خارج از دید

پخش مستند «خارج از دید» از شبکه سوم سیما با دستور معاون سیما متوقف شد.

به گزارش مشرق، «از روز اول پخش، شخص معاون سیما تاکید داشت که حتما کل برنامه را ببیند. به همین جهت هم همه قسمت‌ها، بلااستثنا بعد از تماشا توسط میرباقری و تایید او روی آنتن می‌رفت.» اینها بخش‌هایی از گفتگو با یکی از منابع خبری در سازمان صداوسیماست که درباره حواشی مستند «خارج از دید» به گفت‌وگو نشست ولی حاضر نشد نامی از او در گزارش برده شود. این مستند به احتمال زیاد شب گذشته آخرین قسمت خود را روی آنتن شبکه سوم سیما برده است در حالی که 5 قسمت از آن باقی مانده بود. اطلاعات  حاکی از آن است که این تصمیم به دستور آقای مرتضی میرباقری گرفته شده است. 

صلاح نیست!

معاون سیما بر این استدلال تصمیم به توقف پخش این مجموعه گرفته است که با توجه به ناآرامی‌های روزهای اخیر، ادامه پخش این سلسله مستند از یک شبکه سراسری به مصلحت  نیست. به تعبیر آقای معاون، روایت واقعیات فتنه و اتفاق‌های بعد از انتخابات 88 در موقعیت فعلی، محلی از اعراب ندارد. پخش این مستند بر فضای مجازی و افکار عمومی هم با واکنش‌های زیادی روبرو شد و موافقان و مخالفان سرسختی داشت. برخی کاربران فضای مجازی هم با انتشار تصویر آقای مهدی نقویان، کارگردان این مستند، ساخت این مستند را یک عمل صرفا سیاسی معرفی کردند و در معرفی او از عناوینی مانند «رکورد دار دریافت جایزه از جشنواره عمار»، «سازنده یکی از مستندهای انتخاباتی سیدمحرومان» و «عضو ارشد فرقه‌ی جاسوس‌پرورِ عماریون» استفاده کردند.

اتهاماتی که با واکنش نقویان هم مواجه شد. این مستندساز که ساخت مستندهایی مانند «ارثیه پدری»، «پول و پورن» و «برادران» را هم در کارنامه خود دارد در واکنش به چنین اتهاماتی و مسائل دیگر مانند تحت تاثیر بودن از افکاره روح‌الله حسینیان، جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح یزدی هم در توییتر شخصی خود نوشته است: «هیچگونه آموزه سیاسی در جایی پیدا نکردم مگر در خانواده و از تربیت پدر و مادر... افتخار شاگردی مصباح، یا حتی افتخار گوش دادن به یک سخنرانی از ایشان را تاکنون نداشتم.»

نبینید!

موافقان این مستند در شبکه‌های اجتماعی، هرچند روایت صداوسیما از وقایع 88 را دیر و همراه با تاخیر ارزیابی کردند اما همین مساله را هم قابل تقدیر دانستند که سکوت روایت مستند از حوادث فتنه 88 در رسانه ملی شکسته و به تبیین روایت خود از این ماجرا روی آورده است. استدلال موافقان این است که سکوت رسانه ملی نسبت به این وقایع، فضا را برای روایت روایت‌های دیگری باز می‌کند که لزوما منطبق بر واقعیت نیستند. استدلالی که از نظر رسانه‌ای می‌تواند محلی اعراب داشته باشد. در مقابل، این اثر مخالفان سفت و سختی هم دارد که روایت این مستند از فتنه را روایتی یکسویه و سیاسی می‌دانند.

یکی از کاربران توییتر با توصیه شدید برای تماشا نکردن این مستند می‌نویسد: «نبینید! این مزخرفات رو نبینید! اجازه ندین روزی برسه که روانپزشکتون براتون ممنوع کنه دیدن این خزعبلات رو. خودتون نبینید. نخوانید. مخاطب نشوید.» کاربرد دیگری با زیر سوال بردن منطق روایت تاریخی این مستند هم می‌نویسد: «وقتی وقایع هشت سال پیش رو با دروغ و جعل ارایه می‌دهند، آیا نباید به سایر روایات تاریخی‌شان شک کرد؟!» در هر صورت با توجه به حواشی پیش آمده، پنجمین و آخرین قسمت از این سلسله مستند شب گذشته روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

سنگ‌اندازی آرشیو صداوسیما

پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که مسیر دسترسی به آرشیو رسانه ملی برای عوامل سازنده هم مسیر سنگلاخ و پر از دست‌اندازی بوده و گرفتاری‌های زیادی برای گروه سازنده ایجاد کرده است. فشارها و حواشی بیرونی سازمان چنان بوده است که حتی شورای معاونین سیما هم از گزند این فشارها در امان نمانده و بعضا ان‌قلت‌هایی برای پخش این مستند به دلیل حواشی پیش آمده وارد کرده‌اند. همه اینها در کنار هم باعث شده بود که مسیر تولید این مستند تاریخی که اتفاقات هشت سال را روایت می‌کند به لحظه صورت گرفته و داغ به داغ از میز تدوین به میز معاونت سیما انتقال یافته و بعد از تماشا توسط میرباقری، برای پخش راهی آنتن شبکه سوم سیما شود.

آنچه باعث اتخاذ عدم ثبات رای در چنین برنامه‌هایی می‌شود بیش از هر چیز به نداشتن استراتژی رسانه‌ای رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای از بحران باز می‌گردد. موضوعی که در این روزها هم تا حدی شاهد آن هستیم. نادیده گرفتن اتفاقاتی که در چند روز گذشته در چند شهر کشور اتفاق افتاده و توسط صداوسیما نادیده گرفته شده است. فارغ از آنکه پخش چنین برنامه‌ای چقدر درست یا نادرست است اما در صورت وجود سیاست درست رسانه‌ای، تمام حواشی و رویدادهای پیرامونی درباره این موضوع پیش‌بینی شده و برای هر یک هم تدبیر مناسبی اتخاذ می‌شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
    48 4
    لعنت بر منافقان که در این زمان دیگر بی نقاب در صحنه اند و به روی حقیقت چنگ می اندازند اما نور حقیقت انها را خواهد سوزاند!!
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
    41 3
    اگه صدا و سیمای خودمون اخبار رو درست پخش کنه اونوقت دشمنان هم سوء استفاده نمیکنن و هرچی رو که بخان به خورد ملت بدن
  • Elahe AE ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    2 2
    سلام واقعا جای بسی تاسف داره وقتی بعد سالها یه مستند درست حسابی پخش میشه و واقعیتای محضو میگه یه عده تحمل نمیکن و فوری دستور قطعشو میدن.مطمئن بودم اینطور میشه
  • آسایش IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    2 2
    کسانی که میگن این مستندزیبامزخرف وخرافات است منافقان هستندواز غرب وشبکه های آن طرف دستورچنین حرف های زشتی را میگیرند . lm lranian
  • US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    3 0
    پیگیری کنید چرا بعد از این حوادث که دیگه بهانه نیست پخش نمیشود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس