کد خبر 807494
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
تروریسم

رویکرد گزینشی نهادهای بین‌المللی در برخورد با عاملان نقض حقوق بشر و تروریسم که مبتنی بر منافع سیاسی است، دردی را درمان نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، تروریست های تکفیری روز به روز بر دامنه جنایات خود می‌افزایند و از سوی کشورهایی که بویی از مدنیت و دموکراسی نبرده‌اند، در حال تغذیه و انجام تجارت‌های کلان نفتی می‌باشند.

موضوع اختصاصی روز جهانی حقوق بشر بایستی به مبحث آزادی تعلق بگیرد اما متاسفانه هنوز هم چالش‌هایی اساسی در خصوص این آزادی‌های مطرح شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر دیده می‌شود. آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی از فقر و ترس بسیاری از مردم جهان به انحاء مختلف نقض می‌شود.

این روزهاآزادی بیانِ میلیون‌ها نفر از مردم جهان به طور فزاینده‌ای در معرض خطر و انکار قرار دارد. از سوی دیگر، در سراسر جهان، تروریست‌هایی که بویی از دین و بشریت نبرده‌اند، در لوای دین و تحت پرچم صلح‌طلبانه‌ترین دین الهی، به کشتار و جنایات وحشتناک خود ادامه می‌دهند.

امروزه فقر و نیازمندی عاملی است که بسیاری از انسان‌ها را به ستوه آورده است. ترس و وحشت نیز بسیاری از انسان ها را آواره کرده است. اخبار و تصاویر تکان‌دهنده آوارگی میلیون‌ها پناهنده در داخل و خارج مرزهای کشورهای جهان ، نتیجه غم‌انگیز عدم تحقق این آزادی است. بسیاری از مردم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و از ترس جنگ، خشونت و بی‌عدالتی از سرزمین پدری خود فرار کرده‌اند. مهاجرتی که اغلب خطرات جانی فراوانی را برایشان به دنبال دارد اما حاضر شده‌اند تا حتی با وجود خطر از دست دادن جانشان، به سمت روزنه کوچکی از امید حرکت کنند.

آیا وقت آن نرسیده که برای تحقق آزادی‌های اساسی بشریت، تفکر و اقدامات جدی اتخاذ کنیم؟ آیا نباید به دفاع، حفظ و گسترش شیوه‌های دموکراتیک آزادی بیان بپردازیم و فضای لازم را برای آزادی بیان در جامعه مدنی فراهم کنیم؟ آیا نباید با اقدامی هماهنگ و جهانی به یاری کودکان و خانواده‌هایی که در عصر تکنولوژی از نابرابری‌های اقتصادی فاحش و سوء تغذیه رنج می‌برند، بشتابیم؟ آیا نباید با آغوش باز پذیرای پناهندگان باشیم. مرزهای خود را به روی آوارگان باز کنیم و بدون هیچ گونه تبعیضی به دنبال تضمین و تحقق تمامی حقوق پناهندگان باشیم؟

بی شک سازمان ملل متحد و تمامی کشورها وظیفه دارند تا در برابر این حجم عظیم و گسترده نقض حقوق انسان‌ها واکنش مناسب و اقدامات شایسته و کاربردی اتخاذ کنند. رویکرد گزینشی و برخورد با عاملان نقض حقوق بشر بر پایه منافع سیاسی، دردی را درمان نخواهد کرد. بسیاری از انسان‌ها نیازمند توجه و رسیدگی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هستند.

جمعیت حامیان صلح پایدار به مناسبت روز جهانی حقوق بشر با تجدید پیمان بر اصول انسانی، تعهد خود برای حمایت از حقوق بنیادین انسانی اعلام می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس