دانش‌آموزان

تپل‌سازی، چاقی مزمن و کم‌تحرکی ایرانیان از همان کودکی و نوجوانی فصل اول خود را آغاز می‌کند.

به گزارش مشرق، به این آمار دقت کنید: «ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد»، «نزدیک به ۵۰درصد مردم اضافه‌ وزن دارند»، «۹۶درصد از زنان و ۸۳ درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند»، «دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن ایرانی‌ها کم تحرکی است.» و در نهایت اینکه گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد از کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند.

از یک‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر تأکید می‌کند و از سوی دیگر این آموزش‌وپرورش است که بر فقدان چشمگیر معلمان تربیت بدنی در مدارس کشور تأکید دارد؛ کمبود ۳ هزار و ۷۰۰ نفری که طبق گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش از سال گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد. 

تأمین کمیتی معلم در بدنه آموزش‌وپرورش تنها یکی از معضلات موجود و نقایص جاری در بحث پویایی و فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در مدارس است و آنچه سهم بسزایی در کم‌تحرکی ایرانی‌ها از همان شروع دارد، کیفیت فعالیت دانش‌آموزان در زنگ‌های ورزش بوده که خود تدابیر جدی می‌طلبد.

حال آنکه یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین تربیت زیستی و بدنی دانش‌آموزان است که سیستم آموزش‌وپرورش کشور و مدارس را ملزم به سیاستگذاری در این جهت می‌کند، اما در جواب به جای نوآوری و پویایی آنچه دیده می‌شود، آماری بوده که نشان می‌دهد نه‌تنها تحولی در امر ورزش دانش‌آموزی صورت نمی‌گیرد، بلکه همچنان در اصول اولیه و بدیهیاتی چون تأمین نیروی انسانی هم مشکل وجود دارد!

   

کمبود معلم ورزش هزینه‌تراشی می‌کند

آنچه قابل اهمیت بوده این است که بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به ورزش دانش‌آموزی در آینده نه‌چندان دور علاوه بر آنکه به لحاظ سلامت هزینه‌های زیادی به وزارت بهداشت و درمان وارد می‌کند، بلکه خانواده‌ها را نیز متحمل هزینه زیاد می‌کند؛ چراکه عدم آموزش صحیح و الزام یک دانش‌آموز به ورزش باعث ایجاد آسیب جسمی و روحی می‌شود.

یکی از پیامدهای این کم‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن است که در پی آن شیوع بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، افزایش ریسک سکته قلب در میان افراد دارای اضافه‌وزن افزایش خواهد یافت. در همین راستا وزیر بهداشت در روزهای پایانی سال گذشته در مراسم رونمایی از اطلس بیماری‌های شایع کشور از کم‌تحرکی ۹۰درصد ایرانی‌ها سخن گفت و هشدار داد که ۲۹/۷ درصد زنان و ۱۵/۲۹ درصد مردان ایران در معرض شیوع چاقی هستند و نزدیک به ۵۰درصد مردم اضافه‌وزن دارند. 

وزیر بهداشت گفته است طبق بررسی‌های جهانی، ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد. در رده‌بندی‌ای که چندی پیش توسط فوربس منتشر شد، یک‌سوم ایرانی‌ها چاق تشخیص داده شده و ۵۳درصد افراد نیز دارای اضافه وزن تخمین‌زده شده‌اند. همچنین ۲۴درصد از مردم ساکن در مناطق شهری و ۱۹درصد از مردم ساکن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند. همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وبدا، ۹۶درصد از زنان و ۸۳درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند. ۹۲درصد از مردم در مناطق شهری و ۸۲درصد از مناطق روستایی کمبود فعالیت فیزیکی دارند. 

  

تأکید وزارتین بهداشت و آموزش!

جالب این است که از یک‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر تأکید می‌کنند و رسانه‌ها را ملزم به تبلیغ به این در این زمینه معرفی می‌کنند و از سوی دیگر آموزش‌وپرورش بر فقدان چشمگیر مربیان آموزش تربیت بدنی که نسبت به سال قبل افزایش بیشتری هم یافته است، تأکید دارد. طبق گفته مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش کمبود دبیر تربیت بدنی از جمله مشکلات آموزش‌وپرورش به ویژه از سال گذشته بوده که از اضافه شدن دو ساعت درس تربیت‌بدنی برای دوره پیش دانشگاهی و یک ساعت درس تربیت بدنی به پایه یازدهم ناشی شده و بر همین اساس آموزش‌وپرورش با مشکل کمبود ۳ هزار و ۷۰۰ نفری دبیر روبه‌رو شده است. 

به گفته وی هر دانش‌آموزی در دوره تحصیلش ۳۰۲ ساعت در کلاس تربیت بدنی حضور پیدا می‌کند که رضایت‌بخش نیست و باید فعالیت‌های ورزشی در حوزه دانش‌آموزی گسترش یابد. 

این آمار نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش کشور در فقر ورزشی و سلامت ایرانی‌ها سهم بسزایی دارد، گویی تپل‌سازی، چاقی مزمن و کم‌تحرکی ایرانیان از همان کودکی و نوجوانی فصل اول خود را آغاز می‌کند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس