کد خبر 799832
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
قرص

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو، گفت: اگر آنتی‌بیوتیک به درستی مصرف نشود، منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه می شود.

به گزارش مشرق، دکتر نوشین محمد حسینی افزود: آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کنند بیماری های عفونی٬ به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می شوند که این کشف، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی به عنوان عوامل جهش‌زا وجود دارد و اگر در باکتری رخ دهد منجر به بروز ژنی می شود که می تواند آنزیم های مختلفی باری مقاومت در برابر آنتی بیوتیکها را  تولید کند.

محمد حسینی با بیان اینکه عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف در بروز جهش‌ نقش دارند عنوان کرد:  خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم به حساب می آید؛ چرا که نه‌تنها درمان درست انجام نمی‌گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان به وجود می‌آید.

این کارشناس دارو، با اشاره به امکان از بین رفتن  علائم بیماری دو یا سه روز پس از درمان، آن را دلیل موجهی برای خاتمه روند درمان با آنتی‌بیوتیک ندانست و تصریح کرد: اگر آنتی‌بیوتیک به درستی مصرف نشود، تنها باکتری‌های حساس را از بین می‌برد و تعدادی را در محل درگیر باقی می‌گذارد که منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل می‌شود.

محمد حسینی، یکی از مشکلات اصلی مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها  را از بین رفتن میکروب‌های مفید در دستگاه‌های گوارش  عنوان کرد و افزود: اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کافی هم مصرف نشود، غلظت آن در سرم خون کاهش می‌یابد و تنها میکروب‌های مفید یا کمتر مقاوم از بین می‌رود و در واقع اجازه رشد برای باکتری‌های مقاوم صادر می‌شود.

وی در پایان نقش پزشک و داروساز در روند درمان صحیح را بسیار مهم دانست و به بیماران توصیه کرد: برای تجویز دارویی خاص به پزشک اصرار نکنند و تصمیم گیری برای مصرف یا عدم مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارند تا از ایجاد خطرات احتمالی پیشگیری بعمل آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس