کد خبر 807832
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
نصرالله عبداللهی علیرضا منصوریان

نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر در حالی به پایان رسید که ۵ تیم از ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات در طول نیم فصل دست به تغییر سرمربی خود زدند.

به گزارش مشرق، نیم فصل اول از هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر (بدون احتساب بازی پرسپولیس - صنعت نفت) به پایان رسید و در این مسابقات تیم فوتبال پرسپولیس توانست با اختلاف از دیگر تیم‌ها پیشی گرفته تا عنوان تشریفاتی قهرمان نیم فصل را به خود اختصاص بدهد.

با احتساب برکناری علی نظرمحمدی از سرمربیگری تیم سپیدرود و انتخاب سرمربی برزیلی برای این تیم تا امروز ۲۳ بعلاوه یک نفر بعنوان سرمربی ۱۶ تیم لیگ برتری فعالیت کرده اند.

در این مسابقات تیم های اول تا هفتم جدول - که شامل پرسپولیس، پارس جنوبی، فولاد، پیکان، پدیده، سایپا و صنعت نفت بودند - بعلاوه تیم های ذوب آهن، تراکتورسازی، سپاهان و استقلال خوزستان در نیم فصل اول دست به تغییر سرمربی خود نزدند. سپیدرود هم که تا پایان نیم فصل تغییری روی نیمکت نداشت، در تعطیلات نیم فصل یک برزیلی را جایگزین علی نظرمحمدی کرد. 

استقلال تهران، گسترش تبریز، نفت تهران و سیاه جامگان ۴ تیمی بودند که در جریان مسابقات نیم فصل نخست مربیان خود را تغییر دادند. از این ۴ تیم دو تیم استقلال و گسترش یکبار، سیاه جامگان ۲ بار و نفت تهران چند بار دست به تغییر سرمربی زدند. همانطور که اشاره کردیم سپیدرود نیز تیمی بود که بعد از اتمام نیم فصل مربی اش را تغییر داد.

تغییرات در تیم سیاه جامگان تاحدودی تغییرات سنتی فوتبال مشهد بود. به این ترتیب که این تیم فصل را با اکبر میثاقیان شروع کرد و میثاقیان در میانه راه جای خود را به علیرضا مرزبان داد. مرزبان نیز بعد از چند هفته، جای خود را به رضا عنایتی داد تا عنایتی اولین تجربه سرمربیگری خود را در این تیم مشهدی داشته باشد.

شرایط برای دو تیم استقلال و گسترش تا حدودی برعکس هم بود. به این ترتیب که گسترشی‌ها یک مربی ایرانی را جانشین یک خارجی کردند و در استقلال یک مربی خارجی جای یک مربی ایرانی را گرفت. تغییرات در این تیم جواب داد و مربیان جدید توانستند نتایج بهتری گرفته و جایگاه تیمشان را ارتقا دهند. اما دو تیم سیاه جامگان و نفت که تغییرات بیشتری داشتند سیرشان نزولی بود و در پایان نیم فصل رده‌های چهاردهم و شانزدهم را به دست آوردند.

در بین تیم هایی که سرمربی خود را تغییر دادند استقلال با ایستادن در رده هشتم بهترین جایگاه را دارد و سیاه جامگان که در انتهای جدول قرار دارد ضعیف ترین عملکرد را داشته است. ضعیف ترین جایگاه در بین تیم‌هایی که دست به تغییر مربی نزده‌اند به تیم سپیدرود می‌رسد که در رده پانزدهم جدول قرار دارد.

استقلال با قرار گرفتن در رده هشتم جدول تنها تیم تغییراتی است که در نیمه بالای جدول قرار دارد و سه تیم دیگر در نیمه دوم جدول قرار گرفته‌اند.

استقلال تنها تیمی است که حضور دو سرمربی و یک سرمربی موقت را روی نیمکتش در نیم فصل نخست تجربه کرد. آبی پوشان تا هفته هفتم با علیرضا منصوریان در لیگ حضور داشتند، هفته هشتم با یک سرمربی موقت به اسم میک مک درموت و از هفته نهم تاکنون هم با وینفرد شفر در لیگ حضور دارند. مک درموت در همان یک هفته‌ای که نقش سرمربی از نوع موقتی‌اش را ایفا کرد به دلیل محرومیت قادر به نشستن روی نیمکت نبود و به ناچار از روی سکوها هدایت تیمش را بر عهده گرفت که استقلال در آن بازی برنده از زمین خارج شد.

برانکو ایوانکوویچ، مهدی تارتار، سیروس پورموسوی، مجید جلالی، رضا مهاجری، علی دایی، فراز کمالوند، علیرضا منصویان، لوکا بوناچیچ، امیر قلعه نویی، یحیی گل‌محمدی، زلاتکو کرانچار، عبدالله ویسی، علی کریمی، علی نظرمحمدی و اکبر میثاقیان ۱۶ نفری بودند که بعنوان سرمربی لیگ برتر را استارت زدند و در میانه راه وینفرد شفر، فیروز کریمی، حمید درخشان، علیرضا مرزبان و رضا عنایتی به این نفرات اضافه شدند. از نیم فصل دوم سیلمار برزیلی نیز به جای نظرمحمدی به این جمع اضافه خواهد شد.

به این ترتیب ۲۲ نفر بعنوان سرمربی و یک نفر بعنوان سرمربی موقت در نیم فصل اول مسئولیت هدایت ۱۶ تیم را بر عهده داشتند و با اضافه شدن سیلمار برزیلی سرمربیان دائم تیم های لیگ برتری به عدد ۲۳ رسیدند. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس