کمیته ملی المپیک

انتخاب کارشناسان خبره ورزشی برای انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی صورت گرفته که ابهامات زیادی وجود دارد.

به گزارش مشرق، اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک عصر روز دوشنبه در جلسه‌ای اسامی خبرگان ورزشی را معرفی کرد؛ اسامی که حاشیه‌هایی به همراه داشت و البته خواهد داشت. یکی از تبعات این انتخاب انصراف اصغر رحیمی سرپرست کاروان ایران از بازی‌های آسیایی 2018 است. وی که سابقه سرپرستی ایران در بازی‌های ریو و سالها حضور در کمیته ملی المپیک را دارد جایی در لیست کارشناسان خبره نداشت و تصمیم گرفت سرپرستی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی را نپذیرد.

معرفی کارشناسان خبری برای انتخابات کمیته به نحوی صورت گرفته که قطعا نقش کلیدی را برای دوره جدید ایفا خواهند کرد به طوری که به نظر می‌رسد با حمایت برخی از فدراسیون‌های ورزشی رشته‌های اصلی و قدرتمند و همین طور وزارت ورزش، صالحی‌امیری شانس بسیار زیادی برای ریاست کمیته دارد. 

صالحی امیری که بوسطه ماهیت مخاطب پسند ورزش و عمومیت این حوزه علاقه وافری به حضور در بدنه ورزش دارد و تصمیم گرفته تا با استفاده از محبوبیت ورزش برای خود مقبولیت عمومی را ایجاد کند، حاضر شده از یک پست کلیدی و تصمیم ساز در بدنه پولساز و پولداری چون شهرداری عبور کرده و آن را با یک صندلی کلیدی در حوزه ورزش تاخت بزند. صالحی امیری که یک بار برای رسیدن به مهمترین سمت مدیریت ورزشی یعنی وزیر ورزش و جوانان ناکام مانده، حالا قصد دارد با رسیدن به ریاست کمیته ملی المپیک ناکامی قبلی را نیز جبران کند. چه آنکه حضور در نهاد کلیدی چون کمیته ملی المپیک علاوه بر تمصمیم ساز بودن و تاثیر فراوان در معادلات ورزش، دردسرهای وزارت را هم برای او به همراه نخواهد داشت.

از سوی دیگر تحرکات و لابی های چند وقت اخیر در پشت پرده ورزش برای انتخابات کمیته ملی المپیک سبب شده تا کیومرث هاشمی رئیس فعلی کمیته که تا پیش از این شاید چندان تمایلی به ادامه همکاری با دولت را نداشت، برای بقا تحریک شده و بخواهد تا آخرین شانس خود را برای تداوم حضور در بدنه کمیته ملی المپیک آزمایش کند.

انتخاب این کارشناسان خبره از سوی کمیته ملی المپیک همچنین نشان می‌دهند کیومرث هاشمی نیز در تقسیم غنائم بی‌نصیب نخواهد بود و می‌خواهد دست پُر از انتخابات بیرون بیاید. به ویژه اینکه با قطعیت یافتن حضور صالحی امیری و روحیه آرام وی، هاشمی به همکاری احتمالی با وی خوشبین است.. پیش از این شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه هاشمی در این دوره به دنبال نایب‌رئیسی است و تمایلی برای رهایی از ساختمان سئول ندارد.

با حذف اصغر رحیمی، انتخاب دبیرکلی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و به نظر می‌رسد برای این پست معادلات پیچیده است.اگرچه حالا و با حذف نام رحیمی، همه نگاه ها به علی کفاشیان دوخته شده. مردی میانه رو که سابقه طولانی در کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش دارد و با توجه به روحیاتش می توان در حال حاضر او را مهمترین گزینه برای دبیرکلی دانست.

نکته مهم دیگری که نباید در اسامی کارشناسان خبره فراموش شود، عدم حضور نماینده ورزش دانش‌آموزی است.

ماده 5 اساسنامه کمیته ملی المپیک در انتخاب ترکیب مجمع می‌گوید: پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازیهای المپیک به انتخاب هیئت اجرایی، که حداقل دو نفر از آنها از میان بانوان و یک نفر از بین کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی (با توجه به اهمیت بازیهای المپیک نوجوانان) خواهد بود. 

این انتخاب در حالی صورت گرفته که نامی از کارشناس در حوزه ورزش دانش‌آموزی به چشم نمی‌خورد.

* صالحی‌امیری سئول‌نشین می‌شود؟

زمزمه‌های حضور صالحی‌امیری به عنوان کارشناس خبره از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد به طوری که در این انتخاب برخی روسای فدراسیون‌های قوی نیز دست داشتند و حمایت خود را از این انتخاب نشان دادند. البته در این بین نباید لابی‌های پنهان وزارت ورزش را نادیده گرفت. صالحی‌امیری متولد 1340 است که سابقه وزیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در کارنامه دارد. وی در زمان ریاست جمهوری سیدحسن روحانی به مدت 70 روز به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان معرفی شد.

صالحی‌امیری با حضور در لیست کارشناسان گزینه جدی برای ریاست کمیته ملی المپیک به شمار می‌رود که البته حمایت مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان را نیز به دنبال دارد.

* طاهریان با سابقه در کنار اسلامیان بدون تجربه مدیریتی

طاهره طاهریان دیگر نفر منتخب کمیته ملی المپیک برای انتخابات بود. وی در زمان دولت هاشمی‌رفسنجانی از بانوان فعال در عرصه ورزش بود و در انجمن بانوان آن دوره نیز فعالیت چشمگیری داشت.  طاهریان در سال 1392 به عنوان مشاور معاون رئیس جمهور در امور ورزش دختران و زنان منصوب شد و بعدها نیز به عضویت هیات رئیسه فدراسیون هندبال درآمد. 

به نظر می‌رسد وی یکی از گزینه‌های جدی برای نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک است پستی که در این دوره رباب شهریان در آن فعالیت می‌کرد.

و اما عاطفه اسلامیان کارشناس خبره دیگری که روابط بین‌الملل کمیته ملی المپیک بوده و مشخص نیست دلیل انتخاب کمیته ملی المپیک به عنوان کارشناس خبره ورزشی چه بوده است. چرا که وی سابقه مدیریتی در کاروان‌های ایران در المپیک و بازی‌های آسیایی نداشته است اما به عنوان مدیر بین‌الملل همواره مسئولان کمیته را در نشست‌های مختلف همراهی می‌کرد.

* حضور 2 بازنشسته و به فکر راه فرار!

حضور 2 بازنشسته یعنی محمود مشحون و علی کفاشیان معادلات را برای انتخابات دوره جدید پیچیده کرد. با توجه به اینکه پیش‌از این تلاش کفاشیان برای دبیرکلی مطرح می‌شد، اما نکته اصلی اینجاست که وی بازنشسته است و باید دید کفاشیان می‌تواند راه فراری برای حضور در پست دبیرکلی پیدا کند یا خیر؟

محمود مشحون نیز دیگر بازنشسته ورزش کشور به شمار می‌رود که اخیراً از ریاست فدراسیون بسکتبال کنار رفت. هنوز مشخص نیست مشحون برای چه پستی نامزد خواهد شد، اما به جز نایب‌رئیسی راهی برای حضور در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ندارد.

* انتخاب دبیرکل در هاله‌ای از ابهام

نکته‌ای که در اینجا در ابهام باقی مانده پست دبیرکلی است؛ پستی مهم که شایعات زیادی درباره آن مطرح است، از تمایل علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو گرفته تا انتخاب علی کفاشیان.

اصغر رحیمی نیز گزینه اصلی برای این پست به شمار می‌رفت که با عدم حضور در لیست خبرگان ورزشی از معادلات انتخابات کمیته حذف شد.

انتخابات کمیته ملی المپیک 25 دی برگزار می‌شود و ثبت‌نام از نامزدها نیز از دوم دی آغاز خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    0 0
    بخور بخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس