کد خبر 811897
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۳
زلزله

امام صادق(ع) به برخی حکمت‌های نهفته در وقوع زلزله اشاره کردند.

به گزارش مشرق، امام صادق(ع)  ضمن روایتی درباره حکمت آفرینش زمین و وقوع زلزله به یکی از اصحابشان به نام مفضل فرمود: «آنگاه در آفرینش زمین و در این شکل و هیأت بنگر: زمین آن گونه آرام است که گویی هیچ حرکتی ندارد و ساکت است و برای استقرار و ثبات اشیا جای مناسبی است. مردم می‏توانند بر روی آن در رفع نیازهایشان بکوشند، آرام بنشینند، به راحتی بخوابند و هیچ تزلزلی در کارشان پدید نیاید.

اگر زمین، لرزان و ناآرام بود اینان قادر به ساخت بنا، نجاری و یا هر صنعت و حرفه دیگر نبودند و اگر زمین زیر پایشان می‏لرزید، زندگی برای اینان گوارا نبود. اگر به حال مردم که در وقت وقوع زلزله زود گذر پدید می‏آید و اینان خانه و کاشانه خود را می‏گذارند و از آنها فرار می‏کنند، بنگری به این سخن بیشتر پی می‌بری‏.

اگر کسی بگوید: چرا این زمین لرزه‏ها پدید آمده؟باید گفته شود: زمین‌لرزه و همانند آن، برای آن است که مردم غافل نشوند، به هوش باشند و در هراس افتند و [با احساس ضعف خود و قدرت آفرینشگر] از گناه و فساد به دور مانند. تمام بلاها و گرفتاری‌هایی که در جسم و مالشان پدید می‏آید برای همین امر و به سود و مصلحت و استقامت بخشیدن به آنان است.

و اگر صلاح یابند به عوض آنچه از ایشان فوت شده است‏، در سرای دیگر چنان پاداش‌هایی برای شخص ذخیره شود که با هیچ نعمت دنیوی برابری نکند. پس گاه صلاح و مصلحت عام و خاص در آن است که در نزول این بلاها در دنیا شتاب شود.»

منبع:
توحید مفضل، ص142
 

متن روایت:
.. فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَلِمَ صَارَتْ هَذِهِ الْأَرْضُ تُزَلْزَلُ قِیلَ لَهُ إِنَّ الزَّلْزَلَةَ وَ مَا أَشْبَهَهَا مَوْعِظَةٌ وَ تَرْهِیبٌ یُرَهَّبُ بِهَا النَّاسُ لِیَرْعَوُوا وَ یَنْزِعُوا عَنِ الْمَعَاصِی وَ کَذَلِکَ مَا یَنْزِلُ بِهِمْ مِنَ الْبَلَاءِ فِی أَبْدَانِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ یَجْرِی فِی التَّدْبِیرِ عَلَی مَا فِیهِ صَلَاحُهُمْ وَ اسْتِقَامَتُهُمْ وَ یُدَّخَرُ لَهُمْ إِنْ صَلَحُوا مِنَ الثَّوَابِ وَ الْعِوَضِ فِی الْآخِرَةِ مَا لَا یَعْدِلُهُ شَیْ‏ءٌ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا وَ رُبَّمَا عُجِّلَ ذَلِکَ فِی الدُّنْیَا إِذَا کَانَ ذَلِکَ فِی الدُّنْیَا صَلَاحاً لِلْعَامَّةِ وَ الْخَاصَّة ..

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمود IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    24 4
    چقدر تهران و مردمش مهم هستن که بعداز هفتصدسال یه زلزله اومده تمام خبرها راجع به زلزله وتوصیه برای مردم که کجا بخوابین و وسایل موردنیازتون تو کیفتون بغل خودتون بذارین موبایل ها فول شارژ داشته باشه و.....بس کنید دیگه چرا اینقدر بین شهرها فرق میذارین
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      3 3
      دوست عزیز زلزله در تهران ینی فاجعه اگه اتفاقی بیافتد هیچ کسی نمیتونه کمک کنه به این شهر جمعیت ده میلیونی رو کی میتونه کنترل کنه ؟؟ زمانی زیر آوار باشن و هزار اتفاق دیگه
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      1 0
      با این مسئولین زلزله یعنی کشتار جمعی مردم تهران.به نظرم تو زلزله تهران اشغالترین جای کشوره
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    25 0
    اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    19 2
    روایت داریم هرگاه در سرزمینهای مومنان زنا زیاد شود زلزله هم زیاد می شود. نگویی چرا در کافرستان زلزله کم است. بچه دوساله را یکجور باید تنبیه کرد و بچه دهساله را یک طور دیگر. بر اساس میزان فهم و اطاعشان از احکام الهی. در قیامت هم همینطور است. شنیده اید کفار به جهنم می روند. اما آنها در طبقه اول جهنم هستند. بدترین جای جهنم و طبقه هفتمش مال مسلمانهای بدکار است. چون اینها بیشتر علم داشتند اما باز هم خراب کردند.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    21 1
    قربانت برم ای پسر پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
    9 0
    درود به شرفت گل گفتی , بعضی مسلمانها آنقدر در جهل مرکبند که این احادیث را قبول ندارند
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 0
    خدا کارش درسته، الحمدالله کما هو اهله
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    1 0
    شهر ما هم در خطره خیلی می ترسم وضع حجاب بد شده
  • US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    1 0
    اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس