روحانی

آتشفشان طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی هر روز به لحظه فوران و انفجار خود نزدیکتر می‌شود.

به گزارش مشرق، اصلاح‌طلبان دیگر اصلاح‌طلبانِ سابق نیستند. دیگر مثل ایام دولت یازدهم نمی‌گویند ما «فدائیان روحانی» هستیم. دیگر از این نمی‌گویند که تمام کارهای روحانی قانونیست و دیگر کسی از آنها نمی‌شنود که «باید دست روحانی و ظریف را بوسید»!

اصلاح‌طلبان اما حالا از «حذف روحانی»، امکان «تنها ماندن روحانی» و «بزنگاه مهم روحانی» حرف می‌زنند. ولی هنوز هم منکر این هستند که می‌خواهند از روحانی عبور کنند...

*روایت «اعتماد» از بزنگاهی که کار دست روحانی می‌دهد/«شرق»: آیا روحانی آمادگی تنها ماندن را دارد؟

روزنامه اعتماد در یکی از شماره‌های اخیر خود، طی گزارشی به عملکرد سیاسی واعظی، رئیس دفتر جدیدالانتصاب روحانی پرداخته و صراحتاً از این نوشته است که واعظی قصد دارد از اصلاح‌طلبان عبور کند!

این رسانه اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه چپ‌ها نسبت به حسن نیت واعظی اطمینان خاطر ندارند از این گفته است که این اختلافات در یک بزنگاه، کار دست دولت اعتدال می‌دهد.

روزنامه شرق، دیگر رسانه اصلاح‌طلبیست که در روزهای پساانتخابات 96 گزاره‌های تندی را علیه رئیس‌جمهور روحانی منتشر می‌کند.

شرق که سردبیر آن مدتی قبل در یک سرمقاله از این نوشته بود که «آیا روحانی آمادگی تنها ماندن را دارد یا نه؟!»[3] به تازگی و در سرمقاله‌ای دیگر با عنوان «روحانی از حق خود می‌گذرد؟» نوشت:

«انتقادات و فشارهای مخالفان از طرق مختلف نتیجه داد و موجب شد روحانی از حق خود که همانا قدرت مردم است بگذرد و به دولت خود پناه ببرد. با این ایده که حق هرکسی به‌اندازه قدرت او است. روحانی با ٢٤ ‌میلیون رأی حق داشت بانی تحولات اساسی در کشور شود، اما این‌گونه نشد و دولت روحانی نیز همچون دولت‌های پیشین این حق را وانهاد و به قدرت دولت روی آورد.»

ناصری: ممکن است جریان دولت برای همیشه از تاریخ ایران حذف شود

مسئله «عبور از روحانی» گویی هر روز بغرنج‌تر می‌شود و ماجرا فقط منوط به کنایه‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب نیست...

«عبدالله ناصری» فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گفته بود که اگر هم طلاقی بین اصلاح‌طلبان و روحانی در کار باشد؛ این اتفاق در سال 1400 رخ خواهد داد! (کنایه از اینکه طلاقی در کار نیست) به تازگی در یک یادداشت از «حذف جریان دولت» سخن رانده است.

او در این باره می‌نویسد: «اگر جریان اعتدالی و هواداران دولت که در حزب اعتدال و توسعه تجسم پیدا کرده اند و پشت سر آقای روحانی هستند، مصالح سنجی نکنند و منافع ملی را در نظر نگیرند، برای همیشه از تاریخ سیاسی ایران حذف خواهند شد.»

ماجرای بزنگاه روحانی و حذف جریان دولت البته در کنار سایر کنایه‌های مهم این روزهای جریان چپ به رئیس‌جمهور و اطرافیانش قرار دارد. کنایه‌ها و گزاره‌های پر تکراری مثل «نمایش تأکیدآمیز اصلاح‌طلبان بر چرخش به راست روحانی»، «مشکل‌دار بودن برخی وزرای روحانی»، «بی‌محلی روحانی به اصلاح‌طلبان» و... که این روزها مدام در گوش جامعه پمپاژ می‌شوند.

با نگاهی مدقّانه‌تر به مسئله اما واقعیت‌های مهمی در طول این پازل رنگ می‌گیرند...

واقعیت‌های مهمی که آنالیز آنها در کنار هم فقط یک نتیجه می‌تواند، داشته باشد و آن اینکه رئیس جمهور روحانی به نسبت ایام دولت یازدهم هیچ تغییر نداشته اما اصلاح‌طلبان تصمیم دارند به هر قیمتی از روحانی جدا شوند و بدون او پا به عرصه انتخابات‌های آینده و بویژه انتخابات مهم سال 1400 بگذارند.

*از انکار ائتلاف و توافق با روحانی تا تأکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان مسئول عملکرد دولت نیستند»!

چپ‌ها طی 5 سال گذشته کاری نبوده است که در تعریف و تمجید از رئیس‌جمهور روحانی نکرده باشند. از عتبه‌بوسی گرفته تا «تَکرار می‌کنم» و روحانی بهتر از ما عمل کرده است و تأکیدهای شب انتخاباتی در سال 96 مبنی بر اینکه «ما تضمین روحانی هستیم.»

کار این قضیه تا آن اندازه بحرانی شد که برخی محافل سیاسی از «بردگی اصلاح‌طلبان برای روحانی» حرف زدند.

با اینحال اما در روزهای پساانتخابات 96 شاهد حرکتی در خلاف جهت تمام این رفتارها هستیم.

آنچه که در بالا اشاره شد گویا فقط فاز مطبوعاتی پروژه عبور از روحانی بوده است و در فاز ستادی هم شاهد فعل و انفعالاتی هستیم...

«بهزاد نبوی» چهره ستادی جریان چپ مدتی قبل صراحتا هرگونه ائتلاف و توافق اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور روحانی را انکار کرد.

در کنار او کثیری از سایر معاریف ستادی اصلاح‌طلب از قبیل مرتضی حاجی، علی صوفی، احمد شیرزاد، محمدرضا تاجیک و... نیز طی ماه‌های اخیر بصورت زیر پوستی اما صریح اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان خود را مسئول عملکرد دولت نمی‌دانند!

این در حالیست که اتفاقا نقش اصلاح‌طلبان در عملکرد آقای روحانی بیشتر از خود اوست چه اینکه اصلاح‌طلبان در تعریف و تمجید از دولت و رنگ و لعاب دادن بیشتر به وعده‌های برجامی اعتدالیون، تقلّای بیشتری داشتند و هم آنها بودند که طی 4 سال اول رئیس‌جمهور روحانی حتی یک انتقاد هم در راستای منافع مردم از دولت نداشتند.

به نظر می‌رسد روزهای تلخی در انتظار سرنوشت مشترک رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان باشد؛ روزهای تلخی که البته ستاد جریان چپ با امید بستن به «پروژه انکار» قصد دارد طرح دیگری برای آن بکشد و به سخن دیگر اینکه اصلی‌ترین حامیان روحانی قصد دارند با نقاب منتقدین روحانی؛ دامن خود را از برجام و عملکرد دولت روحانی پاک کنند...

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    9 36
    قبل از انتخابات هم میگفتید که روحانی دیگه طرفدار نداره ولی دیدید که ۲۴ میلیون، یعنی ۴ میلیون از سال ۹۲ بیشتر رای اورد!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    8 26
    روحانی نسبت به چهار سال پیش ۴ میلیون رای بیشتری اورده، یعنی محبوب تر هم شده
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    8 14
    حتی طرفداران روحانی هم فهمیدند که انتخابشان درست نبوده و میخواهند از او عبور کنند دولت شعار .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس