مراکش

هافبک پیشین کاونتری بر این باور است که مراکش مستحق حضور در جام جهانی است و مردمش مدت طولانی در آرزوی چنین روزی بوده‌اند.

سرویس ورزش مشرق - مصطفی حاجی بازیکن سال‌های نه چندان دور تیم ملی فوتبال مراکش و هافیک پیشین کاونتری انگلیس این روزها در سمت دستیار مربی تیم ملی مشغول کمک‌رسانی به فوتبال ملی کشورش است. او خاطرات تلخ و شیرین زیادی از فوتبال ملی خود دارد و می‌گوید: مردم مراکش مدت طولانی منتظر رسیدن به چنین روزی بوده‌اند.

برای هر کشوری صعود به جام جهانی موضوع بسیار مهمی است، گاهی پیش آمده که یک کشور زیر سایه شوم جنگ، یا یک تحریم ناعادلانه در وضعیت بدی به سر می‌برد اما یک بازی فوتبال مهم و حیثیتی چنان حال مردم آن کشور را تغییر داده که برای چنین تغییر مثبتی باید میلیاردها دلار هزینه می‌شود، گاهی یک شعار ساده روی پیراهن تیم ملی می‌تواند با سال‌ها فرهنگ سازی در عرصه وطن دوستی یا مسائال مذهبی و اعتقادی، برابری کند. فوتبال چنین معجزاتی را در دل خود دارد و انکار این قدرت جهانی، شدنی نیست.

پس از جام جهانی 1998 فرانسه، این نخست باری است که مراکش خود را در آستانه صعود به جام جهانی می‌بیند و در صدر گروه خود دل به یک تساوی ساده بسته تا جشن ملی صعود به جام جهانی را برگزار کند، در مقابل، این ساحل عاج است که البته سرنوشت خود را در دست گرفته اما محکوم به پیروزی است.

مصطفی حاجی از خاطرات تلخ خود از جام جهانی 1998 فرانسه می‌گوید:

«بین مراکش و فرانسه برای کسب امتیاز میزبانی جام جهانی 98 رقابت سنگینی وجود داشت، کشور من در آن زمان می توانست میزبان جام جهانی باشد، از فیفا بارها برای آزمایش امکانات مراکش آمده بودند، هر بار هم ایرادات بیهوده‌ای را ذکر می‌کردند و کلی هم از آنها پذیرایی می‌شد و بعد هم می‌رفتند، دولتمردان مراکش بعدها متوجه شدند که مقامات فیفا به دنبال رشوه و هدیه و از این دست مسائل بودند و ما متوجه منظور آنها نمی‌شدیم، در واقع کاری را که فرانسه به خوبی بلد بود، ما هرگز در تصور خود هم نداشتیم، کشور من کشوری اسلامی است، ما ساده و یک رنگ و صادق بودیم و تمام دستورات فیفا را مو به مو انجام می‌دادیم، آنها هیچ دلیلی برای رد میزبانی مراکش نداشتند اما در روز رای گیری فرانسه، رای‌های بسیاری را خریده بود. آنها 12 رای آوردند و ما با 7 رای شکست خوردیم. 7 رای ما ارزش داشت چون برای داشتن آن رای ها هیچ هزینه ای نکرده بودیم اما 12 رای فرانسه جز دو رای، کاملا خریداری شده بود. آن روز یکی از تلخ‌ترین روزهای فوتبال مراکش است و البته تلخ ترین روز برای تاریخ فوتبال. بعدها این مقامات پول دوست و فاسد، به سزای اعمالشان رسیدند و بازداشت شدند و حق مثل همیشه پیروز شد.»

مصطفی حاجی در ادامه می‌گوید: جام جهانی فرانسه شروع شد، ما در گروه خود، با نروژ، برزیل و اسکاتلند همگروه بودیم، در بازی اول به تساوی 2 بر 2 مقابل نروژ رسیدیم. در بازی دوم 3 بر صفر برابر برزیل تن به شکست دادیم و کار به بازی سوم رسید. ما اسکاتلند را 3 بر صفر شکست دادیم و اگر نروژ که یکی از ضعیف‌ترین‌ها بود از برزیل شکست می‌خورد، ما صعود می‌کردیم اما در کمال ناباوری یک اتفاق زشت دیگر در فوتبال رخ داد و برزیل برابر نروژ تن به شکست داد!

وی می‌افزاید: این قانون فوتبال است، به هر حال باید قبول می‌کردیم که نروژ قوی تر از برزیل بوده و فوتبال مثل همیشه پاک است! ما همیشه در قاره آفریقا از بهترین‌ها بوده‌ایم و این حق مراکش و کشور آماده و مدرن ما نیست که فوتبال خوب و پاکش این گونه با چهره کثیف فوتبال دست و پنجه نرم کند. فوتبال مراکش بارها دچار بدشانسی‌های عجیب و غریب شده است، تب هولناک ابولا، جان 6 بازیکن کلیدی تیم ملی فوتبال ما را چند سال پیش گرفت، شورش‌های داخلی نیز چند بار فوتبال مراکش را سیاست زده کرد و فیفا هم از خدا خواسته، ما را محروم و مجرم معرفی کرد.

حاجی در ادامه تصریح کرد: و اما اکنون، یک تساوی ما را به جام جهانی 2018 روسیه خواهد فرستاد، پیروزی برابر تیمی که ما سابقه شکست دادنش را هم داریم، اما آنها محکوم به پیروزی برابر ما هستند تا بلیت جام جهانی روسیه را خریداری کنند. این یک بازی سخت و عجیب و غیر قابل پیش بینی است. به من ثابت شده که داشتن کیفیت بالا در فوتبال همیشه کافی نیست، شما شانس هم لازم داری و البته حضور و نقش پر رنگ هواداران و ماجراهایی مثل داوری و ناداوری، مصدومیت‌ها و تعویض‌های اجباری و غیره.

وی ادامه داد: من مصطفی حاجی هستم، کسی که ملیت خود را خودش انتخاب کرد، می توانستم در فوتبال انگلیس پیشرفت بیشتری داشته باشم و شاید به تیم ملی این کشور هم دعوت می‌شدم اما خاک اجدادی خودم را انتخاب کردم و شاید به همین دلیل دیده نشدم اما شما اشتباه می کنید، من در رسانه‌های مافیایی و پولکی جهان دیده نشدم اما مقابل دیدگان مردم عزیز کشورم دیده شدم و هرگز از انتخاب خود پشیمان نیستم و به مراکشی بودن خود افتخار می‌کنم.

مصطفی حاجی در بخش مهمی از سخنان خود گفت: بعد از اسلام، شاید فوتبال دومین موضوع مهم در کشور من باشد و البته اسلام مثل تمام موضوعات، روی این مورد هم تاثیر دارد، ما همیشه با دعا و نیایش تمرین خود را آغاز می‌کنیم و از خدواند می خواهیم به ما کمک کند تا آنچه صلاح ما است اعم از پیروزی یا شکست برایمان رقم بخورد، اگر شکست بخوریم، یا اگر پیروز شویم، غمگین نیستیم چون خواست خدا بوده است. مردم کشور من مدتها است منتظر چنین روزی بوده اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که هدیه خوبی به مردم مراکش بدهیم. فقیر و غنی، فردا شب منتظر صعود و یک جشن بزرگ ملی در مراکش هستند.

گروه C: گابن – مالی، ساحل عاج – مراکش

به گزارش مشرق، حساس‌ترین بازی‌ انتخابی جام جهانی شاید مربوط به همین گروه است. جایی که دو تیم ساحل عاج و مراکش فردا شب تلاش خواهند کرد تا به جام‌جهانی راه یابند. این دو تیم باید در آبیجان برابر هم به میدان بروند. ساحل عاج برای صعود به جام جهانی باید مراکش را شکست دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    13 6
    چه میشد یک مربی وطنی مثل علی دایی یا ... دستیار کی روش در تیم ملی بود.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
      1 4
      مربی وطنی مثل علی دایی
  • ناشناس IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    21 20
    مراکش کشور مدرنیه ؟!!!!مدرن !!چه رویی ! امیدوارم آرزوی جام جهانی رو به گور ببره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس