم اکنون او هم در مرخصی باشد. در این چند روز اخیر سال نو میلادی بوده است. احتیاج باشد با او صحبت می کنم.

کی روش نشان داد تعارف ندارد و هر کسی بهترین باشید دعوت می کند؟

همیشه همین بوده . هیچ وقت یادم نمی رود در اردویی یک مدافع مصدوم شد فکر می کنم منتظری بود. بازی رسمی هم داشتیم. کی روش یک مدافع را دعوت کرد و یک روز قبل از بازی آمد و فردایش فیکس شد. کی روش یک مربی حرفه ای است و موفقیت تیم و خودش اول از همه برایش مهم است. مربی دوست دارد بهترین ترکیب را انتخاب کند. وسواس زیادی دارد. نشان داده ‌آماده ترین ها در زمین بودند و آقای X و Y برایش مهم نیست.

* نتایج پرسپولیس را رصد می‌کنم اما بیرانوند را نه 

فوتبال ایران و دروازه بانی ایران را رصد می کنی؟

نه رصد نمی کنم. بیشتر فوتبال اروپا را رصد می کنم.

مثلا بیرانوند را به عنوان دروازه بان پرسپولیس و نفر اول تیم ملی را چطور؟

نه اصلا دنبال نمی کنم. نتایج پرسپولیس را دنبال می کنم اما اینکه بخواهم پیگیر فردی باشم نه چون خودم تمرین می کنم. روی فرد تمرکز ندارم و سرم تو کار خودم است و خودم را از نظر فیزیکی و روحی ‌آماده کنم.

* در گروه عربستان قرار می گرفتیم خسته کننده می‌شد

برخی معتقدند که ما در جام جهانی در گروه مرگ هستیم.

جام جهانی شوخی نیست. اگر به تیم ضعیف تر هم می خوردیم برای برد می آمدند. هر تیمی اردوی بهتر و بازی های تدارکاتی قوی تری داشته باشد در جام جهانی موفق تر است. خوشحالم در این گروه افتادیم. برخی می گویند کاش در گروه عربستان بودیم اما خسته کننده می شد و گروه ما جذاب است. اگر  بتوانیم از نظر فکری و روحی و بدنی خود را به خوبی آماده کنیم نتایج خوبی می توانیم بگیریم.

حتی از جام جهانی برزیل بهتر؟

چرا که نه؟ قبل از بازی آرژانتین همه مسخره می کردند و جوک می ساختند اما بعد از بازی همه پشیمان شدند و حرفشان را پس گرفتند الان هم همین طور است و نمی شود پیش بینی کرد. 

آن دفعه می گفتند مسی و حقیقی و حالا تقابل با رونالدو مهم شده است.

صددرصد همین طور است. من هم دوست دارم مقابل رونالدو و بازیکنان بزرگ دنیا بازی کنم. این یک فرصت است. نه تنها برای من برای فوتبال ایران و تیم ملی ایران است. چه زمان دیگر می توانیم مقابل اسپانیا و پرتغال بازی کنیم و باید این فرصت را غنیمت بشماریم و با کمپینگ خوب باید از اسم ایران دفاع کنیم.

چه زمانی تیم جدیدت را انتخاب می کنی؟

باید هر چه زودتر قرارداد نهایی شود. دقیق نمی توانم بگویم. هر دقیقه در حال پیگیری هستم اما زمان دقیق ندارم.

* یک برهه با دایی اختلاف داشتم اما همیشه به او احترام می‌گذارم

بعد از اتفاقاتی که با دایی داشتی الان در تیم او تمرین می کنی؟

من همیشه علی آقا را دوست داشتم. هر کسی ممکن است با پدر و برادرش دعوا کند. در یک برهه زمانی با علی دایی اختلاف داشتم اما همیشه به او احترام گذاشتم و خواهم گذاشت و همین که اجازه داد در کنارش تمرین کنم سپاسگذارش هستم و از او تشکر می کنم و هم از بهزاد غلامپور که به من تمرین می دهد و برایم وقت می گذارد. از هر دو تشکر می کنم. 

دوست داری کدام لیگ بروی؟ خیلی از هواداران انتخاب های تو رو غافلگیر کننده می دانند. 

نمی خواهم بازار گرمی کنم، از وقتی  اروپا رفتم، یاد گرفتم سرم در کار خودم باشم و از حاشیه بیرون بیایم. یک زمانی من پرسپولیس بودم و جوانی داشتم. یا ما دنبال حاشیه بودیم یا حاشیه دنبال ما اما در اروپا یاد گرفتم سرم به کار خودم باشم و فقط به زمین و تمرین فکر کنم. گلری پست حساسی است و همیشه باید آماده باشی. اگر بخواهم بگویم کدام لیگ باشم باید بگویم که دوست داشت در لیگ انگلیس باشم اما شرایط الان برایم مهیا نیست و حداقل باید 70 درصد در یک سال اخیر فیکس  بازی کرده باشم و من به دلیل مصدومیتی که داشتم این را پر نمی کنم و مجوز کار نمی گیرم اما از نظر تمرینی و روحی و فکری از هواداران می خواهم برایم دعا کنند، من هم نماینده مردم ایران هستم و می خواهم پرچم ایران بالا باشد.

یک ویژگی داری که جسور هستی. قبول داری همین که نمی ترسی از تیم مقابل باعث شده تا از تو انتخاب خوب بخواهند؟

این قضیه ذاتی است. من همیشه اشتباه داشتم هم بزرگ هم کوچک اما سعی کردم با تمام وجود بازی کنم حالا هر جا می خواهم باشم. به هر حال هر چه داشتم در زمین گذاشتم یک روز کم یک روز زیاد و از همین جا از هواداران می خواهم که من را ببخشند. همیشه گفتم سعی می کنم بهترین عملکرد را داشته باشم. الان که پرسپولیس نیستم اما امیدوارم در تیم ملی مثمر ثمر باشم و امیدوارم به آنچه در ذهنم هست برسم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس