کد خبر 812493
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
هیلی

دولت بوتسوانا در واکنش به نامه تهدیدآمیز هفته گذشته دولت آمریکا درباره رأی‌گیری قطعنامه قدس، این نامه را «بی‌سابقه» و «نامناسب» خوانده و تأکید کرده بود.

به گزارش مشرق، دولت کشور آفریقایی «بوتسوانا» در بیانیه‌ای که متن آن به تازگی منتشر شده، به تندی به نامه غیرمعمول «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس، پاسخ داده است.


هیلی پیش از رأی‌گیری روز پنج‌شنبه سازمان ملل علیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، به چند کشور عمدتا ضعیف از لحاظ اقتصادی و وابسته به کمک‌های آمریکا، نامه‌ای نوشته و به آن‌ها درباره تبعات حمایت از قطعنامه سازمان ملل هشدار داده بود.

در بخشی از نامه هیلی آمده بود: «رئیس‌جمهور این رأی‌گیری را به دقت زیر نظر دارد و از من خواسته که در بازگشت، گزارشی از کشورهایی که علیه ما رأی داده‌اند، ارائه کنم. ما در این جلسه، تک‌تک رأی‌ها را یادداشت می‌کنیم.»

سخنگوی دولت بوتسوانا در واکنش به زبان تهدیدآمیز هیلی و با اشاره به همین بخش خاص از سخنان این دیپلمات آمریکایی گفته است: «این پیامی تهدیدآمیز و به صورتی فاحش، نامناسب بود که هدف از ارسالش، خدشه‌دار کردن حق حاکمیت بوتسوانا به عنوان یک کشور مستقل و همچنین، به منصه ظهور رساندن نوعی جدید و بی‌سابقه از دیپلماسی است.»

نیکی هیلی در سازمان ملل تهدید کرده بود که از این پس، آمریکا هم به هنگام تخصیص بودجه برای این نهاد و هم در تعامل با تک‌تک کشورهای موافق با قطعنامه حمایت از قدس، موضعی جدید خواهد داشت.

بوتسوانا یکی از کشورهایی است که در کنار دیگر ملل «کم‌تر توسعه‌یافته» آفریقا، ذیل قانون «رشد و فرصت‌های آفریقا» از آمریکا ترجیحات تجاری دریافت می‌کند.

سخنگوی دولت بوتسوانا با این حال، در ادامه بیانیه خود نوشته: «بوتسوانا در برابر چنین تهدیدهایی، هراس به دل راه نمی‌دهد و در کنار اعمال حق حاکمیت خود، حق رأیش را نیز بر مبنای اصول سیاست خارجی‌اش اعمال می‌کند.»

دولت بوتسوانا در انتها از دیگر کشورهای جهان هم خواسته که در برابر تهدیدات آمریکا، ترس به دل راه ندهند: «بوتسوانا صرف نظر از عواقب این کار، همه کشورهای عضو سازمان ملل را به حمایت از قطعنامه وضعیت اورشلیم (قدس) تشویق می‌کند.»

در جریان رأی‌گیری روز پنج‌شنبه، ۱۲۸ کشور رأی مثبت دادند و تنها ۹ عضو با این قطعنامه مخالفت کردند. بوتسوانا یکی از کشورهایی بود که با وجود تهدید آمریکا، به این قطعنامه رأی مثبت داد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس