نمایشگاه کتاب

آیا درست است که قرار است سهم تبلیغات محیطی در مصلی برابر شود و آیا یکی از دلایل ارشاد برای رفتن به مصلی همین مساله بود؟ / نمی‌شود گفت این مساله باعث شد که ما به مصلی برویم.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - هفته گذشته گزارشی را منتشر کردیم که مصلی به‌عنوان مکان برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده، انتخابی که اما و اگرهای زیادی را به همراه داشته است. برای برخی این سوالات باقی است که چرا وزارت ارشاد بعد از تجربه تقریبا موفق شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه کتاب و البته هزینه پایین برگزاری در این فضا، تصمیم گرفته است که مکان برگزاری را به مصلی بازگرداند.

حرف و حدیث‌ها درباره این جابه‌جایی زیاد است. مثل اینکه مصلی تسهیلات زیادی را به وزارت ارشاد داده و از سهم برابر تبلیغات محیطی برای ارشاد صحبت کرده است. از رایگان بودن مصلی که یک زمانی برای وزارت ارشاد رویا بود تا اینکه همه بخش‌های نمایشگاه مسقف می‌شوند.

برای اینکه از چند و چون برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم بدانیم سراغ همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب رفتیم تا برایمان از این ابهامات بگوید.

آقای امیرزاده صحبت‌ها برای رفتن به مصلی زیاد است. آیا درست است که قرار است سهم تبلیغات محیطی در مصلی برابر شود و آیا یکی از دلایل ارشاد برای رفتن به مصلی همین مساله بود؟

نمی‌شود گفت این مساله باعث شد که ما به مصلی برویم. دلایل زیادی داشتیم تا این انتخاب را انجام دادیم. قرار است کارگروهی متشکل از وزارت ارشاد و تشکل‌های نشر و مصلی تهران تشکیل شود و ظرف چند روز آینده پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای را آماده کنیم تا طبق آن تفاهمنامه فعالیت نمایشگاه آینده در مصلی برنامه‌ریزی شود.

بازدیدها و ارزیابی‌های ما از مصلی تهران نشان می‌دهد که نسبت به دو سال گذشته که نمایشگاه کتاب تهران از مصلی جدا شد، هم درحوزه زیرساخت‌ها و هم عوامل جانبی تغییرات خوبی در این مکان ایجاد شده است و همه اینها ما را ترغیب کرد با توجه به اینکه نمایشگاه شهر آفتاب هنوز زیرساخت‌هایش آماده نیست، فعلا نمایشگاه را به مصلی منتقل می‌کنیم.

مصلی مانند سال‌های قبل، از وزارت ارشاد اجاره‌بها دریافت می‌کند؟

طبق صحبت‌های اولیه قرار است اجاره‌بهایی از وزارت ارشاد دریافت نشود و فقط هزینه‌های اجرایی شامل شبکه برق‌، زیرساخت‌ها و چادرهای موقت را خودمان پرداخت کنیم.

مطمئنا یکی از اولویت‌های برگزاری نمایشگاه در مصلی این مساله است که همه بخش‌ها مسقف شوند، آیا نمایشگاه امسال این قابلیت را دارد که این کار را انجام دهد؟

مسئولان مصلی اعلام کرده‌اند که می‌توانند امسال در مورد این مساله بسیار کمک کنند. با صحبت‌های اولیه‌ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با آماده شدن شبستان، رواق شرقی و رواق غربی، تقریبا می‌توانیم سه بخش از چهار بخش نمایشگاه را مسقف برگزار کنیم. البته در مورد اینکه کدام بخش‌ها مسقف شوند تصمیم نگرفته‌ایم اما به احتمال زیاد بخش‌هایی که همیشه با استقبال بیشتر مواجه می‌شوند. مسقف خواهند شد. این اتفاق باعث می‌شود تا مشکلات سال‌های قبل در فضاهایی که زیر چادر برگزار می‌شدند. نداشته باشیم.

ظرفیت‌های جدید مصلی به جز سالن‌های مسقف برای برگزاری نمایشگاه چه چیزهایی است؟

همه این مسائل مستلزم برگزار کردن جلسات بیشتر است اما همان‌طور که اعلام کردم مصلی ظرفیت‌هایش را در این دو سال افزایش داده است. طبق صحبت‌های مسئولان مصلی، درهای جدیدی از این مکان قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. در جدیدی در خیابان پاکستان باز می‌شود تا کسانی که از آن مسیر می‌خواهند به نمایشگاه بیایند از طریق آن بتوانند وارد نمایشگاه شوند و خوبی چنین کاری این است که رفت‌وآمد را راحت‌تر می‌کند.

امکانات پارکینگ برای سال آینده چگونه است؟

بحث پارکینگ هم پارکینگ‌های شخصی است و هم پارکینگ‌های عمومی. در قسمت شمالی مصلی برای پارکینگ حداقل 40 اتوبوس فضا تعبیه شده است. البته احتمالا این فضا بیشتر هم می‌شود. اتفاق دیگر این است که با توجه به اینکه چند بخش که در بیرون و فضای حیاط بودند مسقف می‌شوند. از آن فضاهای خالی می‌توان برای استفاده پارکینگ‌ها بهره برد.
 
به‌عنوان کسی که تجربه برگزاری چندین نمایشگاه کتاب را داشته‌اید؟ این بازگشت به مصلی تا چه حد می‌تواند موفق باشد؟

با توجه به اینکه دو سال نمایشگاهی به وسعت نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار نشده است این مساله باعث وسعت دادن به بخش‌های مختلف این مکان شد. من فکر می‌کنم که سال آینده بهترین نمایشگاه کتاب را شاهد باشیم. این هم به این خاطر می‌گویم که رویکرد مسئولان مصلی، رویکردی فرهنگی است. تشکل‌های نشر از این جابه‌جایی راضی هستند و همه اینها با هم باعث می‌شود تا بتوانیم نمایشگاه سال آینده را به خوبی برگزار کنیم.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس