کد خبر 807049
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
خودروهای وارداتی

توقف ثبت سفارش واردات خودرو در روزهای اخیر که موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده، باعث شد بسیاری از تاجران خودرو در این مدت سودهای کلانی ببرند.

به گزارش مشرق، دکتر حجت‌الله عبدالملکی تحلیلگر مسایل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

توقف بدون منطق و "موقتی" ثبت سفارش واردات خودرو یعنی دمیدن در بازار رانت خواری و فساد اقتصادی ...

در روزهای گذشته به سبب انتشار اخبار مربوط به  توقف ثبت سفارش واردات خودرو قیمت انواع خودروهای خارجی ده ها میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

این پدیده را اضافه کنید به اظهارنظر مسئولان سازمان توسعه تجارت که ضمن ابزار تاسف از این افزایش قیمت، بر موقتی بودن توقف ثبت سفارش- به جهت انتظار "دستورالعمل جدید"- تاکید می کنند!!! اتفاقی که خواسته یا ناخواسته ظرف همین چند روز جیب بسیاری از تاجران خودروهای خارجی را میلیاردها تومان شارژ کرده و همچنان می کند!!!

چنین اتفاقی نمی تواند خارج از یکی از این دو حالت باشد:

  1. یا اینکه مسئولین تجارت کشور کوچک ترین درکی از فعل و انفعالات اقتصادی و اثرات اخبار و اطلاعات در نوسانات بازارها ندارند
  2. یا اینکه این اتفاق عامدانه و به منظور پر کردن جیب افراد خاص (حاصل از جهش قیمت خودرو- ولو به صورت موقت) صورت گرفته است!

چه اینکه در صورت منتفی بودن بند دوم، بزرگواران می توانستند تا ابلاغ و اجرایی شدن "دستورالعمل جدید"!!! بدون وارد کردن شوک به بازار، رویه سابق ثبت سفارش را ادامه دهند، اتفاقی که معمولا در فرآیندهای عاقلانه تغییر صورت می گیرد!!!

با توجه به سابقه موضوع، به نظر می رسد ورود سازمان بازرسی کل کشور و انجام بررسی های دقیق در این زمینه حتما ضروری خواهد بود تا دست کم با رویه های فسادزای احتمالی مقابله شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    1 0
    من که توان خرید حتی یک خودروی به اصطلاح خوب داخلی را هم ندارم چه برسد به لوکس خارجی اما متعجبم چرا سازمان بازرسی ورود پیدا نمی کند و اگر ورود پیدا کرده چرا به مردم گزارش نمی دهد و جلوی کار را نمی گیرد . افزایش قیمت خودروهای خارجی روی مایحتاج اولیه زندگی آدمهای کم درآمدی مثل من هم اثر گذاشته . دیشب تخم مرغ خریدم کیلویی 7600 تومان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس