ژاوی

ژاوی ارناندس ابرستاره فوتبال اسپانیا و مغز متفکر تیم فوتبال باشگاه بارسلونا با آمار خیره کننده خود، در تاریخ فوتبال جهان جاودانه شده است.

سرویس ورزش مشرق – ژاوی ارناندس از سوی کارشناسان و خبرنگاران زبده اروپایی به خصوص بزرگان رسانه در اسپانیا لقب مهندس تیکی‌تاکا را به خود اختصاص داده است.

آرشیتکت تیکی – تاکا این روزها گاه در لباس السد قطر خوش می درخشد و گاه در ردای یک سفیر در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اقدام به تربیت مربی می کند. او به صراحت عنوان کرده که این آخرین فصل بازی حرفه‌ای او  است و قرار است از سال آینده در دنیای فوتبال، مربیگری کند.

او از سن ۱۱ سالگی در بارسلونا بوده، اولین بازی خود برای تیم بارسلونا را در ۱۸ اوت ۱۹۹۸ و مقابل مایورکا انجام داده‌است. او از آن زمان در ۸۲۵ مسابقه شرکت کرده و ۸۷ گل زده‌است. ژاوی اولین بازیکن بارسلونا است که بیش از ۱۵۰ بازی بین‌المللی را در کارنامه دارد.

از سال ۲۰۰۰ تاکنون ژاوی ۱۳۳ بازی ملی داشته و به همراه تیم یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ را از آن خود کرده‌است. در یورو ۲۰۰۸ او بهترین بازیکن جام خوانده شد. ژاوی ۵ بار نامزد بهترین فوتبالیست جهان شده و ۳ بار در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ عنوان سومی بهترین بازیکن جهان را دریافت کرده‌است. او ۴ بار توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ فوتبال (IFFHS)به عنوان بهترین بازی ساز فوتبال شناخته شده‌است.

سبک Tiqui-Taca که مشخصه‌ آن پاس‌های کوتاه پیاپی و جابجایی بازیکنان، به گردش درآوردن توپ از طریق کانالهای گوناگون و حفظ مالکیت است، از سوی بارسلونا به زیبایی به اجرا در آمد اما بسیاری بر این باورند که تیکی تاکا نخست در هلند و در مکتب نارنجی آژاکس پیاده شد. تیکی تاکا با فاصله گرفتن از ترکیب‌های مرسوم در فوتبال سنتی، مفهومی مشتق شده از بازی منطقه‌ای است.

ژاوی در سال ۲۰۱۵ در فینال جام باشگاه‌های اروپا، آخرین بازی خود را با پیراهن بارسلونا انجام داد و کاپ قهرمانی را بالای سر برد.

مرد 37 ساله دنیای فوتبال دیگر به پایان راه بازیگری رسیده و مانند بزرگانی چون توتی، بوفون یا پیرلو باید با مستطیل سبز وداع کند، او البته قرار است از این پس در کنار ضلع بلند این مستطیل همچنان با فوتبال همراهی داشته باشد.

133 بازی ملی با اسپانیا، تب سرخ موسوم به لاروخا را با نام ژاوی متحد کرد. 64 بازی کامل، 108 بازی همراه با ترکیب اولیه تیم، 100 پیروزی و 22 تساوی و 12 گل زده در کارنامه ملی این مرد بزرگ دنیای فوتبال نقش بسته است.

او برای پاس‌های رویایی خود مشهور شده است، توپ را دریافت می‌کند، فضای خالی و بازیکن مستعد دریافت توش را شناسایی کرده و سپس در کمال آرامش پاس می‌دهد.

چهار مربی با او کار کرده‌اند، کاماچو 2000 تا 2002 برای 6 بازی ژاوی را در اختیار داشت، سائس 2002 تا 2004 برای 13 بازی وی را در اختیار داشت.

آراگونس اما با ژاوی خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارد، 44 بازی با مهندس تیکی‌تاکا و فتح جام، پس از او نوبت به دل‌بوسکه رسید و ژاوی برای این مربی 70 بار به میدان رفت. یک قهرمانی اروپایی و یک قهرمانی جهانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس