میگل

مهدی خوش‌نژاد با اشاره به اتمام ساخت مستند «میگل لیتین» گفت: این اثر که در جریان سفر فیلمساز شیلیایی به ایران ساخته شده، مواجهه نخبگان خارجی با واقعیات کشور را روایت می‌کند.

به گزارش مشرق، مهدی خوش نژاد، کارگردان و مستندساز درباره تازه‌ترین اثر خود با عنوان «میگل لیتین» و حضورش در جشنواره عمار در سخنانی گفت: این مستند 60‌ دقیقه‌ای درباره سفر «میگل لیتین»کارگردان معروف ضدکودتای اهل کشور شیلی به ایران با همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی ساخته شده است.

این مستندساز ادامه داد: مواجهه میگل لیتین با کشور ایران، محور اصلی این مستند است. او در مدت زمان حضورش در ایران از جماران، شهر اصفهان، صدا و سیما بازدید کرد و با مسئولان گفتگوهایی انجام داد.وی افزود: کار تصویربرداری این مستند شهریورماه سال گذشته و در سفر 10 روزه ای که میگل لیتین به ایران داشت، انجام شده است. برخلاف تصویربرداری کوتاه، تدوین کار، سه ماه زمان برد.

خوش‌نژاد توضیح داد: در حال حاضر نیز با اتمام مراحل تولید، آماده نمایش شده است و احتمالا از طرف تهیه‌کننده برای حضور در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال می‌شود.این کارگردان خاطرنشان کرد: ایران برای نخبگان خارجی خصوصا افرادی که برای نخستین بار می‌آیند، شگفتی‌های فراوانی دارد. زیرا زمانی که آنها اطلاعات خود را با واقعیات کشور تطبیق می‌دهند، معمولا متعجب می شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس به تصویر کشیدن مواجهه این نخبگان با واقعیت‌های ایران، سوژه بسیار جذابی برای ساخت مستند بود. در حقیقت هدف از ساخت مستند میگل لیتین هم روایت این مسئله است.وی با اشاره به دیگر مستند در دست ساخت خود عنوان کرد: «گلستان برادری» مستند دیگری است که در دست ساخت دارم. این مستند نیز در زمان 35 دقیقه تولید شده و تدوین آن نیز اخیرا به پایان رسیده است.

این مستندساز افزود: موضوع این اثر، پیرامون سفر اتحادیه بین المللی امت واحده به همراه برخی از نخبگان به سه استان اهل سنت کردستان، گلستان و سیستان و بلوچستان است. بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار بود سه مستند از این سفرها ساخته شود که استان گلستان آن برعهده من قرار گرفت. سوژه اصلی مستند «گلستان برادری»، استاد غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم کتاب در حوزه های کودک و فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال، غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم و مصطفی رحمان دوست، شاعر و نویسنده حضور داشتند. هدف از این سفر تاکید بر اشتراکات و برداشتن دیوار جدایی بین شیعه و اهل سنت بود. این مستند در جهت پرداختن به ظرفیت‌ها و دستاوردهای وحدت بین شیعه و سنی که در ایران وجود دارد، تولید شده است. «گلستان برادری» تا به امروز نمایش داده نشده است اما این احتمال وجود دارد که از شبکه مستند سیما به روی آنتن برود.

خوش‌نژاد تصریح کرد: مستند دیگری با عنوان «انقلاب ایران؛ جمهوریت اسلامیت» در دست ساخت دارم که در نیمه راه ساخت آن قرار داریم. کار تصویربرداری از زمان انتخابات آغاز شده که تا امروز 60 درصد آن گرفته شده و پیش‌بینی می‌کنم این مستند نیز انتهای سال جاری آماده نمایش شود.

وی در ادامه با اشاره به حضورش در جشنواره عمار، عنوان کرد: این جشنواره، ساختارشکنی بسیار خوبی در برابر طبقه هنرمندانی که خود را فراتر از سطح جامعه می‌دانند، است. به عبارتی بهتر این رویداد فرهنگی، هنر را به میان مردم آورد که این موضوع، اقدام خوب و شجاعانه‌ای محسوب می شود.

این مستندساز اظهار داشت: این ‌جشنواره به دلیل تفاوت نوع نگاه و شیوه اکران فیلم‌های خود به نسبت سایر جشنواره‌های کشور، حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد، اما با آسیب هایی هم به دلیل مردمی بودن خود روبرو است. مسئولان جشنواره، باید برای رفع مسئله بازدهی پایین در اکران‌های شهرستان‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

بنابراین گزارش، هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، از 6 تا 15 دی برگزار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس