کد خبر 797091
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
پوتین و ترامپ

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با پوتین وقت نداشت، سناتور روس معتقد است، دونالد ترامپ آمادگی گفت‌وگو با رئیس جمهوری روسیه را نداشت و دست و پای او در این مورد بسته است.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته سالن برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام در شهر "دانانگ" ویتنام را ترک کرد، بدون اینکه، برغم توافقات قبلی بین طرفین، با "ولادیمیر پوتین" همتای روسی خود ملاقات کند. البته رهبران دو کشور در پایان مراسم، زمانی که شرکت کنندگان برای گرفتن عکس یادگاری جمع شدند، فقط با یکدیگر دست دادند.

بعد از آن در مراسم رسمی شامی که به افتخار میهمانان خارجی ترتیب داده شده بود، روسای جمهوری آمریکا و روسیه در فاصله نزدیکی از یکدیگر در دو طرف رئیس جمهوری ویتنام نشسته بودند، ولی با وجود گفت‌وگو با سایر میهمانان، بطور مستقیم با یکدیگر صحبتی نکردند.

البته بر اساس اخبار رسیده از ویتنام، صبح امروز در دومین روز برگزاری نشست سران، ترامپ و پوتین باز هم در مراسم گرفتن عکس یادگاری، «بطور سرپایی» چند دقیقه با یکدیگر صحبت کردند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته بعد از این مراسم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا-24» در مورد علت عدم دیدار سران دو کشور گفت، در این مورد بهتر است از طرف آمریکایی توضیح بخواهید.

لاوروف گفت: «بهتر است در این مورد با آمریکایی‌ها صحبت کنید، برای اینکه ما در این خصوص حرفی برای زدن نداریم. همه ما شنیدیم که رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با ولادیمیر پوتین، ابراز تمایل کرده بود و ما نیز با این دیدار موافقت کردیم. ولی اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد، من اطلاعی ندارم. این را دیگر باید از خود آنها (آمریکایی‌ها) سئوال کنید.» 

پیش از این، اطلاعاتی منتشر شد، مبنی بر اینکه "سارا سندرز" سخنگوی رسمی کاخ سفید علت عدم دیدار ترامپ با پوتین را پر بودن برنامه دیدارهای دوجانبه رئیس جمهوری آمریکا عنوان کرد. به گفته وی، به احتمال زیاد ترامپ در ویتنام هیچ دیداری با ولادیمیر پوتین نخواهد داشت.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین نیز به نوبه خویش یادآور شد که طرف روسی به «کار صبورانه» خود برای فراهم سازی امکان دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا ادامه می دهد، ولی مقامات آمریکایی «اظهارات ضدو نقیضی» در این رابطه عنوان کرده اند.  

"آلکسی پوشکوف" سناتور بلندپایه روس در تفسیر اخبار رسیده از ویتنام، در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا از لحاظ کوتاهی زمان آن، یک رکورد بود (سران دو کشور فقط با یکدیگر دست داده و احوالپرسی کردند). واقعیت این است که ترامپ آمادگی دیدار و مذاکره با ولادیمیر پوتین را ندارد. در حال حاضر و با توجه به اوضاع سیاسی در داخل ایالات متحده، دست و پای ترامپ برای ارتباط با مسکو کاملا بسته شده است.»

این مقام پارلمانی همچنین تاکید کرد که روابط بین آمریکا و روسیه در حال حاضر به پایین ترین سطح خود رسیده و روندی "منفی" پیدا کرده و به نظر نمی رسد که چیزی بتواند این روند را به سمت بهبود، تغییر جهت دهد.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس