کد خبر 804804
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
محصص

یک کارشناس فوتبال گفت: سخت‌ترین بازی ایران مسابقه اول با مراکش است و در صورت پیروزی در این بازی شانس صعود از گروه را داریم.

به گزارش مشرق، بعداز انجام قرعه‌کشی جام جهانی و هم گروهی ایران با تیم‌های اسپانیا،پرتغال و مراکش تحلیل‌ها و طنزهای زیادی درمورد حضور تیم ملی در جام جهانی 2018در جامعه مطرح شد. ضمن اینکه کارلوس کی‌روش ظاهرا از برخی رفتارها در فوتبال ما همچنان دلخور است و حتی حرف‌های گلایه‌آمیزی را هم مطرح کرده است. برای ارزیابی منطقی و علمی از شرایط تیم ملی با مرتضی محصص یکی از مدرسان برجسته فوتبال ایران و فیفا گفت‌وگویی انجام دادیم که صحبت‌های محصص را در مورد کی‌روش و وضعیت تیم ملی ایران در جام جهانی در زیر می‌خوانید:  

* کی‌روش احترام زیادی در جامعه بین‌المللی فوتبال دارد

کی‌روش نیازی به تعریف و تمجید فردیمثل من ندارد، جامعه بین‌المللی فوتبال در بالاترین سطح برای کارلوس کی‌روش احترام زیادی قائل هستند. اکثر ستاره‌ها و مربیان بزرگ فوتبال دنیا و مسئولان فیفا و یوفا به دیده احترام به کی‌روش نگاه می‌کنند. قطعا روزی خواهد رسید که کی‌روش دیگر با فوتبال ما همراه نیست، اما اگر بخواهیم منطقی قضاوت کنیم باید بگویم در 7سالی که کی‌روش در فوتبال ایران حضور داشته مزیت‌ها و سودهای فراوانی به فوتبال ما رسانده است. بهتر است بدون قصد و غرض و زاویه درمورد این مربی صحبت کنیم. من حتی موفقیت‌های تیم ملی نوجوانان ایران در جام جهانی با سرمربیگری عباس چمنیان را هم به نوعی ناشی از کارلوس کی‌روش می‌دانم.

*خواسته‌های کی‌روش منطقی و حرفه‌ای است 

اگر بخواهیم با زاویه و غرض صحبت کنیم می‌توانیم هر صحبتی را بر زبان بیاوریم اما واقعیت این است که خواسته‌های کی‌روش در فوتبال ما غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی نبوده و خواسته‌های او کاملا حرفه‌ای است.او در فوتبال حرفه‌ای زندگی کرده است. حتی اگر روزی از فوتبال ایران برود قطعا ردپا و تاثیرات این مربی را در فوتبال ایران در سال‌های بعد هم خواهیم دید. او در شخصیت‌ دادن به فوتبالیست‌های ما قدم بزرگی برداشت و اکنون مامی‌توانیم فراتر از آسیا بازی کنیم. در جام جهانی قبل شکست مقابل ارژانتین نقطه عطفی در فوتبال ما بود. اگرچه ما آن بازی را باختیم اما در فوتبال نشان دادیم که می‌توانیم مقابل تیم‌های بزرگ هم بایستیم و آن بازی ممکن بود مساوی شود. آرژانتین درنهایت به فینال جام جهانی رسید و مقابل آلمان شکست خورد. پس ما مقابل تیم فینالیست جام جهانی سرافکنده نبودیم. 

* کی‌روش برای فوتبال ما مفید است

امیدوارم کارلوس کی‌روش حداقل چند سال دیگر در فوتبال ما باقی بماند. باور کنید من ارتباط زیادی با این مربی ندارم و صحبت من درمورد کی‌روش هیچ نفعی برای من یا خود شما خبرنگاران ندارد. اما حضور او در فوتبال ا یران می‌تواند برای فوتبال ما مفیدباشد. اینکه متاسفانه شاهد هستیم در اکثر مصاحبه‌ها قرار است حقیقتی برملا شود و واقعیت‌های فوتبال را بگویند دردی از فوتبال ما درمان نمی‌کند ما باید صبر و تحمل داشته باشیم. باید به فوتبال پایه خود به شکل حرفه‌ای نگاه کنیم. آینده فوتبال ایران مدرسه فوتبال نیست. ما باید با کار حرفه‌ای روی تیم‌های پایه و جوانان بتوانیم در آینده درجام‌های جهانی بعدی از این استعدادها و ستاره‌هایی که کشف می‌کنیم استفاده کنیم. 

*گذشته یک مربی در نتیجه‌گیری او تاثیرگذار است

من کارنامه 32 مربی حاضر در جام جهانی را مورد بررسی قرار دادم،‌اینکه چه سوابقی داشته‌اند و حتی در چه پست‌هایی بازی کرده‌اند. گذشته یک مربی در نتیجه‌گیری او می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. کی‌روش از بازی اولی که در ایران حضور داشته تا اخرین مسابقه مقابل ونزئولا اثرات زیادی در فوتبال ما داشته و به فوتبال ایران خدمت کرده است. او نام نیکی از خود در فوتبال ما به جا گذاشته است. اکنون وقت جدایی کی‌روش نیست. تیم‌هایی مثل استرالیا بدون سرمربی شدند،‌ نباید این اتفاق برای تیم ملی ایران رخ دهد. بازیکنان با سبک و سیاق و فلسفه مربیگری کی‌روش عادت کردند. 

* گروه‌های ژاپن و کره جنوبی گروه‌های تفریحی و پیک‌نیکی نیستند 

اینکه گاهی اوقات خبرنگاران از واژگانی مثل مربی سوخته، گروه مرگ و ... استفاده می‌کنند را خیلی من بی‌سواد متوجه نمی‌شوم. اگر به جدول گروه‌های دیگر مسابقات نگاه کنیم متوجه می‌شویم که ژاپن با سنگال،  کلمبیا و لهستان همگروه است. کره جنوبی هم باید با سوئد،‌آلمان و مکزیک بازی کند. پس این گروه‌ها،‌گروه‌های تفریحی و پیک‌نیکی نیستند. در گروه ما اسامی و تیم‌های بزرگی مثل اسپانیا و پرتغال حضور دارند. هر دو تیم هم تیم‌های بسیار خوبی هستند. 

* برگ برنده تیم ملی در جام جهانی 

آنچه که در قرعه‌کشی جام جهانی کمتر به آن توجه شد برگ برنده تیم ملی ایران در جام جهانی است، کارلوس کی‌روش شناخت بسیار خوبی از سرمربیان دو تیم پرتغال و اسپانیا دارد، کی‌روش به خوبی فرناندو سانتوز سرمربی پرتغال را می‌شناسد. 

لوپتگی سرمربی اسپانیا هم سال‌ها در پورتو پرتغال مربیگری کرده است پس شناخت کی‌روش از این دو مربی برگ برنده تیم ملی در جام جهانی است. با حضور کارلوس کی‌روش اعتماد به نفس بازیکنان هم بالاتر رفته است. ما امروز بازیکنانی داریم که تجربه بین‌المللی خوبی هم کسب کرده‌اند. 

* در آسیا بهترین هستیم 

تیم ملی ایران اکنون در آسیا بهترین تیم است، بله ما شرایط و امکانات سخت‌افزاری کره جنوبی و ژاپن را نداریم. استادیوم‌های مناسب نداریم، اما بازیکنان و استعدادهای زیادی داریم از نظر کادر فنی و بازیکان بهترین هستیم. کریس رونالدو، سرخیو راموس، پیکه و ... را نداریم.  اما بازیکنان بسیار خوبی در اختیار تیم ملی هستند. بازیکنان شاخص خوبی داریم. 

* مراکش را شکست بدهیم شانس صعود داریم

به نظر من سخت‌ترین و خطرناک‌ترین بازی ایران مسابقه با مراکش است، ما هنوز بدون آنکه به بازی با مراکش فکر نکرده‌ایم به سراغ بازی با اسپانیا رفته‌ایم در حالی که مراکش یکی از بهترین تیم‌های آفریقا است. رنارد سرمربی فرانسوی مراکش یکی از بهترین مربیان خواهد بود، قطعا از این مربی فرانسوی در آینده بیشتر خواهید شنید. مراکش بازیکنانی مثل بناتیو که در یوونتوس بازی می‌کند و ستاره‌های دیگر دارد. با این حال اگر ما مراکش را شکست دهیم تیم ملی ایران متحول خواهد شد و شانس صعود از گروهمان را پیدا می‌کنیم. بازی‌های اول در جام جهانی بسیار مهم خواهد بود. بله، در برخی از مسابقات هم تیمی بعد از پیروزی در بازی او در دو بازی دیگر در جام جهانی شکست خورده اما پیروزی در مسابقه اول باعث اعتماد به نفس و روحیه بهتر در تیم ملی خواهد شد. 

* باید فراتر از آسیا بازی کنیم 

وقتی تیم ملی به جام جهانی صعود کرده هر 11 بازیکن ما از علیرضا بیرانوند تا سردار آزمون باید فراتر از آسیا بازی کنند. ما بازیکنان مستعد فراوانی داریم. با انجام بازی‌های بهتر از قبل می‌توانیم چهره دیگری از فوتبالمان را به نمایش بگذاریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس