روزنامه

در روزهای اخیر بر همگان مشخص شد که آشوب‌گران هیچ نسبتی با تجمعات اعتراض‌آمیز مردم درخصوص معیشت و رسیدگی به فساد اقتصادی ندارند و در حقیقت پیاده نظام دشمنان هستند اما اصلاح‌طلبان، حرف دیگری می‌زنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** واکنش یکسان بی بی سی و اصلاح طلبان: اغتشاشات را به دشمن نسبت ندهید

وب‌سایت بی بی سی فارسی در گزارشی نوشت:

«مخالفان حرکت اعتراضی کنونی گفته‌اند که این اعتراضات منشاء خارجی دارد و حمایت برخی نهادهای بین‌المللی و دولت‌های دیگر از حق ایرانیان برای برخورداری از آزادی بیان و اجتماعات را دلیل این ارتباط و توجیه‌گر محکومیت این حرکت دانسته‌اند. یکی از تمهیدات نظام‌های غیرآزاد برای تحمیل اراده خود بر مردم و منصرف کردن آنان از طرح مطالبات مشروع خود، ترویج نظریه "دشمن‌هراسی" و تبلیغ این دیدگاه است که در ورای مرزها، دشمنانی صف کشیده و از میان تمامی ملل جهان، همین یک کشور "مستقل و آزاد" را برای اهداف شوم خود برگزیده‌اند».

این وب‌سایت ضدانقلاب در ادامه نوشت:

«در تفکر سیاسی جمهوری اسلامی، دشمن‌هراسی چنان اهمیتی یافته که به مضمونی دائمی در سخنرانی‌های سیاسی و حتی موضوعی برای "تحقیقات علمی" تبدیل شده و در شعارها و موضعگیری‌های عملی در زمینه سیاست خارجی انعکاس یافته است».

عصبانیت بی بی سی فارسی از بیان نقش دشمن در اغتشاشات اخیر چندان عجیب نیست؛ اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب نیز با بی بی سی همصدا شده‌اند.

در همین رابطه روزنامه بهار در مطلبی نوشت:

«حالا و پس از گذشت یک هفته از برگزاری تجمعات اعتراضی در کشور که در برخی موارد با ناآرامی‌هایی هم همراه بود تا حدودی صدای اعتراضات فروکش کرده است و به موازات آن‌تریبون‌های رسمی در حال ارائه قرائتی از وقایع یک هفته گذشته هستند که چندان با آن چه در صحنه واقعیت رخ داده همراه نیست. برای مثال یکی از مسئولان کشو، با پاک کردن صورت مسئله نارضایتی‌های مردم، ریشه این اعتراضات را اینگونه تحلیل کرده است:"چند ماه پیش در اربیل اتاق عملیاتی تشکیل شد که مسئولیت آن با مایک‌آندریا رئیس ویژه عملیات سازمان سیا بود که بر روی پرونده ایران کار می‌کرد"... ما می‌توانیم مثل همیشه روی خود را به سمت و سوی دیگری کنیم و با به میان کشیدن پای کشورهایی که دل خوشی از ایران ندارند آن‌ها را مسبب این وقایع قلمداد کنیم؛ اما چنین نگاهی نه تنها در واقعیت تغییری ایجاد نمی‌کند بلکه تنها سبب آن می‌شود که در زمانی دیگر دوباره همین زخم سر باز کند... به راه انداختن "تظاهرات ضد آشوب" و تکرار تحلیل‌های همیشگی از "پشت پرده اعتراضات" در برنامه‌های صداوسیما که یادآور شیوه نخ نما شده همیشگی در مواجهه با صدای جامعه است نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه سبب افزایش شکاف‌ها و تنش‌ها خواهد شد».

عناوین اخبار روزنامه بهار در روز یکشنبه‌ ۱۷ دی :

روزنامه بهار در روزهای گذشته در مطلبی مشابه نوشته بود:

«ساده‌انگاری است که  بخواهیم با رویکردهای تقلیل‌گرایانه و با قرار گرفتن در زیر چتر گفتمان دایی جان ناپلئون، ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر را تنها محصول دسایس و توطئه دشمنان و معاندان قسم خورده نظام و انقلاب و معترضان را پیاده نظام غرب، ضد انقلاب خارج نشین، سر سپردگان نظام سلطه، ماموران انگلیس و مزدوران صهیونیسم بدانند. قطع مسلم آنکه عصر گفتمان توهم و زیستن با یک دشمن فرضی و دسیسه‌های آن به پایان آمده و گوش مردم ایران نیز بدهکار حرف‌ها و سفارش‌های سازمان سیا، اینتلجنت سرویس و موساد و سفارشات محافل عرب نیست».

گفتنی است در روزهای گذشته، اعتراضات مسالمت آمیز مردمی درخصوص مشکلات معیشتی و تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری، از سوی اغتشاشگران منحرف شد و فتنه‌گران با سوار شدن بر روی موج خواسته‌های مردمی به سمت ضربه زدن به اقتصاد و معیشت مردم حرکت کردند. آشوبگران در شهرهای مختلف به تخریب اموال عمومی و آدم کشی اقدام کردند. نکته قابل توجه اینجاست که قاطبه مردم با مشاهده رفتار آشوبگران، حساب خود را از آنان جدا کرده و در محکومیت این رفتار سخیف در شهرهای مختلف به تظاهرات پرداختند.

روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» در روزهای گذشته در گزارشی نوشت: «آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور، نقش اصلی را در اغتشاشات اخیر ایران ایفا می‌کند».

روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشورمان، دشمنان و رقبای ایران را به لاشخورهایی تشبیه کرد که در آسمان ایران در چرخش‌اند و به آنان هشدار داد مراقب آرزوی خود باشند.

در روزهای گذشته، مقامات آمریکایی، سران رژیم صهیونیستی و سران و رسانه‌های آل سعود با ذوق زدگی درخصوص اغتشاشات در ایران واکنش نشان داده و صراحتاً حمایت خود از آشوبگران را اعلام کردند.

در روزهای اخیر بر همگان مشخص شد که آشوبگران هیچ نسبتی با تجمعات اعتراض آمیز مردم درخصوص معیشت و رسیدگی به وضعیت مؤسسات مالی و فساد اقتصادی ندارند و در حقیقت پیاده نظام دشمنان مردم ایران در خیابان‌ها هستند. نکته قابل توجه اینجاست که این جماعت شعارهایی همچون «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» و «هم اسلام هم قرآن هر دو فدای ایران» و...سر می‌دادند.

** در برخورد با آشوبگران، ملاحظات حقوق بشری آمریکا را رعایت کنید

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «علی خرم» نوشت:

«این دو نفر ]دونالد ترامپ و نیکی هیلی[ قصد دارند از شورای امنیت به شورای حقوق بشر رفته و موضوع مشابهی را مطرح کنند؛ جایی که امکان بیشتری برای طرح مسائل حقوق‌بشری وجود دارد. موفقیت آمریکا در شورای حقوق بشر نیز بستگی تام به نوع تعامل مسئولان ذی‌ربط با معترضان دارد. توصیه می‌شود علاوه بر پذیرش حق اعتراض مردم بر اساس قانون اساسی، ملاحظات بین‌المللی و حقوق‌بشری نیز مدنظر همگان قرار گیرد».

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۱۷ دی :

در روزهای اخیر اصلاح طلبان به دفعات اعلام کرده‌اند که نباید با آشوبگران برخورد جدی صورت گیرد.

آشوبگران در روزهای گذشته، هموطنان بی گناه را به قتل رسانده، به مسجد و امامزاده و حسینیه حمله کرده و این اماکن مقدس را به آتش کشیده و پاسداران حافظ امنیت مردم را به شهادت رساندند. حضور آشوبگران، حال نامناسب اقتصاد کشور را نیز ناخوش‌تر از پیش کرد؛ بنابراین در شرایط فعلی، یکی از مطالبات اصلی مردم-که در راهپیمایی‌های سراسری نیز مطرح شد-برخورد جدی و قاطع با اغتشاشگران است.

در حال حاضر مسئله اساسی امروز کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، مشکلاتی که بایستی از سوی مسئولین قوای مختلف کشور از جمله دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی و پیگیری شوند ولی عملکرد و تلاش برخی اصلاح طلبان برای آزادی آشوبگران و حاشیه‌سازی‌های دیگر نشان می‌دهد که آنان علاقه‌ای برای فهم مسئله اصلی کشور نداشته و به دنبال به حاشیه بردن مشکلات مردم هستند.

** در تیم اقتصادی هیئت دولت حتی یک اقتصاددان هم وجود ندارد

روزنامه قانون در یادداشتی با عنوان «تیم اقتصادی دولت به چندین اقتصاددان نیاز دارد» نوشت:

«مهم‌ترین مساله‌ای که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که در تیم اقتصادی هیات دولت حتی یک اقتصاددان نیست و به این مساله هیچ توجهی نمی‌شود. دکتر طیب نیا به هر حال اقتصاددانی بود که کنار گذاشته شد و تا زمانی که چند اقتصاددان در تیم اقتصادی دولت حضور نداشته باشد، جلوی رفتارهای احساساتی در اقتصاد کشورگرفته نمی‌شود. تا زمانی که اقتصاددان‌ها نتوانند در کشور اظهار نظر کنند مشکلات به همین نحو باقی خواهد ماند... در شرایطی به سر می‌بریم که وقتی درآمد نفتی در کشور افزایش می‌یابد، گفته می‌شود رشد اقتصادی به وجود آمده، در حالی که باید در کشور تولید رشد داشته باشد تا بیکاری ریشه‌کن شود. از سوی دیگر درآمدهای نفتی نیز در اموری که نباید خرج می‌شود. بازار در حال حاضر در رکود است».

عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۱۷ دی :

این روزنامه حامی دولت همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «دولت محل تجمع عده‌ای از اقتصادنخوانده‌هاست» نوشت: «مشکل دولت به عنوان قوه مجریه این است که محل تجمع عده‌ای از اقتصادنخوانده‌ها و برخی اقتصاد خوانده‌هایی است که طرفدار نظام بازار آزاد هستند و با شعار «راه حل سخت بهتر از راه‌حل بد» تلاش می‌کنند که رییس‌جمهور را به رهاسازی بی‌رحمانه قیمت‌ها وادار کنند».

ناهماهنگی‌های ایجاد شده در تیم اقتصادی دولت دوازدهم با ایجاد معاونت‌های اقتصادی مختلف، واکنش کارشناسان را در پی داشت. مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی حامی دولت پیش از این در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «دولت آقای روحانی به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی دچار مشکل خواهد شد».

** حذف یارانه پردرآمدها باید سریعتر اجرا شود

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با عنوان «دولت؛ قورباغه‌ات را قورت بده» نوشت:

«با توجه به شرایط پیش‌آمده و اتفاقات پس از ارائه بودجه، به نظر می‌رسد دولت دوازدهم باید رودربایستی‌هایی که در دولت یازدهم داشت را کنار بگذارد و یک‌بار دیگر به نفع کاهش تورم، توزیع متناسب عدالت در جامعه و ترمیم شکاف طبقاتی دست به اصلاح قانون معروف هدفمندی یارانه‌ها بزند و یک‌بار برای همیشه با وسواس، دهک‌های ثروتمند جامعه را به نفع دهک‌های پایین‌دست، از چرخه دریافت یارانه حذف کند».

براساس آخرین آماری که از گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها تا پایان نیمه اول امسال منتشر شده، از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی کشور بیش از ۹۵ درصد یعنی حدود ۷۶ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و حدود 3 میلیون نفر در سه سال گذشته از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند و در مجموع 77 میلیون نفر در لیست دریافت یارانه قرار دارند که از این میان تعداد بسیاری جز دهک‌های کم درآمد محسوب نمی‌شوند.

گفتنی است «الیاس نادران» نماینده سابق تهران در مجلس- اردیبهشت ۹۵- گفته بود: «ما مصوبه حذف ۲۴ میلیون نفر از یارانه بگیر در بودجه سال ۹۵ را به نحوی تدوین کردیم که دولت نمی‌تواند از آن سر باز زند حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر در سال ۹۵ تکلیفی بر گردن دولت است که اگر آن را اجرایی نکند، مرتکب جرم شده است. حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر طبق مصوبه مجلس ربطی به انتخابات نداشته و تکلیفی است که باید عملیاتی شود».

روزنامه اعتماد- آبان ۹۶- در مطلبی نوشته بود: «یکی از مسائل اساسی برای کاستن از هزینه‌های دولت، منطقی کردن پرداخت یارانه‌ها است. دولت با وجود اینکه از مجلس اختیار قانونی برای انجام این کار را اخذ کرده است، به دلایل گوناگون از انجام آن پرهیز می‌کند».

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز- اردیبهشت ۹۵- گفته بود: «در مجلس مقرر شد تا با حذف یارانه پردرآمدها، ۳۵ درصد از پول حذف این تعداد یارانه‌بگیر صرف کمک به اشتغال جوانان بیکار، ۳۰ درصد کمک به یارانه حمل و نقل عمومی و ۳۵ درصد آن نیز صرف کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های متوسط و کوچک شود؛ اما متأسفانه دولت مقاومت می‌کند و این گام مجلس را ناعادلانه می‌داند، باید از دولت پرسید آیا ثروتمندان نیاز به یارانه دارند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    10 4
    آمریکا بی تقصیر است....oooخخ
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    4 1
    #آخ _جون _ترامپ
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    24 11
    مرگ بر فتنه گر
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    23 2
    گوساله عوضی در شورای امنیت تشکیل جلسه داده یکی نیست بگه که امارات و عربستان و اسراییل در هفته حداقل ده فلسطینی و یمنی و بحرینی رو درحال کشتار هستن به جرم افراطی بودن و..! مردم بیچاره و سرباز وظیفه 18 ساله رو دارن می کشن نباید باهاشون برخورد بشه؟؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    27 2
    اگر غده سرطانی اصلاح طلبی از پیکره نظام خارج میشد همه امور مملکت بنحو احسن سر و سامون میگرفت
  • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    18 1
    کدام شیر پاک خورده ای برای اعتراض به نابسامانی پرچم مملکت را اتش می زند اموال عمومی را نابود می سازد به جان و مال مردم رحم نمی کند اینها از جانب اجنبی حمایت میشوند اگر مماشات نشود باید به اشد مجازات اسلامی که فتنه بر علیه حکومت است برسند تا برای دیگران عبرت شود
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    9 2
    باید درباره نفاق بیشتر بنویسید
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    9 3
    فتنه ها در آخرالزمان باعث میشه چهره منافق بیشتر شناخته بشه
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    18 2
    باید برای رفع مشکلات معیشتی مردم اقدام عاجل از سوی دولت انجام بشه
  • DE ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    1 3
    از واکنش یکسانهم بگو
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    1 0
    لعن بر بی بی سی ومنافق
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    1 0
    خواهان برگزاری یک کمپین جهانی برعلیه دروغ پردازیهای بی بی سی درسطح بین المللی وبا استفاده از وجدانهای بیدار رسانه های منطقه وکشورهای مسلمان ومتحدان قدرتمند خود یعنی روسیه ترکیه وچین هستیم
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    1 0
    این اسهال طلب ها چه علاقه ی وافری به نشخوار کردن تفاله های بی بی سی از خود نشان میدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس