کد خبر 808288
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
انقلاب فرهنگی

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که طبق روال، قرار است یک هفته در میان سه شنبه‌ها، تشکیل شود؛ اما از ابتدای سال جدید تاکنون، تنها 8 جلسه آن تشکیل شده و حدود نیمی از جلسه‌ها به دلایل مختلف، لغو شده‌اند.

به گزارش مشرق،‌ «تعطیل است » این، جمله‌ای است که امروز برای سومین سه شنبه پیاپی طی دو ماه اخیر، روی در سالن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود. شورایی که طبق روال، قرار است یک هفته در میان سه شنبه‌ها، تشکیل شود؛ اما از ابتدای سال جدید تاکنون، تنها 8 جلسه آن تشکیل شده و حدود نیمی از جلسه‌ها به دلایل مختلف، لغو شده‌اند. رییس جمهور برای سخنرانی در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی درباره قدس شریف، عازم ترکیه خواهد شد و این جدیدترین دلیل لغو جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. جلسه‌ای که 23 آبان به دلیل سفر رییس جمهور به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و 7 آذر نیز لغو شد. حالا امروز 21 آذرماه و طبق قرار قبلی، باید این جلسه برگزار می‌شد؛ اما به دلیل سفر آقای حسن روحانی به ترکیه، برای سومین مرتبه پیاپی لغو شد. لغوی که البته صدای یکی از اعضای این جلسه را هم درآورد.

آقای «سید عزت الله ضرغامی» دیروز در کانال تلگرامی‌اش، ضمن اعتراض به لغو چندباره این جلسه نوشت:« بعد از یک ماه ، جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به دلیل سفر آقای رئیس جمهور بازهم لغو شد! نمی‌دانم چرا آقای روحانی ، علیرغم صراحت آئین نامه داخلی و رویه‌های گذشته از تشکیل جلسات شورا توسط نایب رئیس جلوگیری می‌کند؟»


اعتراض ضرغامی، در حالی است که به نظر می‌رسد علاقه رییس جمهور به برگزاری جلسات با ریاست خودش و نیز حضور پراکنده دو نایب رییس این شورای عالی، دلیل اصلی این لغوهای پیاپی باشد.

رییس و نایبانش کجایند؟


«تشکیل منظم و به موقع جلسات شورای عالی و حضور فعال و با مطالعه و سازنده اعضاء به ویژه رؤسای محترم قوا در جلسات و مباحث شورا و صرف وقت و همت کافی توسط همه اعضاء به ویژه اعضای حقیقی مورد تأکید می‌باشد.»


این، بند پایانی حکم رهبر انقلاب برای آغاز دوره‌ جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورایی که اعضای دوره جدید آن، 26 مهرماه 93 با حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای منصوب شدند و دوره سه ساله عضویت‌شان در این شورا، پاییز امسال به پایان رسید.


تاکید رهبر انقلاب بر«تشکیل منظم و به موقع جلسات» و «حضور فعال و با مطالعه و سازنده اعضاء به ویژه رؤسای محترم قوا در جلسات» در حالی بود که نگاهی به تعداد جلسات برگزار شده شورا طی سال جاری، نشان می‌دهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی، لااقل در سال جاری، کم تاثیرترین و منفعل‌ترین جلسه‌های خود را می‌گذراند. جدول شماره 1 نشان می‌دهد که طی سال 96، تنها 8 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است و سه جلسه اخیر این شورا نیز به دلیل برنامه‌های دیگر رییس جمهور که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست، لغو شده است.

اما دلیل اصرار رییس جمهور برای برگزاری همه‌جلسات با حضور و ریاست خودش چیست؟


شورای عالی انقلاب 21 عضو حقیقی و 9 عضو حقوقی دارد که روسای سه قوه و 6 وزیر را شامل می‌شود. طبق آیین نامه‌های داخلی شورا دو نایب رییس دارد. نایب رییس اول دکتر «علی لاریجانی» رییس قوه مقننه و نایب رییس دوم نیز آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه است.


جست و جویی کوتاه و ساده در آرشیو اخبار جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد که نایب رییس دوم شورا یعنی آیت الله آملی لاریجانی، مدت‌هاست که به دلایلی، در همه جلسات چند سال اخیر شورا غایب بوده است و رییس مجلس شورای اسلامی نیز حضوری اندک در این جلسات دارد. لاریجانی که در زمان دولت دهم نیز نایب رییس اول این شورا بود، تنها دو بار در سال90 ریاست این جلسات را بر عهده داشت و پس از آن تنها یک یا دوبار این جلسات به ریاست او تشکیل شد. غیر از این، جلسات دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 92 تاکنون، دو حالت ثابت داشته است، یا با ریاست روحانی برگزار شده یا اصلاً برگزار نشده است. نکته‌ای که به نظر می‌رسد با درنظرگرفتن سفرها و برنامه‌های پیش بینی نشده رییس جمهور در روزهای برگزاری جلسات، می‌توانست با تدبیر بهتری به برگزاری منظم این جلسه‌ها بینجامد؛ اما به هر دلیل، اعضای این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی مطمئن هستند که اگر روحانی امکان حضور در این جلسه را نداشته باشد، باید قید برگزاری جلسه شورا را نیز بزنند.

دبیری که دوست ندارد باشد


حالا سه سالی می‌شود که زمزمه‌های تلاش رییس جمهور برای تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. نکته‌ای که گفته می‌شود با وضعیت فعلی دبیرخانه هم ارتباط مستقیمی دارد. یک منبع آگاه در این باره می‌گوید:« دبیرخانه، مدت‌هاست که به اصطلاح قفل شده است و عملاً نمی‌تواند هیچ کار مفیدی انجام دهد. منابع دبیرخانه به طرز محسوسی محدود شده و ابتکار عمل را از دبیر آن گرفته است.»


این منبع آگاه می‌گوید:« علاقه رییس جمهور از ابتدا بر این بود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به مشاورش آقای حسام الدین آشنا بسپارد. این در حالی است که هیچ وقت قرار نبوده است که دبیر شورا با تغییر دولت‌ها عوض شود.»


البته فشارهای پیدا و پنهان برای دبیری آشنا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون نتیجه نداده است؛ اما شاید بتوان این تلاش‌ها را یکی از سرعت‌گیرهای مهم بر سر راه جلسات، مصوبه‌ها و فعالیت پویای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست. شورایی که مدت‌هاست مصوبه مهمی نداشته است.

مصوبات معلق


شاید بتوان مهم‌ترین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید را لغو اجرای سند موسوم به «2030» دانست. اتفاقی که پس از تاکیدهای رهبرانقلاب، بالاخره جامه عمل پوشید و اجرای آن متوقف شد.
موضوع اضطراری جلسه 9 خرداد امسال، سند 2030 آموزش و پرورش بود و آنچه رسیدگی به موضوع را در اولویت قرار می‌داد، هشدارهای رهبر انقلاب درباره پیامدهای اجرای این سند بود. آن روز اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه دادند و گزارش‌های وزرای خارجه و وزیر آموزش و پرورش را شنیدند؛ وزیری که در زمان گزارش دهی، دیگر وزیرآموزش و پرورش نبود اما باید درباره آنچه در دوره وزارتش رخ داده، توضیح می‌داد.


آن روز اعضای شورای عالی، انتقادات خود را درباره سند 2030 بروز دادند و تاکید کردند که فقط سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سندی قابل اجرا می‌دانند. دراین جلسه، همچنین تاکید شد که بحث درباره این سند پرحاشیه به اتمام نرسیده و در جلسات بعدی، باز هم درباره آن اظهارنظر می‌شود و پس از آن که همه اعضا مواضع خود را ابراز کردند، آنگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر نهایی خود را روشن و شفاف اعلام خواهد کرد.


بیش از این‌ها اما، دبیرخانه و شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات قابل ذکری نداشته‌اند. از آن مهم‌تر این که مصوبات این شوراهای اقماری نیز مدت‌هاست در شورای عالی مجال مطرح شدن نیافته‌اند تا به این ترتیب، هیچ‌یک از این مصوبات جنبه اجرایی پیدا نکند.


نمونه بارز مصوبات معطل مانده شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند مهندسی فرهنگی است که از سال 92 تاکنون ابلاغ نشده تا چون بسیاری از مصوبات و اسناد، معلق باقی بماند.


نکته قابل تأمل آن است که حتی انتصاب روسای دانشگاه‌ها که یکی از مهم‌ترین وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به کمیته 5 نفره ای سپرده شده است تا به این ترتیب بررسی صلاحیت روسای پیشنهادی دانشگاه‌ها نیز از صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شود.

کرکره نیمه پایین شورای 33 ساله


دو روز پیش، شورای عالی انقلاب فرهنگی سی‌وسومین سال تأسیس خودش را نیز پشت سر گذاشت. شورایی که 19 آذر سال 1363 با فرمان حضرت امام خمینی ؟ره؟ تشکیل شد و هدف از تأسیس آن گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شوون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی تعیین شد. شورایی که ابتدا ستاد بود و بعدها گسترده‌تر شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد.


اما در اولین روزهای سی و چهارسالگی این شورا، خبرهای خوبی از پشت درهای این شورای نیمه تعطیل به گوش نمی‌رسد. شورایی که با غیبت رییس‌ آن تعطیل می‌شود و نواب رییس نیز کمرنگ‌ترین نقش را در حضور در جلسات این
شورا دارند.


حالا باید منتظر ماند و دید طلسم تعطیلی‌های پیاپی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه زمانی شکسته خواهد شد و چه روزی، تعداد جلسات برگزار شده این شورا دورقمی می‌شود. جلساتی که تا به حال حدود نیمی از آنها برگزار شده و به نظر می‌رسد اعضای عالی «ن نیز چندان میل و رغبت و توجهی به برگزاری منظم آن ندارند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس