قراردادی که به‌تازگی میان شرکت IFLNG و شرکت ملی نفت امضا شده است یک قرارداد منحصر به فرد در تاریخ صادرات گاز کشور است که به نوعی تداعی کننده قرارداد کرسنت است.

 سرویس اقتصاد مشرق - همین چند هفته پیش بود که قرارداد فروش گاز به یک شرکت ایرانی – نروژی به مدت ۲۰ سال امضا شد؛ شرکتی تحت عنوان IFLNG که شرکتی است متعلق به هملا نروژ و پالایش گاز خارک. نگاهی به اعضای هیئت مدیره این شرکت ایرانی – نروژی نشان می‌دهد که حسین آفریده یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت است.

وی به نمایندگی از شرکت پالایش گاز خارگ عضو هیئت مدیره شرکت IFLNG است. شرکت پالایش گاز خارگ در تاریخ چهارم دی ماه ۱۳۹۳ تاسیس شده است و حسین آفریده به عنوان عضو هیئت مدیره این شرکت انتخاب شد. همچنین فردی به نام جلیل ابراهیم پور به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد که وی به همراه حسین آفریده هم اکنون در هیئت مدیره شرکت IFLNG عضو هستند.

اما قراردادی که میان شرکت IFLNG و شرکت ملی نفت بتازگی امضا شده است یک قرارداد منحصر به فرد در تاریخ صادرات گاز کشور است که به نوعی تداعی کننده قرارداد کرسنت است؛  چه از نظر آنکه حسین آفریده یکی از نقش آفرینان و مدافعان سرسخت کرسنت در آن حضور دارد و چه از نظر ارزان فروشی گاز طبیعی که در نوع خود کم نظیر است و به شکل ویژه‌ای بر خلاف منافع ملی است.

بر اساس این قرارداد، روزانه ۲.۳ میلیون متر مکعب از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی در اختیار این شرکت ایرانی – نروژی قرار گرفته تا این شرکت با تبدیل آن به ال ان جی، سود خوبی کسب کند. این در حالی است که اصولا شناورهای تبدیل کننده گاز به گاز مایع فشرده (FLNG) برای گازهای همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه گازهای شیرین و پالایش شده.

این نخستین امتیازی است که به این شرکت تعلق گرفته است و هزینه‌های آن را بشدت کاهش می‌دهد.

دومین امتیاز شیرینی که این شرکت ایرانی – نروژی از آن خود کرده است مربوط به قیمت است. بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی وزیر نفت برای قیمت گذاری گاز برای مینی ال ان جی در نظر گرفته شده است کف قیمت گاز برای این شرکت، قیمت خوراک پتروشیمی است و سوخت این شناور هم با نرخ ۳ سنت محاسبه می‌شود.

به بیان ساده‌تر، وزارت نفت هر یارانه‌ای که برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی در نظر گرفته است تا به اشتغالزایی و کمک به اقتصاد کشور ادامه دهند، همان را عینا برای شرکتی در نظر گرفته است که بدون یک سنت سرمایه گذاری، گاز ایران را به قیمت یارانه‌ای دریافت کرده و محصول نهایی را به هر کشوری که صلاح بداند صادر می‌کند. وزیر نفت هم تاکید کرده است که ایران صادر کننده ال ان جی نیست و فقط  به این شرکت گاز می‌فروشد!

نکته ابهام آمیز آنجاست که بخشنامه‌ای که ملاک قرار داده شده است، بخشنامه سال ۹۵ را بی اعتبار کرده و امتیازات بی نظیری را به شرکت IFLNG هبه کرده است.

در بخشنامه سال ۹۵ وزیر نفت دستور داده بود کف قیمت را هر متر مکعب گاز طبیعی بر اساس ۶ درصد قیمت نفت برنت باشد یعنی حدود ۱۳ سنت ولی چند هفته پیش از امضای این قرارداد، بخشنامه دیگری را صادر می‌کند که بر اساس آن، قیمت کف گاز برای شرکت‌های خرده فروش گاز ال ان جی، قیمت گاز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است.

سوال اساسی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دلیل تغییر بزرگ قیمت گذاری در بخشنامه مهر ۹۶ چه بود و این تغییر چه ارتباطی با امضای این قرارداد تنها چند هفته پس از ابلاغ آن دارد؟!

از آنجا که به گفته وزیر نفت هزینه تمام شده تولید یک متر مکعب گاز طبیعی در ایران ۱۵ سنت است چرا هر متر مکعب گاز طبیعی – مجموع خوراک و سوخت - با قیمت بین ۷ تا ۸ سنت به شرکت IFLNG فروخته می‌شود؟

البته همه این موارد پاسخ‌های خود را دارد ولی نکته اصلی بازیگردانان این قرارداد هستند بویژه حسین آفریده که در ماجرای کرسنت بسیار از این قرارداد دفاع کرد و با ورود نهادهای نظارتی به دلایل دفاع وی از کرسنت، در نهایت جزو متهمین کرسنت قرار گرفت.

قطعا وقتی نام وی در این قرارداد دیده شود، مشخص است که پشت پرده قراردادی که شرکت ملی نفت با شرکت IFLNG در سکوت خبری امضا کرده، چه بوده است.

آفریده چندی پیش در گفت و گو با یکی از رسانه‌های همسو با وزارت نفت بازهم به میان آمد و اتفاقا درباره این قرارداد گفت:

«چندی پیش آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت و آقای کاردر مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت اعلام کردند که در زمینه پروژه FLNG با یک شرکت نروژی به توافق رسیده‌اند و قراردادی نیز در این مورد به امضا رسیده است و به‌زودی صادرات گاز به صورت FLNG آغاز می‌شود. حتی برای اینکه این کار به فرجام برسد و مشوقی باشد مصوبه‌ای گذرانده شده که هم قیمت گاز را برای LNG و FLNG های کوچک کاهش داده‌اند و هم میزان کف قیمت را بهبود بخشیده‌اند. اکنون در مورد LNG ذکاوت خاصی از طریق احداث واحدهای کوچک در کار است که در حال اجرایی شدن می‌باشد. مطمئناً اگر این حرکت صورت پذیرد برای صادرات هم کارسازتر خواهد بود

مشاور سابق وزیر نفت که پیش از امضای قرارداد از بخشنامه وزارت نفت درباره ارزان فروشی گاز به واحدهای مینی ال ان جی دفاع کرده است، با نقش آفرینی در این قرارداد توانسته است نقشش را در پازل صادراتی گاز بیشتر از قرارداد کرسنت کند که در حاشیه بود.

«آفریده» از ال ان جی و واحدهای کوچک دفاع کرده است که حالا با توجه به ذینفع بودن وی در ماجرای قرارداد اخیر، سیر تحولات و بازجویی‌های مربوط به کرسنت احیا شد.

  نهادهای نظارتی اگر وارد پرونده قرارداد اخیر نشوند، شاهد یک تراژدی تلخ دیگر در حوزه صادرات گاز خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    54 2
    برای مردم خودمون قیمت حاملهای انرژی رو سرسام آور میبرن بالا بعد به عزیز دلهای اروپایی آمریکاییشون مفت میدن بره . اینن اصلاح طلبا
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      38 2
      بر ماست که برماست. وقتی موقع رای ریختن در صندوق ها مردم فکر هوا و هوسشون باشند و برای لذت های زودگذر پای صندوق ها بیان به فکر آرمان ها و آینده کشور نباشند نتیجه ای جز این نمی شود انتظار داشت.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    15 3
    چی بگم هرچی این چند سال گفتیم فایده نداشت
  • مهدی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    41 2
    وقتی به پرونده کرسنت رسیدگی نشود و مسبب اصلی ان در پست وزارت باشد کرسنت های زیادی در راه است
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      1 20
      مدارکتون اگر محکمه پسنده ببرید قوه قضاییه
  • باقر ES ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 0
    می دانستید که بیشتر شهدای هسته ای شاگرد دکتر آفریده بوده اند ؟ ایشان مرکز تحقیقاتی کرج را ساختند که الان بار 90 درصد داروهای هسته ای کشور را می کشد و به انگلستان داروی هسته ای صادر می کند ؟می دانستید تیم ایشان کاری در قسمت لو لول رادیو اکتیو انجام داد که تا کنون فقط 4 آزمایشگاه جهان توانسته اند بکنند؟ می دانستید ایشان چقدر در راکتو اراک زحمت کشیدند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس