شرکت ملی نفت چین

کارشناسان سخنان اخیر یکی از مقامات توتال مبنی بر اینکه برخی مکانیزم‌های موجود به آنها اجازه می‌دهد که بدون دردسر از ایران خارج شوند را نشانه آمادگی فرانسوی‌ها برای شرایط پس از اعمال تحریم‌ها می‌دانند.

سرویس جهان مشرق - شرکت فرانسوی «توتال» به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور فعلی میدان گازی پارس جنوبی که در ماه جولای و زمان عقد قرارداد با ایران اعلام کرده بود که نگران تحریم‌های آمریکا نیست و با مسیر پر پیچ و خم آشنا بوده و این فرصت را از دست نمی‌دهد، چندی پیش اعلام کرد که بسته به میزان شدت تحریم‌های احتمالی جدید بر علیه ایران، مکانیزم‌هایی را در اختیار دارد که شرایط خروج آسان این شرکت از قرارداد با ایران را مهیا می‌کند. اکنون برخی کارشناسان خارجی معتقدند که شرکت ملی نفت چین می‌تواند بهترین جایگزین برای این شرکت فرانسوی باشد.

خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت قرارداد توتال در ایران نوشت: در صورت خروج شرکت فرانسوی توتال از ایران، «شرکت نفت ملی چین» (CNPC) می‌تواند بهترین جایگزین برای آن باشد. چندی پیش، مدیران غول فرانسوی اعلام کردند که در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و تحت فشار قرار گرفتن، چاره‌ای جز خروج از قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی ندارند. قرارداد توتال با ایران دارای ارزش یک میلیون دلار است و طبق ادعای شرکت فرانسوی، این پروژه، ۲ میلیارد فوت مکعب معادل ۵۶ میلیارد و ۶۳۳ میلیون ۶۹۳ هزار و ۱۸۴ لیتر یا به عبارتی ۴۰۰ هزار بشکه شامل میعانات در روز تولید می‌کند.

ساختمان مرکزی شرکت نفت ملی چین

به ادعای این خبرگزاری، تحت شرایط مندرج در توافق جهت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان، شرکت ملی نفت چین که یکی از غول‌های علم سرمایه‌گذاری مشترک است، می‌تواند ۵۰/۱ درصد از سهام توتال را بر عهده بگیرد و در صورت غیبت شرکت فرانسوی، تبدیل به اپراتور پروژه شود. ورود شرکت چینی به قضیه، بدین معناست که باید ۸۰ درصد کار در مرحله اول را که حدودا ۲ میلیارد دلار هزینه در بر دارد بر عهده بگیرد.

میدان گازی پارس جنوبی

غول چینی، هم اکنون ۳۰ درصد از سهام پروژه را داراست و ۱۹/۹ درصد دیگر سهام هم در اختیار شرکت ایرانی به نام «پترو پارس» است. همانطور که گفته شد، ۵۰/۱ درصد هم در اختیار توتال است. یکی از مقامات ارشد صنعتی چین در گفتگو با رویترز عنوان کرده که در صورت خروج توتال از ایران، شرکت ملی نفت چین به احتمال بسیار زیاد به علت کمبود تجربه در مناطق دریایی، به همراه خود، شرکت CNOOC چین که متخصص کار در پروژه‌های دریایی است را به ایران می‌آورد.

«راشاتودی» در گزارش خود ضمن اشاره به بهانه‌تراشی‌های ترامپ در قبال برجام، به این موضوع پرداخت که در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کنگره آمریکا طی چند روز آینده، احتمال خروج توتال از قرارداد مذکور زیاد است و سخنان اخیر یکی از مقامات این شرکت فرانسوی مبنی بر اینکه برخی مکانیزم‌های موجود به آنها اجازه می‌دهد که بدون دردسر از ایران خارج شوند را نشانه آمادگی فرانسوی‌ها برای شرایط پس از اعمال تحریم‌ها دانست.

درست در ماه جولای و زمان امضای قرارداد بود که «پاتریک پویان» -مدیر عامل توتال- ابراز داشت: «ما زمانی که این قرارداد را امضا کردیم، می‌دانستیم که جاده پر فراز و نشیبی پیش رو نداریم. اما من ترجیح می‌دهم مشکلی برای حل کردن و فرصتی در اختیار داشته باشم به جای اینکه هیچ فرصتی را امضا نکنم». اما اکنون، این مدیر نفتی و یاران‌اش، اعلام کرده‌اند که در صورت اعمال فشار از سوی آمریکا، کنار خواهند کشید.

پاتریک پویان

رییس توتال در کنفرانس «نفت و پول» اظهار داشت: «اگر آمریکا اجازه دهد که توتال به فعالیت در ایران بپردازد، این شرکت همچنان به همکاری خود ادامه خواهد داد و اگر ما بتوانیم در ایران به شکل قانونی به فعالیت‌مان بپردازیم، حتما کارمان را انجام خواهیم داد»


منابع:

https://www.reuters.com/article/us-iran-oil-exclusive/exclusive-chinas-cnpc-weighs-taking-over-iran-project-if-total-leaves-sources-idUSKBN1E90KI?il=0

https://www.rt.com/business/413306-cnpc-iran-china-total/

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Chinas-CNPC-Considers-Taking-Over-South-Pars-Gas-Field.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DE ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    92 4
    توتال را کنار بذارند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    18 8
    یه سوال. چرا وزیر بهداشت برای ساخت بیمارستان با چینی ها و کره ایها قرارداد بسته؟ این همه مهندس و پیمانکار قابل در کشور هست و همه دارن از بیکاری می نالند. این درسته؟ اگر مزدور چین جون نیستی نظرم رو بذار.
    • Azz IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      4 8
      دوست عزیز شما خبر رو درست تحویل نگرفتین قراره برای ایرانیا البته استفاده دو جانبه ولی به اسم ایران تو چین احداث کنن نه ایران :)
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    7 14
    واقعا شماچین روبهتر ازتوتال میدونید..یا نوچه هستید یابی عقل
  • علیرضا IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    10 3
    فرانسه، چین و .... سگ زرد برادر شغاله تا موقعی که دست رو زانوی خودمون نگذاریم همینه
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    27 2
    واقعا از سر تا ته برجام 2 ریال سود برای این مملکت داشت؟!
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    2 0
    عجب مشرق جان
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    دیگه مشرق شرم و حیا رو کنار گذاشته علنا از منافع چین دفاع می کنه
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    با وابستگی نمی توان به جایی رسید
  • بهنام CA ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه هیچ‌کدام از این شرکت ها و کشورهای غربی ارزشی برای ایرانیان مهاجر قائل نبوده و نیستن !! اما با این حال هر از چند گاهی چند تن از این افراد بی عرضه یا به اصطلاح خائن و وطن فروش در کشور و بیرون از مرزها از دو تابعیتی‌ها حمایت می‌کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس