کد خبر 810323
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
آلودگی هوا

آمارها نشان می‌دهد مهمترین عامل آلودگی هوای شهر تهران وسائل نقلیه فرسوده‌ای هستند که در شهر تردد می کنند و اولویت‌دارترین راه برای کاهش آلودگی هوای تهران از رده خارج کردن این خودروهای فرسوده است.

به گزارش مشرق، امروز برخی مدارس شهر تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. براساس آمار سایت کنترل کیفیت هوای شهر تهران دلیل عبور هوای شهر تهران از مرز سلامت افزایش غلظت ذرات معلق در تهران بوده است.

اما عامل اصلی تولید ذرات معلق چیست؟

طبق گزارش سیاهه انتشار هوای شهر تهران که توسط سازمان کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است عامل تولید 70 درصد ذرات معلق شهر تهران وسائل نقلیه هستند و فقط 15 درصد آن توسط کارخانه ها و نیروگاه و موتورخانه ها و سایر منابع ساکن تولید می شود.

                                                                                               70 درصد ذرات معلق توسط وسائل نقلیه تولید می‌شود

در این بین مهم‌ترین عامل تولید ذرات معلق خودروهای گازوئیلی هستند که در سطح شهر تردد میکنند اعم از اتوبوس ها و کامیون ها.

طبق آمار 55 درصد کامیون های شهر تردد فرسوده هستند که این تعداد کامیون فرسوده 89 درصد آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده را تولید می‌کنند. همچنین در بین اتوبوس های شرکت واحد 22 درصد فرسوده هستند که 48 درصد آلودگی ناشی از اتوبوس‌های شرکت واحد را تولید می‌کنند.

این آمارها نشان می‌دهد مهمترین عامل آلودگی هوای شهر تهران وسائل نقلیه فرسوده‌ای هستند که در شهر تردد می کنند و اولویت‌دارترین راه برای کاهش آلودگی هوای تهران از رده خارج کردن این خودروهای فرسوده است.

اما از رده خارج شدن خودروهای فرسوده نیاز به ایجاد سازوکارهایی برای افزایش تقاضای گواهی اسقاط دارد تا از این طریق شاهد رونق گرفتن بازار اسقاط خوردو باشیم. پیش از این با ایجاد ساز و کار اسقاط خودرو در برابر واردات که وارد کنندگان خودرو را برحسب میزان مصرف بنزین خودروی وارداتی ملزم به تهیه 1 تا 6 گواهی اسقاط برای هر خودرو میکرد باعث رشد قابل توجهی در تقاضای گواهی اسقاط بودیم. اما هنوز با نیاز کشور فاصله ی زیادی داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    ساز و کار یعنی چی ؟ منافع کوتاه مدت صاحبان این آلاینده ها بر سلامت کل شهر ترجیح دارد ؟! الان این وسایل آلاینده را باید با توسل به قانون حمایت از منافع و سلامت عمومی ، با زور از رده خارج گنیم .
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    4 0
    علت اصلی آلودگی هوای این روزهای کشور بنزین های پتروشیمی ساخت زمان احمدی نژاد است !!! امضا از طرف معصومه ابتکار
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    به جای وام برای خرید پرایدو.... وام بدن مردم ماشین هیبریدی و دوچرخه و موتور برقی بخرن،چند وقت پیش تو برنامه ثریا یه فردی را نشان دادن که چند سال پیش خودروی برقی تولید کرده، اما طبق معمول بهش بها ندادن، چرا ما میتونیم اورانیوم با غنای 20 تولید کنیم اما ماشین نه؟؟ به نظرم دستهایی پشت پرده است که نسل ایرانی را به مرگ خاموش از بین ببرد
  • هوشنگ .ر IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    3 0
    روشن است دیگر .خودتون را به اون راه نزنید!! . علت این آلودگی هوا، از بنزین احمدی نژادیه !!! والسلام
  • علی رضا IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    منع قاطعانه تردد خودرو های دودزای شخصی و تبدیل خودرو های دود زا به خودرو های بی دود و استفاده از انرژی خورشیدی و مادون قرمز به جای بنزین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس