کد خبر 809171
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
پوتین

رئیس‌جمهور روسیه با حضور در جمع بیش از هزار و ۶۰۰ خبرنگار از سراسر جهان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، سیزدهمین کنفرانس خبری سالانه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه امروز پنج‌شنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) دقایقی پیش در مراسمی با حضور رئیس جمهور روسیه و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین به عنوان مجری این برنامه آغاز شد.

کنفرانس خبری سالانه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه هر سال در آخرین روزهای پایانی سال در ماه دسامبر برگزار می شود که تعداد بسیار زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی در این مراسم شرکت می‌کنند. در سال جاری بیش از هزار و ۶۰۰ خبرنگار روس و همچنین خبرنگاران خارجی برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده بودند. خبرنگارانی از آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، چین، لهستان و بسیاری کشورهای دیگر امسال در این مراسم حاضر هستند.

این مراسم به طور میانگین در سال‌های گذشته بیش از سه ساعت به طول انجامیده است.

کنفرانس خبری سالانه پوتین امسال در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ماه مارس سلا ۲۰۱۸ میلادی برگزار می‌شود.

نخستین پرسشی که از رئیس جمهور روسیه مطرح شد، این بود که چرا وی قصد دارد مجددا برای انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور کاندید شود. رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال با اعلام برخی اهدافش در جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی مردم روسیه تأکید کرد که هم‌اکنون زمان مناسبی برای پرداختن به شعارهای انتخاباتی نیست و می‌خواهد به عنوان یک کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کند.

رئیس‌جمهور روسیه درباره گروه‌های معارض در این کشور گفت مردم روسیه از این حق برخوردارند که نارضایتی خود را اعلام کنند اما معارضان فعلی هیچ برنامه واقعی ندارند. «رهبران مخالف باید یک دستورکار واقعی ارائه دهند».

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات اقتصادی که روسیه با آن ها مواجه است گفت: «ما به تازگی دو بحران و شوک اقتصادی را پشت سر گذاشتیم، کاهش ناگهانی قیمت نفت در بازار جهانی و تحریم‌های خارجی که اگرچه اثرات آن تا حدی نبوده که روسیه را به زانو درآورد اما به هر حال اثرگذار بوده‌اند... کاهش قیمت نفت بیش از تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه اثرگذار بوده است».

پوتین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز پیمان «START» که یک پیمان تسلیحاتی است گفت، کشورهای غربی در مرز با روسیه و اخیرا در کشور رومانی موشک‌های رهگیری شده مستقر کرده‌اند و اگرچه ما می‌دانیم که این موشک‌ها می‌تواند به موشک‌های بین‌قاره‌ای بالستیک تبدیل شود، اما از هیچ پیمانی خارج نمی‌شویم اگرچه آمریکا قبلا نیز به صورت یکجانبه این کار را انجام داده است.

وی در ادامه گفت، هزینه‌های نظامی باید تا اندازه‌ای باشد که امنیت کشور را تضمین کند و نباید به اقتصادی کشور آسیب بزند. در حال حاضر آمریکا بیش از روسیه برای تجهیزات نظامی هزینه می‌کند. « ما بدون آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید، امنیت روسیه را حفظ خواهد کرد».

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به نخستین سوال خبرنگاران خارجی درباره ارزیابی‌اش از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و عملکرد وی در حدود یک سال گذشته در کاخ سفید گفت: «کسانی که به وی رأی داده‌اند باید درباره عملکرد وی نظر بدهند. اما آنچه مشخص است در مدت زمانی که وی رئیس‌جمهور آمریکا بوده اقتصاد آمریکا رشد قابل توجهی داشته به نحوی که سرمایه‌گذاران خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در این کشور هستند و این به معنای اعتماد آنها به وضعیت فعلی اقتصاد آمریکاست و این امر در نتیجه تصمیماتی که وی در کاخ سفید گرفته محقق شده است».

وی در ادامه گفت: «ترامپ قادر به انجام تعهداتی که قبل از انتخابات در رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده بود نیست چرا که در داخل آمریکا محدودیت‌هایی وجود دارد. اینکه آیا وی هنوز مایل به بهبود روابط میان روسیه و آمریکاست را باید از خود او بپرسیم. اما ما امیدواری که وی همچنان این تمایل را داشته باشد چرا که این مسئله به نفع ملت‌های آمریکا و روسیه است. ما امیدواریم که با همکاری دو کشور بتوانیم به مسائلی که جهان با آن مواجه است از جمله تروریسم، مسائل زیست محیطی، اشاعه تسلیحاتی، تسلیحات کشتار جمعی، مسائل خاورمیانه و کره شمالی و بسیاری موارد دیگر غلبه کنیم».

پوتین افزود: «به اعتقاد من کسانی که در آمریکا به مخالفت با رئیس‌جمهور این کشور می‌پردازند، متوجه این مسئله نیستند که در حال تضعیف منافع کشورشان هستند. آنها قدرت رئیس‌جمهوری را که خودشان انتخاب کرده‌اند، تضعیف می‌کنند. به اعتقاد من آنها اصلا احترامی برای کسانی که به رئیس‌جمهور آمریکا رأی داده‌اند، قائل نیستند.»

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه روسیه در خصوص مداخله در امور داخلی آمریکا حین رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور گفت: «آیا در زمان رقابت های انتخاباتی در یک کشور، ما باید روابط دیپلماتیک خود را متوقف کنیم. سفیر ما در آمریکا متهم شده که با شخصی در این کشور دیدار داشته و این مسئله هر کجای دیگر جهان نیز اتفاق می‌افتد. این یک اتفاق روتین است که دیپلمات‌های کشورها با کاندیداهای مختلف رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار داشته باشند و درباره مسائلی گفت‌وگو کنند تا این مسئله روشن شود که این افراد پس از روی کار آمدن چه رویکردی را دنبال خواهند کرد. چه چیز عجیبی در این خصوص وجود دارد؟ چرا شما این حساسیت جاسوسی را دارید؟ »

وی در ادامه تأکید کرد که اتهامات مربوط به توطئه که علیه دونالد ترامپ مطرح می‌شود، به نظام سیاسی آمریکا آسیب رسانده است.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی سوالی نیز درباره اینکه «آیا همکاری درباره کره شمالی می‌تواند روابط روسیه و آمریکا را گرم‌تر کند؟ آیا روسیه از تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی حمایت می‌کند؟» مطرح شد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: « قانونگذاران شما در آمریکا و سناتورهایتان نسبتا عجیب هستند. آنها ما را در وضعیت مشابه ایران و کره‌شمالی قرار داده‌اند و سپس از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند که مسائل مربوط به این دو کشور را با همکاری ما حل کند. این اصلا معنادار نیست».

وی افزود: «سیاست خارجی که ما در پیش می‌گیریم برخلاف بسیاری کشورهای دیگر کوتاه مدت نیست...ما با دیگر کشورها درباره مسائل امنیتی حساس همکاری داریم...در خصوص کره شمالی، همه موضع روسیه را می‌دانند. روسیه وضعیت هسته‌ای کره شمالی را به رسمیت نمی‌شناسد. ما بر این باوریم که هر آنچه در شبه‌جزیره کره در حال وقوع است، غیرسازنده است.من مایلم یک بار دیگر تکرار کنم که در سال ۲۰۰۵ با کره شمالی توافقی حاصل شده بود. آنها می‌خواستند برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند و برخی تعهدات را پذیرفته بودند.

همه از این توافق راضی بودند اما چند ماه بعد از آن، آمریکا تصمیم گرفت تا از این توافق فراتر رود...و بعد هم کره شمالی تصمیم گرفت تا برنامه هسته‌ای خود را فرای این توافق توسعه دهد. اگر آمریکا این توافق را نمی‌خواست و فکر می‌کرد که کافی نیست چرا اصلا آن را امضا کرد. شما کره شمالی را تحریک کردید که از این توافق خارج شود».

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «برای کره شمالی این تنها راه صیانت از خود بوده است. آنها مجبور شدند تسلیحات کشتار جمعی داشته باشند. و امروز به جایی رسیده‌اند که موشک‌هایی دارند که قادر است به خاک آمریکا برسد، البته ظاهرا... هر دو طرف تنش‌ها در شبه‌جزیره کره باید از دامن زدن به این تنش‌ها خودداری کنند. ما قبلا شنیدیم که آمریکا گفت مانورهای نظامی خود در منطقه را متوقف می‌کند اما مجددا یک مانور دیگر برگزار کرد و به دنبال آن نیز کره شمالی یک موشک جدید آزمایش کرد...این وضعیت بسیار خطرناک است. ما قبلا هم به آمریکا هشدار داده بودیم بر فرض مثال جنگی را علیه کره شمالی آغاز کنید حتی با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن و دقیق می‌دانید کدام نقطه از کره شمالی را هدف بگیرید؟ خیر. کره شمالی یک کشور کاملا بسته است، ما بسیار اندک درباره کره شمالی می‌دانیم... و اگر کره شمالی نیز موشک‌های خود را شلیک کند، عواقب آن بسیار فاجعه‌بار خواهد بود».

پوتین همچنین گفت: «ما یک بار شاهد استفاده از تسلیحات هسته‌ای بودیم. آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را علیه ژاپن استفاده کرد...و اگر این بار این اتفاق درباره کره شمالی بیفتند وضعیت بسیار خطرناکی به وقوع خواهد پیوست».

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تمایل واشنگتن برای گفت‌وگو با کره شمالی، گفت: «به نظر می‌رسد که تغییرات نویدبخشی در مواضع آمریکا رخ داده است، در وزارت خارجه، سازمان سیا... اگر ما همگی با تکیه به عقل سلیم عمل کنیم، من بر این باورم که ما می‌توانیم درباره مسائل مختلفی از جمله کره شمالی با آمریکا همکاری داشته باشیم.»

رئیس‌جمهوری روسیه درباره موضوع پناهجویان در مرزهای سوریه و اروپا گفت: «پناهجویان صرفا در مرز ترکیه نیستند و این مسئله‌ای است که اردن و بسیاری کشورهای اروپایی نیز با آن مواجه هستند. اما باید تأکید کنیم که این مسئله‌ای نیست که سوریه به تنها بتواند آن را حل کند. کشورهای دیگر نیز باید در این زمینه همکاری کنند، حتی روسیه نیز نمی‌تواند به تنها این مسئله را حل کند. اما ما حاضریم که مشارکت کنیم و این مسئله باید به عنوان بخشی از تلاش جامعه بین المللی حل شود».

وی درباره سفر به پایگاه هوایی الحمیمیم گفت: «من درباره انجام این سفر اطمینان داشتم اما مسئله اصلی زمان انجام این سفر بود. ما باید با گروه‌های تروریستی مبارزه کنیم و آنها را نابود کنیم...به طور کلی برای مبارزه با تروریسم در سوریه و دیگر نقاط جهان باید رفاه عمومی را بالا برد.... اما وقتی به نقش آمریکا در مبارزه با نیروهای تروریستیم می‌رسیم می‌بینیم آنها تروریست‌ها را هدف قرار نمی‌دهند و دلیل اصلی آن نیز این است که می‌خواهند از این افراد بعدا در تأمین اهداف خود استفاده کنند».

پوتین در بخش دیگری این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «راشاتودی» درباره روابط روسیه با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من و آقای ترامپ انقدر روابط خوبی داریم که با اسم یکدیگر را صدا می‌کنیم...ما نیاز داریم تا روابط اقتصادی خود را حفظ کنیم...من امیدوارم که وی در نهایت وعده انتخاباتی خود را محقق سازد و روابط با روسیه را بهبود بخشد».

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری از منطقه کردستان عراق گفت: «در منطقه کردستان عراق یک همه‌پرسی برگزار شد و بعدا رهبر خودتان اعلام کرد که اجرای نتیجه آن باید به تعویق بیفتد، این تصمیم ما نبود، تصمیم خودتان بود. بعد وی استعفا کرد و تصمیم وی هنوز برقرار است... ما معتقدیم که هیچ اقدام شدیدی نباید در این رابطه صورت گیرد و باید به نظر دولت عراق احترام گذاشت. شرکت‌های ما در عراق و کردستان فعال هستند...ما روابط ارزشمندی با کردها داشته و داریم...من پیچیدگی اوضاع را درک می‌کنم و معتقدم که هیچ مانعی برای حفظ روابط خوب ما با منطقه کردستان عراق وجود ندارد».

پوتین در پاسخ به سوالی درباره افغانستان، بحران گروه‌های تروریستی و تولید مواد مخدر در این کشور، تاکید کرد: «دولت کابل به کمک نیاز دارد، زیرا خطرات در افغانستان رو به افزایش است. ما آماده‌ایم از آنها برای آموزش ارتش، کارشناسان و ارائه تجهیزات نظامی، حمایت کنیم.»
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین افزود که با ترامپ درباره همکاری مشترک در نبرد با گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر در افعانستان صحبت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس