کد خبر 799259
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کرسنت

رئیس شرکت داناگاز اعلام کرد: شرکت کرسنت آماده واردات گاز از ایران است به شرطی که ایران در باره حجم، قیمت،‌ مدت زمان و نداشتن قطعی تضمین دهد.

به گزارش مشرق به نقل از دنشنال، شرکت اماراتی دانا گاز می‌گوید شرکت نفتی وابسته‌اش (کرسنت) آماده واردات گاز از ایران است به شرطی که شرکت ملی نفت ایران نیز اراده‌ای برای صادرات گاز از طریق خط لوله‌های موجود داشته باشد که سالهاست بدون استفاده باقی مانده است.

«پاتریک الامن- وارد» رئیس این شرکت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت ابوظبی در گفت‌وگو با دنشنال اعلام کرد: «تا آنجایی که می‌دانم طرف ایرانی ابراز تمایل کرده که گاز به ما صادر کنند و ما هم آمادگی این کار را داریم.» اما واضح است که ما نیاز داریم که از عرضه گاز، واقعی بودن آن و قطع نشدن آن مطمئن شویم و از آن رضایت داشته باشیم و البته می‌خواهیم درباره شرایط و حجم گازی که صادر می‌شود و نیز دوام و پایداری صادرات اطمینان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما پس از 12 سال لازم است که دوباره برگردیم و مشتری‌های خودمان را تثبیت کنیم. طی این مدت مشتری‌های ما رفته و یا جایگزین دیگری پیدا کرده‌اند. پیش از این بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در مصاحبه‌ای در ماه جولای اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفتی کرسنت اعلام کرده است که آماده صادرات گاز از طریق خط لوله است.

زنگنه در مصاحبه‌ای گفته بود ما به شرکت نفتی کرسنت اعلام کرده‌ایم که آماده صادرات هستیم و همه بحث‌های تکنیکی و فرایند مهندسی تکمیل شده است.براساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت در سال 2001 قراردادی را امضا کردند که براساس آن ایران 600 میلیون فوت مکعب در روز به شارجه از میادین سلمان و از طریق خط لوله زیر دریا صادر کند.

به هر روی، این پروژه خیلی زود به دلیل مشاجره‌های قانونی بر روی قیمت متوقف شد همچنین ادعاهایی مبنی بر وجود فساد در این قرارداد مطرح شد.در سال 2010 در کنار تست لوله‌ها متوجه شدند که در مسیر انتقال نشتی گاز وجود دارد و خط لوله از آن موقع غیر قابل استفاده باقی مانده است. 

«الامن- وارد» گفت: مصالحه بر روی بحث‌های قانونی با شرکت ملی نفت ایران در مسیر پیشرفت است و این شرکت منتظر نتیجه داوری بین‌المللی برای ارزیابی میزان خسارت است.در سال 2014 یک دادگاه بین‌المللی به نفع شرکت دانا گاز رأی داد و اعلام کرد که قرارداد 25 ساله بین دو طرف کماکان اعتبار دارد و شرکت نفتی ایران موظف به صادرات گاز از سال 2005 شده است. 

یکسال پیش از آن تولیدکنندگان مستقر در شارجه اعلام کردند که دادگاه بین‌المللی ارزیابی‌های خسارت را بیشتر از آنچه که تصور می‌شد اعلام کرده و چندین میلیارد دلار مطرح خواهد کرد.آمادگی ایران برای عرضه گاز می‌تواند به نوعی مسیری برای پرداخت جریمه‌های دادگاه باشد که در حال حاضر ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند مبادلات دلاری انجام دهد.

رئیس شرکت دانا گاز اعلام کرد: شرکت نفتی کرسنت در حال حاضر با سرعت به دنبال دریافت گاز براساس قراردادی که به توافق رسیده‌اند است.براساس آخرین آمارهای برتیش پترولیوم، ایران در حال حاضر 18 درصد ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس