کد خبر 800091
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
عسل

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران از عرضه قاچاقی عسل‌های خارجی بدون ذکر کشور مبدأ خبر داد و گفت:‌ زنبورهای ملکه‌ای که از چین با قیمت ۱۰۰ دلار خریده می‌شوند در ایران تا سه میلیون تومان فروخته می‌شوند.

به گزارش مشرق،‌ عفت رئیسی سرحدی در رابطه با واردات عسل گفت: طبق قانون نظام بهره وری، واردات عسل و فرآورده های مربوط به زنبور عسل  به علت اینکه مازاد تولید داریم ممنوع است و اینگونه واردات غیر قانونی محسوب می شود اما اخیرا در تعدادی از سوپر مارکت های کوچک و هایپر مارکت ها عسل های خارجی که کشور مبدأ آن مشخص نیست به وفور دیده می شود که با قانون حمایت از تولید و اشتغال، کار و سرمایه ایرانی مغایر است، چراکه کشور ما با توجه به پوشش گیاهی و اقلیمی که در آن قرار دارد مکان مناسبی برای تولید عسل است.

رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، واردات غیرقانونی ملکه هایی است که بدون رعایت موازین قانونی قرنطینه شده اند و شناسنامه ای که اصالت آنها را تایید کند ندارند. این موضوع ذخایر ژنتیکی زنبور عسل را تهدید می کند و باعث بروز و گسترش بیماری های مختلف که در کشورمان وجود ندارد می شود. متاسفانه این ملکه ها  با راه های متفاوت و چمدانی از کشورهای نزدیک به ایران ترانزیت می شوند.

او افزود: ملکه های وارداتی با قیمت های گزاف و سرسام آور با بزرگ‌نمایی و تبلیغات نادرست به زنبورداران تحمیل می شوند. این گونه واردکنندگان وابستگی به این صنعت ندارند ولی سود زیادی به دست می آورند. ما درخواست داده ایم به منظور حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیک زنبور عسل مقرراتی را در فرودگاه‌ها، بازارچه ها و گمرک ها وضع کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در ادامه بیان کرد: بدیهی است این واردات زحمات ۳۰ ساله را در این حوزه تهدید می کند. از سوی دیگر پرورش زنبور عسل به حفظ ذخایر گیاهی کشور، جلوگیری از بیابان زایی و افزایش بهره‌وری در باغات کمک می‌کند.

افزایش ۳ برابری قیمت ملکه‌های چینی!

رئیسی گفت: در حال حاضر ژل رویال از کشور چین با قیمت پایین و کیفیت پایین‌تر نسبت به ژل رویال ایرانی وارد می شود که زنبورداران نمی توانند با آن رقابت کنند. زنبورهای ملکه ای که از چین با قیمت ۱۰۰ دلار خریداری می شوند در ایران تا سه میلیون تومان به فروش می رسند.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در رابطه با تولید زنبور ملکه در داخل کشور گفت: نیاز زنبورداران دریافت به موقع زنبور ملکه اصلاح شده است. هم اکنون در ایستگاه های پرورش زنبور ملکه، کارشناسان مشغول تحقیق هستند که البته تحقیق و پژوهش زمان و هزینه زیادی لازم دارد؛ لذا باید به آنها فرصت دهیم تا مانند کشورهای موفق در این عرصه مثل آلمان و آمریکا به نتایج خوبی دست یابند.

مدیر عامل اتحادیه ی زنبورداران در پایان گفت:ما در اولین گام خواهان استقلال زنبور عسل از دام و سایر موجودات بی حیات هستیم که باعث امید به ادامه ی کار توسط  زنبورداران گردد.امید است مجلس محترم با وضع قوانین حمایت از تولید در صنعت زنبورداری در راستای حمایت از کار و سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس