بانک مرکزی

بی‌انضباطی پولی دولت یازدهم به دولت دوازدهم نیز سرایت کرد به طوری که در نیمه اول سال جاری دولت نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استقراض کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در پایان سال ۱۳۹۵ رقم بدهی دولت به بانک مرکزی حدودا ۲۷ هزار میلیارد تومان بود که در پایان شهریور امسال این رقم به ۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که نشانه رشد ۳۵ درصدی میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در شش ماه اول امسال است.

علت افزایش بدهی (استقراض) دولت از بانک مرکزی، رشد بی‌رویه هزینه‌های جاری دولت است که موجب شده دولت مجبور شود کسری بودجه خود را با منابع بانک مرکزی جبران نماید.

لازم به ذکر است حسن روحانی در ابتدای دولت یازدهم به شدت از اقدامات دولت‌های نهم و دهم در استقراض از بانک مرکزی انتقاد می‌کرد و حتی وعده داد که میوه ممنوعه دولت یازدهم، استقراض از بانک مرکزی است.

اما گویا به تدریج این وعده به فراموشی سپرده شده و دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با خوردن میوه ممنوعه و استقراض از بانک مرکزی در حال گذران امور هستند.

در ابتدای دولت یازدهم در تابستان سال ۱۳۹۲ میزان بدهی دولت به بانک مرکزی که میراث دولت دهم محسوب می‌شد، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما در طول دولت یازدهم و سپس دولت دوازدهم، این بدهی بیش از ۲ برابر شده است که ناشی از استقراض بی‌رویه دولت فعلی از بانک مرکزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    24 1
    این دولت داره ایران رو از بیخ و بن نابود میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس