مخاطب خاص

سازمان صداوسیما به همراه سازمان هنری رسانه‌ای اوج توانستند تا با تولید و پخش برنامه «مخاطب خاص» علاوه بر همراه کردن مخاطبان با رسانه ملی، دلهای آنها را با حرم اباعبدالله ‌الحسین نیز گره بزنند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق – سال‌ها بود که صدا و سیما سعی در تولید برنامه‌های دینی مخصوصا در مناسبت‌های مذهبی داشت، که بتواند در کنار رنگ و بویی آئینی، حضوری مستقیم در اماکن مقدس داشته باشد و دل‌های مشتاق تشنه و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت را سیراب کند. با این همه در یکی دو سال اخیر همکاری سازمان صدا و سیما با سازمان هنری رسانه‌ای اوج اتفاق فرخنده‌ای را رقم زده است. تولید برنامه‌های مناسبتی آن هم در مناسبت‌های مهم و حیاتی که چشمان هزاران بیننده به قاب جادو خیره شود، یکی از برگ‌های برنده رسانه ملی در ایام اربعین حسینی (ع) محسوب می‌شود.

حالا به سراغ یکی از برنامه‌های موفق تلویزیون می‌رویم، برنامه‌ای که مدت‌ها است نگاه بیننده را به قاب شیشه‌ای تلویزیون دوخته و او را با پای دل، راهی بهشت برینِ کربلای حسین (ع) کرده است. برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» که به صورت زنده و مستقیم از کربلای معلی و روبروی گنبد دل‌آرای ‌حرم حضرت سیدالشهدا(ع) با اجرای رسالت بوذری روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

البته تا پیش از این نیز در زمان‌های مختلفی از سال مخصوصا در ایام سوگواری اهل بیت(ع)، شبکه‌های تلویزیونی در راستای خدمت به مخاطبان عام خود تلاش می‌کردند پوشش‌های مستقیمی از بقاع متبرکه‌ عتبات عالیات و مخصوصا کربلای معلی داشته باشند، اما این مهم به دلایل گوناگون به صورت حرفه‌ای صورت نمی‌گرفت و امکانات اولیه همچون وجود یک استودیو مناسب برای پوشش درخور توجه وجود نداشت. حالا گویا تقدیر این بود که این نصیب با همت و همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج عملی شود و برنامه‌ای چون «مخاطب خاص» بتواند فرصت سلام و زیار ت از راه دور ر تنها از کانال تلویزیون برای دلداگان به مکتب حسینی (ع) فراهم کند.

برنامه‌ای که با نگاه ویژه به تربیت و فرهنگ حسینی (ع) در جدول پخش شبکه سه قرار گرفت، تا با نگاه حسینی(ع)، در هر برنامه بغض دل بشکند و روح و جان مخاطبان و عاشقان حسین (ع) را صیقل دهد. برنامه «مخاطب خاص»، عهد بسته بود تا مرحم دل بینندگانی باشد، که آرزوی زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) را دارند اما از خاک بوسی سید آزاداگان جهان محروم ماندند. عهدی که به مخاطبان خود تضمین داده است مرغ دل آن‌ها را از پنجره‌ی سیما به آن قله‌ احساس می‌رساند. آن هم به این دلیل که لوکیشن‌ برنامه، رو به روی حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) است و مخاطب می‌تواند به اندازه یک برنامه تلویزیونی، با روح و جان خود راهی قدمگاه اهل بیت نبوت شود. قدمگاهی که شب‌های جمعه حضرت زهرا مرضیه (س)، به دیدار زائران پسرش می‌آید. به این ترتیب «مخاطب خاص» تنها برنامه‌ای برای گوش فرادادن به سخنان کارشناسان مذهبی نبوده و بلکه می‌توان در کنار آن دل را نیز به حریم امام حسین (ع) متصل کند.

«مخاطب خاص» برنامه موفقی است که با حضور مهمانان مختلف که غالبا آن‌ها از کارشناسان زبده علوم دینی و قرآنی بوده است از نویسندگان، مداحان و چهره های آیینی شناخته شده این عرصه نیز بهره می‌برد؛ این خود باعث مضاعف شدن بهره‌های معنوی علاقمندان به فرهنگ و مکتب حسینی شده است. یکی از ویژگی‌های مثبت این برنامه گفتگو محور این است که در فواصل زمانی مختلف، بخش‌هایی از تلفیق نما و موسیقی، در برنامه جلب توجه می‌کند و پس از آن دوباره «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری از سر گرفته می‌شود. این برنامه در ایام اربعین و مصادف با پیاده‌روی با شکوه این روز صرفا به پخش در شب‌های جمعه محدود نماند و به صورت برنامه‌ای شبانه در آمده و به فرصتی مناسب برای جاماندگان و علاقمندانی به امام حسین (ع) شد که به دلایل مختلف از زیارت اربعین محروم ماندند.

برنامه «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری که ویژه اربعین حسینی روی آنتن شبکه سه سیما رفت نشان داد که اگر برنامه‌ای با تدبیر و تفکر عوامل سازنده و با توکل بر ائمه معصومین تبیین شود و در کنار آن از حضور و وجود مهمانان مناسبی برای دعوت به برنامه استفاده کند، می‌تواند با مخاطب همراه شود و پای گفت‌وگو و درددل‌های آنها نشست.

از نکات مهم این برنامه می‌توان گفت که «مخاطب خاص» با اصل قرار دادن موضوع «خانواده منتظر، تربیت حسینی» و مباحث ذیل سبک زندگی، بر پایه سیره و روش حسینی و کاروان عاشورا برنامه‌ریزی شد، توانست با از میان مجموعه‌ها و فضاهای موجود در کربلا، پشت بام مشرف و نزدیک‌ترین محل به حرم امام حسین(ع) را انتخاب کند و علاوه بر استودیوی شیشه‌ای جذابی که دارد، از فضاهای دیگری مانند بین‌الحرمین، داخل صحن امام حسین(ع) و صحن حضرت ابوالفضل(ع) و فضای پیرامون حرم و در میان زائرین، برنامه خود را پخش کنند. همچنین در ابتدای برنامه مجری به میان مردم می‌رود و از این فضاها برنامه را شروع می‌کند و به خاطر تنوع در جاذبه‌های بصری، مجری از یک منطقه روباز برنامه را به پایان می‌رساند.

حالا باید گفت که برنامه‌هایی مانند «پیاده آمدیم» شبکه یک سیما، «اقیانوس آرام» شبکه دو و «مخاطب خاص» شبکه سه سیما همه مرهون زحمات و خون‌هایی است که به پای امنیت عتبات عالیات و ایران عزیز و جاویدان ریخته شده است. تا اربعین امسال هم با آرامش تمام برگزار شود. این برنامه‌ها به نوعی ادای دین به این شهدا و همچنین عقاید شیفتگان اباعبدالله است. به این معنا که در شرایطی که همه سعی و تلاش دشمنان بر سانسور خبری این راهپیمایی عظیم بوده است، وجود برنامه‌هایی مانند «مخاطب خاص» با هدف ترویج فرهنگ حسینی و تربیت اسلامی می‌تواند گامی در راستای به تصویر کشیدن این حرکت عظیم و میلیونی مردمان حسینی(ع) باشد و انتظار می‌رود که سازمان صداوسیما به این گونه‌ برنامه‌ها بسنده نکرده و در جهت ارتقای سطح آگاهی و معرفت خانواده های ایرانی، تولید این‌گونه برنامه‌های مخاطب‌محور را در دستور کار خود قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    1 0
    مخاطب خاص من❤❤❤بهترین
  • پهلوانی ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    2 3
    عالی ترین برنامه ،مذهبی ،نورانی ،آرام بخش دل ها ، باز کننده فکرها ،متصل کننده سیم عوامل برنامه ،خسته نباشید
  • مریم IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    2 2
    سلام برنامتون عالیه امیدوارم منم بتونم ی روزی ضریح اقا رو ببینم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس