کد خبر 812993
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۹
تالاب

مدیر حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: اینکه گفته می شود مردم از سر دلسوزی تالاب زیوار را آتش زدن حقیقت دارد، چراکه مردم این منطقه معتقدند با سوزاندن نیزار،‌ پوشش گیاهی رشد بهتری خواهد داشت.

به گزارش مشرق، به فاصله چند روز 3 تالاب کشور در آتش سوخت.

تالاب میقان در اراک، تالاب زریوار در کردستان و تالاب پریشان در فارس طعمه حریق شدند، اما دلایل آنها مبهم اعلام شد. ابوالفضل آبشت، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در خصوص دلایل آتش‌سوزی‌ تالاب زیوار گفت: اینکه گفته می شود مردم از سر دلسوزی این تالاب را آتش زدن حقیقت دارد، چراکه مردم این منطقه معتقدند با سوزاندن نیزار،‌ پوشش گیاهی رشد بهتری خواهد داشت. ممکن است این آتش‌سوزی‌ها در سال‌های گذشته هم اتفاق می‌افتاده اما چون خبری نمی‌شده جنجالی ایجاد نمی‌کرده است.

وی با اشاره به گزارشاتی که مسئولان استانی از آتش‌سوزی تالاب زریوار ارائه داده شده است تاکید کرد: عامل انسانی و اعتقادات محلی در بروز این آتش‌سوزی دخیل بوده است.

آبشت در خصوص تالاب میقان و آتش‌سوزی روزهای اخیر این تالاب نیز گفت: ورود فاضلاب و زهاب تصفیه‌خانه های اطراف این تالاب باعث تغییر پوشش گیاهی در این منطقه شده است.

وی افزود: پوشش گیاهی این منطقه نیزار نیست و 50 هکتار آتش‌سوزی در همین منطقه نیزار به دلیل وجود فاضلاب بوده است البته خطای انسانی هم در بروز آن دخیل بوده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درخصوص ایجاد حریق از سوی شکارچیان برای شکار پرندگان مهاجر در این منطقه تصریح کرد: اطمینان ندارم که این آتش‌سوزی به قصد و غرض اتفاق افتاده اما در حال پیگیری دلایل اصلی آن هستیم.

آبشت در خصوص آتش‌سوزی تالاب پریشان نیز اظهار داشت: از آنجایی که به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر تنوع زیستی در اطراف تالاب پریشان وجود ندارد و تالاب خشک شده است، دلیل آتش‌سوزی را می توان خشک شدن تالاب و پوشش گیاهی آن برشمرد، اما چون این فصل، فصل گرما و بروز خودسوزی در تالاب نیست، امکان دخالت عامل انسانی در بروز این حادثه وجود داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس