عبدالله صالح

بزرگ‌ترین اشتباهی که عبدالله صالح در جریان آغاز شورش خود ضد ملت یمن انجام داد، مشروعیت دادن به تجاوز سعودی با طرح وعده گفتگو با متجاوزان بود که تاکنون ده ها هزار یمنی را به خاک و خون کشیده اند.

سرویس جهان مشرق - علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن دیروز با اعلام شورش هواداران خود ضد جماعت انصار الله کودتایی را در داخل کشور جنگ‌ زده و قحطی زده یمن آغاز کرد که ابعاد مصیبت های داخلی مردم را که گرفتار تجاوز و جنگ خارجی هستند، در نتیجه فتنه داخلی عمیق‌تر خواهد کرد. وی در سخنان خود که دیروز مطرح کرده و از شبه نظامیان تحت امر خود خواست نسبت به نیروهای امنیتی الحوثی تمرد کنند، متعهد شد که در صورت پیروزی در کودتا، گفتگو با عربستان را برای آتش بس و رفع محاصره یمن آغاز کند. درگیری های پراکنده میان شبه نظامیان صالح و جماعت انصار الله از اواخر هفته پیش در صنعا آغاز شده است. منابع یمنی می‌گویند که نیروهای وفادار به صالح بخش‌ عمده پایتخت را به تصرف خود درآورده‌اند.

تحرکات ضد انقلابی صالح البته منحصر به تحولات اخیر نیست. وی طی دو سال پیش نیز اقدامات تحریک‌آمیز زیادی بر ضد جریان انصار الله انجام داده تا شاید بتواند صبر استراتژیک انصار الله را به هم زده و آنها را مجبور به اقدام پیش دستانه ضد خود نموده و جنجال تبلیغاتی را در افکار عمومی دنبال کند، اما این اتفاق نیفتاد و صالح در نهایت در نتیجه فشار برنامه کاری سعودی ها مجبور به پیش قدم شدن در هرج  مرج طلبی در پایتخت یمن شد تا ماهیت واقعی خود را بعد از نزدیک به سه سال نشان دهد.

ابعاد وابستگی کودتای صالح به ریاض

صالح از همان ساعات اولیه کودتا با اعلام اینکه دست خود را به سوی خارج دراز کرده که این امر نشان دهنده وابستگی طرح و برنامه کودتا به دستور العمل‌های خارجی است. در همین راستا است که مقامات سیاسی و تحلیلگران سعودی خیلی زود به حمایت از اقدام عبدالله صالح در فتنه انگیزی در یمن دست برده و تلاش کردند آغاز این روند را مقدمه ای برای پایان نفوذ ایران در یمن بنامند که ماه هاست در جهت تلقین این ادعا به مردم یمن تلاش می کنند. ائتلاف تحت امر سعودی‌ها با استقبال از این درگیری‌ها کودتای عناصر حزب کنگره مردمی را "انقلاب مبارک" جهت رهایی از شبه‌نظامیان دانست و نوشت: ما اطمینان داریم که اعضای حزب کنگره مردمی زمام امور را به دست می‌گیرد و ائتلاف نیز با تمام توان در همه زمینه‌ها از منافع مردم یمن حمایت می‌کند تا خاک، هویت، وحدت و بافت اجتماعی یمن در چارچوب کشورهای عربی، کشورهای منطقه و جهان حفظ شود.

این اظهارات نشان دهنده رنگ و بوی سعودی کودتای صالح دارد و ثابت می کند که ابعاد این فتنه داخلی در نتیجه فعالیت های فتنه انگیز سعودی ها برای جذب عبدالله صالح صورت گرفته است. جالب اینجاست که صالح حتی خودش نیز نسبت به میزان نفرت مردم یمن از سعودی ها اطلاع دارد، به همین علت بود که چند روز پیش سندی قدیمی را مبنی بر حمایت عربستان از حمله رژیم صهیونیستی به مصر منتشر کرد تا شاید بتواند خود را مستقل از نیروهای متجاوز نشان دهد.

فتنه صالح مشروعیت بخشیدن به تجاوز سعودی است

بزرگ‌ترین اشتباهی که عبدالله صالح در جریان آغاز شورش خود ضد ملت یمن انجام داد، مشروعیت دادن به تجاوز سعودی با طرح وعده گفتگو با متجاوزان بود که تاکنون ده ها هزار نفر ازمردم یمن را به خاک و خون کشیده اند و صدها هزار نفر را دچار بیماری های کشنده کرده یا از خانه  کاشانه خود آواره کرده اند. فتنه صالح، دادن اعتبار و مشروعیت به جنگ سعودی ها در یمن است و این از دید مردم یمن گناهی نابخشودنی و خیانتی بزرگ به‌ آرمان های ملی به شمار می رود.

به نظر می رسد کودتای اخیر در نتیجه اشتباه محاسباتی عبدالله صالح در ارزیابی از شرایط مردم یمن است، وی تصور کرده که مردم در نتیجه حملات دو ساله عربستان از جنگ خسته شده اند و به هر قیمتی حتی تسلیم شدن در برابر عربستان حاضر به پایان شرایط جنگی هستند. این در حالی است که در نتیجه تعمیق نفرت عمومی در یمن از سیاستمداران حاکم بر ریاض ، یمنی ها اعتقاد دارند که توقف جنگ در شرایط کنونی و تسلیم شدن در برابر مطالبات عربستان به معنی به هدر رفتن خون هزاران شهیدی است که تاکنون در این تجاوز وحشیانه جان خودرا از دست داده اند.

اعلام وابستگی کودتای صالح به عربستان را در واقع می توان آخرین میخ بر تابوت عملکرد سیاسی عبدالله صالح دانست که جریان مردمی انصار الله در مرحله ای حساس از تاریخ یمن تلاش کردند او را به تغییر رویکردهای سرکوبگرانه خود ضد مردم یمن وادار کرده و بار دیگر او را در حیات سیاسی یمن نگه دارند.

فتنه انگیزی؛ راهکار سعودی برای فرار از باتلاق یمن

از سوی دیگر ائتلاف متجاوز سعودی در نتیجه شکست‌های متوالی در جنگ یمن به دنبال راهکاری آبرومند جهت برون رفت از این جنگ، سناریوی اخیر را طراحی کرده تا شاید بتواند با خنجز زدن از پشت به ملت یمن و ایجاد فتنه داخلی، مقاومت مردمی را در این کشور متوقف کند، حتی اگر این موضوع به حذف عبدالله صالح به عنوان یکی از متحدان قدیمی ریاض منجر شود.

در همین راستا مشاور رسانه‌ای «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان از نیروهای سایبری این کشور خواسته از علی‌عبدالله صالح، رئیس جمهور مخلوع این کشور حمایت کنند.

«مجتهد» فعال رسانه‌ای ناشناس و معروف به افشاگر اسرار خاندان سعودی در تازه ترین افشاگری‌های خود در توییتر نوشت که «سعود القحطانی» معروف به «دلیم» همزمان با درگیری‌ها در پایتخت یمن از نیروهای سایبری و رسانه‌ای عربستان خواست به جای استفاده از واژه «مخلوع» برای صالح از عنوان «رئیس جمهور سابق» استفاده کنند.

این مسئله کاملا در عملکرد شبکه خبری العربیه نیز مشهود است به طوری که ظرف چهار دقیقه، العربیه در توییتر خود واژه مخلوع را به رئیس‌جمهور سابق تغییر داد.

راه بازگشت هنوز باز است

البته سخنرانی اخیر عبدالملک الحوثی نشان داد که هنوز راه برگشت برای عبدالله صالح باقی است و وی اگر اصرار به ادامه طرح های آمریکایی- سعودی را متوقف کند، می تواند علاوه بر آن که جان و مال هزاران نفر از مردم یمن را حفظ کند، ادامه حیات سیاسی خود را نیز تضمین کند. اما در صورت اصرار وی در این فتنها نگیزی و شکستی که احتمال در پایان موج اول ناشی از غافلگیری نیروهای مردمی ایجاد شده، باید منتظر سرنوشتی ناشناخته برای خود باشد و دچار همان نفرتی خواهد شد که مردم یمن از حاکمیت سعودی و جنایت های این رژیم در یمن دارند. این در حالی است که رئیس جمهور اسبق یمن به خوبی می داند که در صورتی که منافع ریاض ایجاب نکند، هیچ حمایتی از وی برای نجات موقعیتش و حتی جانش نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    22 42
    #روحانی_تنها_نیست
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      81 3
      بله همین صالح و بن سلمان و ... باهاشند
    • SE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      56 0
      آری. علی عبدالله صالح ها همیشه هستند.
    • SE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      57 0
      آری. علی عبدالله صالح ها همیشه هستند.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    96 10
    فتنه های زیادی در آخرالزمان برپا خواهد شد.. فتنه 88 فتنه داعش فتنه یمن و ...
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    81 8
    اهدافی که دشمن با تهاجم نظامی به ان دست نمی یابد ، توسط فتنه گران داخلی ، راحت به ان می رسد مثل سال ۸۸ در ایران...
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      8 56
      آقا جان فتنه گر چیه ! این آقای عبدالله صالح اونجا دیکتاتور بود . تو انقلاب برش داشتن .رییس جمهور جدید طرفدار عربستان توسط انصارالله کنار گذاشته ش
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    76 5
    درود بر انصار الله
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    38 46
    اعراب متحد ایران نمیشن همه خیانت میکنن
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    41 1
    تا امثال این خیانت کاران در بلاد اسلامی است ملتها چوب هزینه کرد انها را خواهند خورد نمونه اش در کشور خودمان
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    6 1
    قرار بود علی عبدالله صالح سقوط کنه اما بعد از جزیان بیداری اسلامی به جنگ داخلی و سپس به تهاجم سعودی منجر شد. تا مدتی قبل این دو علیه عربستان متحد بودند اما متأسفانه خیانت صالح دوباره جنگ داخلی را ه انداخت. در عین حال آن بخش از یمن که در اختیار حوثی ها و صالح بود مجموعا 40 درصد یمن بوده و بقیه بین نیروهای متخاصم داعش و القاعده و طرفداران منصور هادی تقسیم شده است.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    10 1
    علی عبدالله صالح ارتش یمن را در اختیار دارد. باید با اون به مذاکره نشست. در حال حاضر هر گونه اختلاف در یمن میان انصارالله و کنگره خلق می تواند مبارزات مردم یمن را با خطر روبه رو کند
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    9 0
    نگوید رئیس جمهور سابق، بگوید دیکتاتور بی رحم سابق، اتحاد انصارالله با این دیکتاتور کاملا اشتباه است
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    7 2
    از اول هم رفتن تو چاه با طناب عبدالله صالح اشتباه بود. متاسفانه وضعیت خوب نیست . با جدا شدن ارتش از حوثی ها ، ارتباط حوثی ها با دریا قطع میشه و کاملا در محاصره قرار میگیرن
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    14 4
    شاید در این جنگ عربستان معلون و ائتلاف ملعون از بمباران یمن خسته بشن و دست از کشتار کودکان و نوزادان مظلوم دست بکش، اما خسته دشمن از زدن به معنی پیروزی نیست، ادامه این جنگ یعنی قتل عام بیشتر، آیا انصارالله که در این شرایط میدونه که این جنگ فرسایشی فقط باعت کشته شدن مردمش میشه باید ادامه بده ؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      9 0
      صالح فکر می کند عربستان شکست خورده و نوبت تقسیم غنایم است و عربستان نمی خواهد مثل صدام و قذافی و بن لادن او را بکشند در حالی که تاریخ مصرف او برای آمریکا و مزدورانش تمام شده و انصارالله اخرین پلها برای ادامه حیاتش بود که آن را خراب کرد
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    24 0
    بعد از این منتظر فتنه اردوغان و السیسی باشین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس