ترامپ نمایه

کاخ سفید در اقدامی باج خواهانه ، از اعضای سازمان ملل خواست، بین دفاع از حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درباره آینده قدس و کمک‌های مالی آمریکا ، یکی را انتخاب کنند .

به گزارش مشرق، «امیرعلی ابوالفتح» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت: 

زورآزمایی آمریکا با جامعه جهانی بر سر قدس ، به شکست سهمگین این کشور ، به ویژه شخص دونالد ترامپ ، انجامید . در حالی که رئیس جمهور آمریکا شخصا جهان را تهدید کرده بود ، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا ، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم کرد . این در حالی بود که پیش از این دونالد ترامپ و نیکی هیلی ، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با صریح ترین واژگان اعضای سازمان ملل را تهدید کردند که رای گیری درباره قطعنامه قدس را مبنای کمک های آمریکا به دیگر کشورها قرار خواهند داد.

به عبارت دیگر ، کاخ سفید در اقدامی باج خواهانه ، از اعضای سازمان ملل خواست، بین دفاع از حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت درباره آینده قدس و کمک های مالی آمریکا ، یکی را انتخاب کنند . ترامپ و مشاورانش امیدوار بودند کشورهایی که به حمایت سیاسی و مالی آمریکا وابسته هستند ، در نهایت از موضع واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کنند .

با این حال ، فقط شش کشور جز آمریکا و اسرائیل حاضر شدند در ازای اطمینان از ادامه کمک های مالی آمریکا ، موضعی در برابر خواست ترامپ اتخاذ کنند . چهار کشور از این شش کشور نیز کشورهای جزیره ای در منطقه اقیانوسیه هستند که تصمیمات آنان تاثیری بر تحولات نظام بین الملل ندارد .


 ترامپ ماه گذشته بدون توجه به ۱۵ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که بر اشغالی بودن شهر قدس تاکید دارد ، تصمیم گرفت مصوبه ۲۲ سال پیش کنگره آمریکا را در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اجرا کند . وی تصور می کرد  متحدان نزدیک آمریکا و اسرائیل در سازمان ملل  اجرای چنین مصوبه ای را که تضاد کامل با خواست و اراده جهانی دارد ، قبول خواهند کرد .

اما میزان مخالفت کشورهای موثر نظام بین الملل ، با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ، آمریکایی ها را شوکه کرد . در جریان رای گیری درشورای امنیت سازمان ملل ، تمامی ۱۴ عضو از جمله فرانسه و بریتانیا در برابر این تصمیم ترامپ صف آرایی کردند . پنج کشور اروپایی این شورا نیز در اقدامی بی سابقه ، بیانیه ای در محکومیت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا صادر کردند .


با این حال ، باج خواهی دولت ترامپ در قبال جامعه جهانی پایان نیافت . همزمان با مطرح شدن پیش نویس قطعنامه غیر الزام آور ممنوعیت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ،  واشنگتن با ادبیاتی تند تر و تهاجمی تر ، اعضا را از مخالفت با آمریکا برحذر داشت . این بار به نظر می رسید تعداد کشورهای وابسته به کمک های سیاسی و مالی واشنگتن ، به کمک ترامپ بشتابند و مانع از شکست حیثیتی رئیس جمهوری آمریکا شوند . اما این تلاش نیز نتیجه نداد و فقط سه درصد ازاعضای مجمع عمومی جز آمریکا و اسرائیل ، از موضع ترامپ حمایت کردند و ۱۳ درصد هم به آن رای ممتنع دادند .


نیکی هیلی پیش از رای گیری در مجمع عمومی بار دیگر تهدیدات آمریکا علیه کشورهای عضو سازمان ملل را تکرار کرد و گفت : " آمریکا با فاصله چشمگیر از دیگر اعضا، بزرگ‌ ترین حامی مالی سازمان ملل است. بیایید با هم صادق باشیم. ما با این کمک‌های سخاوتمندانه‌ای که به سازمان ملل می‌کنیم، انتظار داریم که روش آمریکایی خوب ما به رسمیت شناخته شود و خودمان هم مورد احترام قرار بگیریم " .

وی با تاکید بر این که آمریکا سفارت خود را در نهایت به اورشلیم ( قدس اشغالی ) منتقل خواهد کرد ، گفت : " ما این ماجرا را که به خاطر اعمال حق حاکمیت مان مورد حمله قرار گرفتیم، فراموش نخواهیم کرد و روزی که از ما خواسته شود باز هم بزرگ‌ ترین حامی مالی سازمان ملل باشیم یا در تعامل با برخی کشورها که اغلب برای استفاده از نفوذ آمریکا به ما رجوع می‌کنند، این ماجرا را به خاطر خواهیم آورد . رأی امروز، بر نوع دید مردم آمریکا به سازمان ملل و دید آن ها به کشورهایی که به ما بی‌احترامی کردند، تأثیر خواهد گذاشت ".


با این حال ، گزینه های متعددی برای اجرای تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا علیه کشورهای مخالف وجود ندارد . به عنوان مثال کشورهایی همانند مصر ، افغانستان ، عراق و پاکستان که از کمک های مالی و نظامی آمریکا برخوردار هستند ، جایگاه ویژه ای در راهبردهای منطقه ای و جهانی این کشور دارند و قطع کمک های واشنگتن لطمات جبران ناپذیری به راهبرد های آمریکا وارد می کند .

از سوی دیگر اجرای تهدید ترامپ به قطع یا کاهش کمک های مالی آمریکا به برخی از اعضای سازمان ملل یا حتی خود این سازمان ، با استقبال تعدادی از کشورهای ثروتمند همچون چین مواجه خواهد شد تا جای آمریکا را در نظام بین الملل پر کنند . چین بعد از خروج آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک و پیمان اقلیمی پاریس اعلام کرد آمادگی دارد جای آمریکا را در هدایت و رهبری این توافقات منطقه ای و بین المللی پر کند .


با توجه به شخصیت رئیس جمهور آمریکا و تاکید ترامپ بر شعار " اول آمریکا " ، پیش بینی می شود که این کشور به شیوه های مختلف ، " شکست قدس " را علیه سازمان ملل تلافی کند . شاید خروج آمریکا از یونسکو به اتهام ضدیت این نهاد بین المللی علیه اسرائیل درباره حضور در سازمان ملل تکرار نشود اما تعویق در پرداخت حق عضویت آمریکا به سازمان ملل یا کاهش مشارکت این کشور در فعالیت های متعدد زیر نظر سازمان ملل ، دور از انتظار نخواهد بود. اقدامی که به روند منزوی شدن آمریکای ترامپ در جهان سرعت خواهد بخشید .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس