کد خبر 80400
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه عنوان داشت: ما به همراه اروپا و سایرین تمام تلاش خود را برای به انزوا کشیدن و اعمال تحریم‌ها علیه سوریه به عمل خواهیم آورد.

به گزارش مشرق، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در پاسخ به پرسشی در زمینه اوضاع میانمار و اتفاقات اخیر در این کشور گفت: من در حال حاضر در موقعیتی نیستم که بتوانم قضاوت صحیحی در این مورد ارائه دهم. تنها زمانی که در جریان امور قرار می‌گیرید می‌توانید آنچه را که لازم است بیان کنید. با این همه من، هیلاری کلینتون (وزیر امور خارجه کنونی آمریکا) را می‌شناسم و می‌دانم که او مسائل حقوق بشر را در سفرش به میانمار مطرح خواهد کرد. با این همه میانمار شاهد حضور رژیمی سرکوب‌گر است و از نظر من تصمیم استراتژیک لازم برای انجام تغییرات را هنوز اتخاذ نکرده است.
وی ادامه داد: با این اوصاف تا زمانی که این تصمیم استراتژیک در میانمار اتخاذ شود آمریکا باید به دفاع از حقوق بشر در این کشور ادامه دهد. من با سفر روزهای آتی وزیر امور خارجه کشورمان به میانمار با هدف دفاع از حقوق بشر مطابق با منافع کشورمان و مهیا کردن زمینه‌ای برای جلب توجه دولت میانمار به مسائل حقوق بشر مشکلی ندارم.
وزیر امور خارجه سابق آمریکا درخصوص اوضاع اخیر سوریه و در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبری‌ سی‌ان ان اعلام کرد: بهار عربی هنوز به سوریه نرسیده است. در حال حاضر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از سوی اتحادیه عرب به چالش کشیده شده است. اتحادیه عرب عضویت سوریه را در این اتحادیه به حالت تعویق درآورد و از رئیس جمهوری این کشور خواست تا به ناآرامی‌ها در سوریه پایان دهد و زندانیان را آزاد کند. با این همه من نمی‌توانم فردی را در وزارت خارجه آمریکا پیدا کنم که بر این باور باشد که سوریه در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
رایس درخصوص وضعیت بشار اسد ابراز عقیده کرد: بشار اسد در حال هدایت کردن کشورش به آستانه جنگی داخلی است. این مساله کاملا مشخص است. ما به همراه اروپا و سایرین تمام تلاش خود را برای به انزوا کشیدن و اعمال تحریم‌ها علیه سوریه به عمل خواهیم آورد، حتی در صورتی که روس‌ها و چینی‌ها به ما کمک نکنند. مساله امیدبخش و خوب این است که ترکیه و سایر کشورها در خاورمیانه اسد را درخصوص درگیری‌های اخیر در سوریه مقصر می‌دانند. من امیدوارم که بتوانیم به جناح مخالف در سوریه به گونه‌ای مفید کمک کنیم. با این حال باری دیگر اعلام می‌کنم که زمانی در جریان امور نباشیم قضاوت امری دشوار خواهد بود.
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان درباره حمایت از واشنگتن در صورت وقوع جنگ میان پاکستان و آمریکا اعلام کرد: رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌های خود معمولا مسائل نامرتبطی را مطرح می‌کند. با این حال ما مجبوریم و گزینه دیگری غیر از همکاری با کرزای به عنوان رئیس جمهوری برگزیده افغانستان نداریم. همچنین ما هیچ گزینه‌ای جز تلاش برای همکاری با دولت منتخب پاکستان نداریم. اما مساله‌ای که به نظر واقعا مشکل‌ساز می‌آید وجود شبه نظامیان در پاکستان است و اینکه دولت این کشور اقدام مناسبی در زمینه از میان بردن این شبه نظامیان به عمل نمی‌آورد.
رایس درخصوص نگرانی‌های واشنگتن نسبت به چین تصریح کرد: در حال حاضر هیچ واهمه‌ای از چین وجود ندارد و آمریکا تنها به نظارت اقدامات چین در زمینه گسترش نیروهای نظامی می‌پردازد. اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در استرالیا اعلام کرد نیروهای آمریکا در شمال استرالیا مستقر خواهند شد و بسیاری بر این باورند که این اقدام نظامی آمریکا به دنبال واهمه‌های واشنگتن از چین است. اعزام نیروهای آمریکا به استرالیا در حالی است که واشنگتن می‌کوشد بودجه نظامی خود را تا حد ممکن بکاهد.
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در این زمینه عنوان داشت: من فکر نمی‌کنم موضع ما حاکی از ترس و واهمه باشد. در حال حاضر ما به نظارت دقیق افزایش قدرت نظامی چین می‌پردازیم چرا که این اقدام چین تا حدودی با تمایلات کشورهای منطقه منافات دارد. با این حال ما باید از این مساله اطمینان حاصل کنیم که افزایش قدرت نظامی چین منجر به همان چیزی که در قرن نوزدهم اتفاق افتاد نشود چرا که چین در آن مقطع زمانی با افزایش قدرت نظامی خود بر آن بود که در منطقه اعمال نفوذ کند.
رایس افزود: واقعیت امر این است که استراتژی ما به گونه‌ای است که تا زمانی که نیاز نباشد اقدام به ارتقای نیروهای نظامی خود نمی‌کنیم و از امکاناتی که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم.
به گزارش روزنامه هافینگتون پست، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه تاکید کرد: کاندیداهای جمهوری‌ خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در سال 2012 برگزار می‌شود باید اطلاعات کافی در زمینه سیاست خارجی داشته باشند چرا که در حال حاضر آمریکا نقشی حیاتی در دنیا ایفا می‌کند.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه سطح آگاهی کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا اعلام کرد: برای هر کاندیدایی که می‌خواهد به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود لازم است که نقش آمریکا را در جهان به خوبی بداند و دست کم از مبانی سیاست خارجی آگاهی داشته باشد.
وی افزود: یک رئیس جمهوری بالقوه باید نقش آمریکا را بداند و متوجه مهم و استثنایی بودن این نقش باشد چرا که ما در 60 سال گذشته نقش مهمی در زمینه ایجاد و ارتقای تعادل قدرت در دنیا ایفا کرده‌ایم.
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در پاسخ به پرسشی درخصوص حضور آمریکا در افغانستان اعلام کرد: این پرسش بسیار دشوار است چرا که در حال حاضر اوضاع افغانستان چندان مشخص نیست. افغانستان به عنوان پنجمین کشور فقیر دنیا در نظر گرفته می‌شود. از نظر من این اوضاع باعث می‌شود شبه نظامیان بتوانند به حضور خود در منطقه ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    خوب شد پیامبر ما اومد و با تبعیض نژادی مبارزه کرد وگرنه این سیا سوخته هنوز باید بردگی و نوکری میکرد نه دخالت تو سیاست ........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس