وزیر نفت

یکی از دستاوردهایی که مسئولان دولتی همواره برای برجام تراشیده‌اند، دو برابر شدن صادرات نفت کشور است. اما واقعیت آمار صادرات نفت ایران چیست؟

سرویس اقتصاد مشرق - آنطور که تاکنون مسئولان دولتی گفته‌اند از زمستان سال 94 که برجام اجرایی شد، صادرات نفت کشور با رفع تحریم‌ها دو برابر شده است.

در این زمینه  می‌توان به سخنان امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در تیرماه سال 95 اشاره کرد. در آن زمان،  امیرحسین زمانی‌نیا گفت:

در عرض 4 ماه توانستیم صادرات نفت را 2 برابر کنیم به طوری که قبل از برجام یک میلیون بشکه صادر می‌کردیم و اکنون 2 میلیون بشکه صادرات داریم همچنین عواید حاصل از صادرات نیز از طریق بانک دریافت می‌شود.

  سال 95   بیژن زنگنه وزیر نفت هم این ادعا را بارها تکرار کرد که صادرات نفت کشور پس از برجام دو برابر شده است.

در اردیبهشت سال 95 زنگنه درباره‌ دستاوردهای پسابرجام و افزایش صادرات نفت  عنوان کرد:

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام افزایش صادرات بوده است به طوری که در دوران تحریم صادرات نفت خام ما تنها یک میلیون بشکه بود که با در نظر داشتن میعانات به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌رسید.

وزیر نفت ادامه داد: این در حالی است که این ماه صادرات نفت خام ما به دو میلیون بشکه می‌رسد که با احتساب میعانات مجموعا دو میلیون و 400 هزار بشکه صادرات داشته‌ایم که این به معنای دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات است.

در اسفند سال 95 هم مجددا زنگنه گفت:‌   قبل از برجام در روز یک میلیون بشکه نفت به زحمت صادر می‌کردیم اما اکنون به طور میانگین صادرات نفت ما بیش از دو برابر شده است.

 در اردیبهشت سال 95 هم محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت  گفت: میزان صادرات نفت ایران پس از اجرای برجام دو برابر شده است.

اما قضاوت درباره صحت سخنان مسئولان دولت یازدهم درباره دو برابر شدن صادرات نفت پس از برجام، ‌به علت منتشر نشدن آمار رسمی، دشوار بود زیرا تاکنون درباره آمار واقعی صادرات نفت کشور خصوصا پس از برجام، آمار و ارقامی به جز اظهارات شفاهی مسئولان وزارت نفت در دسترس نبود. ضمن آن که مسئولان وزارت نفت همواره آمار صادرات نفت را با صادرات میعانات گازی جمع زده و مجموع آن را به عنوان صادرات نفت کشور بیان می‌کنند.

آماری که بانک مرکزی نیز به طور فصلی در نماگرهای اقتصادی خود درباره صادرات نفت کشور منتشر می‌کند، شامل صادرات نفت خام و خالص صادرات فرآورده های نفتی است. بنابراین امکان محاسبه و استخراج رقم دقیق صادرات نفت ایران از آمار بانک مرکزی ممکن نیست.

در این فقر آماری، اخیرا مرکز آمار با انتشار نسخه الکترونیکی گزارش فصلی اقتصاد ایران در بهار١٣٩٦، آمار رسمی صادرات نفت خام کشور را از سانسور بیرون آورده است که این آمار رسمی نشان می‌دهد ادعای دو برابر شدن صادرات نفت کشور پس از اجرای برجام، کذب محض است.

از آنجا که برجام از  زمستان 94 اجرا شد، برای قضاوت دقیق درباره میزان افزایش صادرات نفت کشور باید آمار صادرات نفت در فصول قبل از زمستان 94 را با فصول بعد از آن مقایسه کرد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در پاییز 94 و قبل از اجرای برجام، صادرات نفت کشور 1.402 میلیون بشکه بوده است که در بهار 95 یعنی بعد از اجرای برجام به 1.931 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که رشد 37 درصدی نشان می‌دهد.

مطابق این آمار، صادرات نفت ایران در اوج خود به رقم 2.313 میلیون بشکه در پاییز 95 رسیده که نسبت به پاییز 94 بالغ بر 65 درصد رشد نشان می‌دهد. اما از پاییز 95 بدین سو، صادرات نفت خام کشور رو به کاهش گذاشته و در زمستان 95 به 2.225 میلیون بشکه و در بهار 96 به 2.154 میلیون بشکه رسیده است که نسبت به قبل از برجام 54 درصد رشد نشان می‌دهد.

بنابراین صادقانه آن بود که مسئولان دولت و وزارت نفت اعلام می‌کردند که صادرات نفت کشور پس از برجام 1.5 برابر شده، نه 2 برابر.

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که سخنان بیژن زنگنه درباره این که قبل از برجام صادرات نفت کشور یک میلیون بشکه در روز بود، کذب محض بوده است زیرا در سال 93 نیز میانگین صادرات نفت کشور 1.343 میلیون بشکه بوده است.

-----------------------------------------------

تصویر جوابیه شرکت ملی نفت ایران به گزارش مشرق در ادامه آمده است:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    2 0
    من کارمند مناطق نفتخیز جنوب هستم . اکثر مردم ما فریب حرفهای بیهوده زنگنه را خوردند تولید نفت ما را شبیه یک مخزن ذخیره آب در نظر بگیرید که قبل از تحریم ها شیر آن باز بود و از آن استفاده میکردیم و زمانی که تحریم شدیم به دلیل کم شدن مشتری شیر آن را نیمه بسته نگه داشتیم تحریمها که برداشته شد دوباره شیر را کامل باز کردیم . .طبق نظر سنجی رسمی از کارکنان نفت نود و دو درصد از کارکنان مخالف زنگنه هستند و دارد وزارت نفت را به ویرانه تبدیل میکنه
  • US ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    1 0
    حضرت وزیر نفت اولا نفت صادره ایکه بجای دلارازهند برنج پلاستیکه وازچیناسباب بازی وچوب بستنی وازکشورای دیگهلباس زنانه وغیره که نتیجه اش تعطیلی تولید داخلی وشدت چن برابر بیکاریس این صادرات باعث فلجی مردم وکشوره-ثانیا مواظب باش که سریال تجاری کرسنت برای بدبختی ایندگان ونفرین ولعنت اونارو بعدازمرگمون تاروز قیامت جلب نکنیم
  • دکتر IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    1 0
    موضوع دو برابر شدن یا 100 برابر شدن خام فروشی نیست موضوع این هست که ایران اجازه دسترسی به پول نقد حساب های بانکیش در خارج رو داره یا خیر وگرنه اینکه نفت در برابر کالا و غذا دو برابر قبل از برجام بشه چیز خوبی هست ولی بیشتر برای وارد کننده ها که تاجران اصلی برجام هستن و خود دولت که کله گنده واردات و رقیب اصلی بخش خصوصی هست که پول نفت رو داره از طریق واردات کالا از چین کره ژاپن هند و..فروش اون کالاها در بازار از طریق وارد کننده ها و گرفتن ریال اون که همان ریال پول نفت هست برای بستن بخش ریالی بودجه تامین می کنه!...که این یعنی اشغال دو برابری بازار ایران و رکورد دوبرابری صنایع و رقبای داخلی و بیکاری دو برابری نسبت به حتی قبل از برجام منهای بازی با اعداد بازی ریاضی و آمارهای ساختگی جناب نوبخت ها و دولت ها....
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    26 2
    کلاً از دید اینها باید از آمار رقیب 30% کم کرد و در آمار خودمون هم 30% الکلی افزایش داشت تا بگیم 2 برابر شده، برجام رو ادامه بدیم بعداً 3 برابر می شه، برجام موشکی و ... هم باشه دیگه می شه 10 برابر پس برجام خوبه همین روند خوبه ادامه بدیم. شرم آوره.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    23 2
    این دولت. وزیر نفت باید اللحساب جوابگو کرسنت در دادگها علنی باشند چون تمام مجریان آن حاضر هستند به اتمام دولت نگذارند
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    1 0
    اتفاقا صادرات نفت صد ها برابر شده اگه برجام نبود طبق برنامه زمان بندی تحریمی امریکا الان کمتر از صد هزار بشکه صادرات داشتیم!
  • پسر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    0 0
    وزیری که مدرک تحصیلیش با نام وزارت نفت همخوانی نداره، میشه کرسنت، آمارهای من درآوردی و...... دیگه بیشتر از این انتظار نمیشه داشت. فارغ التحصيل بیکار مهندسی پالایش، پتروشیمی و گاز
  • Amir IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    0 0
    برجام پيش زمينه داشت و اون توافق ژنو بود! بر مبناي تحريم هاي امريكا در سالهاي انتهايي دولت دهم،كه صادرات نفت ايران طبق آمار و اخبار موجود به روزانه كمتر از يك ميليون بشكه رسيده بود، و پس از روي كار آمدن دولت روحاني و طبق توافق ژنو،تثبيت فروش روزانه يك ميليون بشكه نفت بود(اگر صادرات بالاي يك ميليون بشكه بود چرا توافق شود به فروش روزانه يك ميليون بشكه؟) و آن صادرات را مقايسه كنيد با بعد از برجام! از زمان اجراي توافق ژنو تا برجام، ايران حداقل روزانه يك ميليون بشكه نفت ميفروخت و در اين دو سال تا برجام صادرات خود را افزايش داد كه طبق آمار مركز ايران به يك ميليون و چهارصدهزار بشكه رسيد... و پس از برجام جهش بلندي داشت تا ببش از دو ميليون بشكه در روز اگر فروش نفت بعد از برجام را به آخرين فروش قبل از دولت روحاني مقايسه كنيم،بيش از صد درصد هم رشد نشان مي دهد...
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    0 0
    صد سال است نفت صادر می کنیم در زمان شاه 6 میلون صادر می کردیم . کاش روحانی به جای افتخار به صادرات دو میلیون بشکه به ایجاد اقتصاد بدون نفت افتخار می کرد. ولی از وجنات و کابینه او چنین کاری بر نمی اید. اهل چنین کاری نیستتن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس