کد خبر 800455
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز

شرایط منطقه‌ای کرمانشاه موجب شد در دوران دفاع مقدس ۳۰ عملیات کوچک، متوسط و بزرگ در این استان طراحی و اجرا شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، ۱۴ درصد شهدای دفاع مقدس در استان کرمانشاه به شهادت رسیده‌اند. این استان در جریان جنگ تحمیلی ۹۸۰۰ شهید، ۲۰ هزار جانباز و ۱۷۸۰ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرد. همچنین کرمانشاه ۱۴ شهید مدافع حرم دارد. در دوران دفاع مقدس هم ۱۶ هزار رزمنده مهمان در نوار مرزی این استان به شهادت رسیده است. شرایط منطقه‌ای کرمانشاه موجب شده است که در دوران دفاع مقدس ۳۰ عملیات کوچک، متوسط و بزرگ در این استان طراحی و اجرا شود.

فراز و فرود استان کرمانشاه از ارتفاعات قراویز گرفته تا پادگان ابوذر زخم خورده جنگ است.

ارتفاعات قراویز


پس از عقب راندن دشمن از سرپل ذهاب، نیروهای عراقی در ارتفاعات قراویز در غرب سرپل ذهاب مستقر شدند. ۱۲ روز پس از استقرار دشمن روی قراویز، تعدادی از نیروهای سپاه به فرماندهی برادر اصغر وصالی به دشمن یورش بردند. با تلاش این برادران که کمتر از یک دسته بودند بخشی از قراویز (که بعدها به تپه مجاهد معروف شد) آزاد شد. این تپه در جریان عملیات‌های «بازی دراز ۱ و ۲» شاهد تلاش فوق العاده و جانبازی برادران سپاه و ارتش بود.

یادمان مرصاد


تنگه چهارزبر در ۳۵ کیلومتری غرب کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه – اسلام آباد معروف به «راه کربلا» قرار دارد، این تنگه، دروازه‌ اصلی ورود به شهرکرمانشاه از سمت غرب است که جاده ترانزیتی کرمانشاه - خسروی، از این تنگه می‌گذرد. در سوم مرداد ۱۳۶۷ نیروهای سازمان مجاهدین (منافقین) با پشتیبانی ارتش بعث عراق، پس از عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در محور قصرشیرین - سرپل ذهاب، بدون درگیری جدی تا اسلام آباد پیشروی و سپس به طرف کرمانشاه ادامه حرکت دادند.


در شرق تنگه چهارزبر رزمندگان اسلام راه را بر آنان مسدود و درگیری را آغاز کردند. به این ترتیب عملیات مرصاد در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۵ آغاز شد. با حملات نیروهای خودی، نیروهای منافقین که به آن نقطه دست یافته بودند به هلاکت رسیده یا تار و مار شدند. در تنگه چهارزبر بنایی به یادبود عملیات مرصاد احداث شده است، نمای بیرونی یادمان حالتی گنبدی شکل مانند مسجد و داخل آن به صورت یک موزه ساخته شده است که مزار پنج شهید گمنام در این یادمان زیارتگاه عاشقان است.

یادمان بازی دراز


این ارتفاعات که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که بر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر در داخل خاک ایران و شهرهای نفت خانه و خانقین در داخل خاک عراق دید و تسلط خوبی دارد.


ارتش عراق در تاریخ ۱۳۵۹/۷/۱۵ این ارتفاع را بدون درگیری اشغال و سپس جاده ای به طول ۶ کیلومتر روی آن احداث و آسفالت کرد. برای آزادسازی بازی دراز عملیاتی در عاشورای ۱۳۵۹ اجرا شد که موفقیتی در پی نداشت. پس از آن برادران سپاه طی دو ماه شناسایی، عملیات دیگری را طراحی کردند که با اجرای آن در تاریخ۱۳۶۰/۲/۲  بخش مهمی از ارتفاعات بازی دراز از جمله قله های ۱۰۰۰، ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ گچی آزاد شد.


پادگان ابوذر


پادگان ابوذر را «دوکوهه غرب» می‌خواندند. این پادگان که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد، مقر تیپ سه ابوذر از لشکر ۸۱ زرهی بوده است. پادگان ابوذر که مرکز تجمع نیرو و پشتیبانی یگان‌های خودی بود، بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت. بمباران رزمندگان مستقر در این پادگان در تاریخ‌های ۶ و ۱۳۶۳/۱۲/۱۸  که آماده اجرای عملیاتی در جنوب سومار بودند، ورق دیگری از تاریخ سراسر مظلومیت رزمندگان اسلام را ورق زد.


این عملیات قرار بود همزمان با عملیات «بدر» در جنوب انجام شود که به دلایلی منتفی شد. در روزهای اول در روزهای اول جنگ شهید خلبان اکبر شیرودی و شهید پاسدار وصالی از تخلیه و سقوط این پادگان جلوگیری کردند. در حال حاضر تعدادی از ساختمان‌های این پادگان به حالت دست نخورده باقی مانده است که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان های راهیان نور است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هرمز IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    امیدوارم قدر مردمایران روبدونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس