کد خبر 808450
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
ترامپ

یک میلیاردر صهیونیست ساکن در آمریکا مشوق و تحریک کننده اصلی ترامپ برای اعلام قدس اشغالی بعنوان پایتخت رژیم غاصب اسرائیل بوده است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری یورونیوز اعلام کرد یک میلیاردر صهیونیست ساکن در آمریکا مشوق و تحریک کننده اصلی ترامپ بررای اعلام قدس اشغالی بعنوان پایتخت رژیم غاصب اسرائیل بوده است. بنابر این گزارش، بعد از گذشت حدود یک هفته از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام شهر قدس (اشغالی) به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، افکار عمومی جهان هنوز در بهت و حیرت هستند.

از نظر ترامپ موضوع قدس همواره موضوعی سیاسی بوده است تا یک معضل دیپلماسی. بسیاری از رسانه های آمریکایی با استناد به گفته های برخی مقامات کاخ سفید معتقدند که این تصمیم ترامپ، پاسخ به تعهدی بوده که او در مقابل حامیان مالی و پشتیبانان ثروتمند کارزار انتخاباتی خود داشته است.

این تغییر در سیاست خارجی آمریکا بدون توجه به هشدارهای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا صورت گرفته است و تنها افرادی که ترامپ را تشویق به اتخاذ این تصمیم کرده اند، مایک پنس معاون او و شلدون ادلسون میلیاردر مشهور صهیونیست و از متحدان قدرتمند او بوده‌اند.

هم پنس و هم ادلسون بارها بر اهمیت انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس، برای احزاب راست رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند. یک مقام ارشد در کاخ سفید در گفتگو با واشنگتن پست تایید کرد که این تصمیم نه با نگاه به روند صلح (سازش خاورمیانه)، بلکه با توجه به وعده های انتخاباتی ترامپ گرفته شده است. اگر چه ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود بطور عمومی اعلام کرد که نیازی به حمایت کننده مالی ندارد، اما به طور خصوصی با ادلسون ملاقات و از او تقاضای کمک مالی کرد.

ادلسون میلیارد مشهور یهودی آمریکایی که صاحب هتل‌ها، رسانه‌ها و کازینوهای مشهوری در جهان است، از حامیان اصلی حزب لیکود و همچنین جمهوریخواهان آمریکا محسوب می شود. او که به «سازنده حاکمان» نیز معروف است، از حامیان مالی بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و چندین شخصیت جمهوریخواه در مبارزات انتخاباتی کشوری یا ایالتی آنها در آمریکا بوده است.

ترامپ همچنین در مارس 2016 هنگامی که در صدد جمع آوری رای برای انتخاب شدن به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا بود، به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل که یکی از قدرتمندترین گروه های لابی‌گری برای صهیونیست ها در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، اعلام کرد: «ما سفارت آمریکا را به قدس، پایتخت همیشگی یهودیان منتقل خواهیم کرد.» یورونیوز افزود: این سخنان ترامپ باعث شد که ادلسون متقاعد شده و 20 میلیون دلار به کمیته عملیات سیاسی که حامی ترامپ در مبارزات انتخاباتیش بود و یک میلیون و 500 هزار دلار دیگر نیز به کمیته‌ای که کنوانسیون جمهوریخواهان را سازماندهی می‌کرد، اهدا کند.

ادلسون همچنین تا زمانی که ترامپ رسما به قدرت رسید، بطور منظم با او دیدار داشت و پس از آن نیز دیدارهای تلفنی یا حضوری آنها در کاخ سفید ادامه یافت. ترامپ در جریان اعلام رسمی تصمیم خود درباره قدس اشغالی، بارها تکرار کرد که به این ترتیب به وعده انتخاباتی خود عمل کرده است.

منبع:اعلام الحربی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس