کد خبر 714070
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
صادرات

رویترز نوشت پس از اینکه ایران تمامی ذخایر نفت روی آب خود را فروخت، اکنون به نظر می‌رسد که صادرات نفت این کشور در ماه می به کمترین میزان در ۱۴ ماه گذشته خواهد رسید.

به گزارش مشرق، رویترز به نقل از یک منبع آگاه با اشاره به برنامه بارگیری نفتکش‌های ایران نوشت صادرات نفت ایران در ماه می به کمترین میزان در 14 ماه گذشته خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، این امر نشان‌دهنده این است که ایران در افزایش صادرات پس از خالی کردن تمامی ذخایر نفت خود بر روی آب، با مشکل مواجه است.

بخشی از این کاهش نیز احتمالا به کاهش تقاضا مربوط است. پس از جدال بر سر دادن امتیاز به هند در میدان گازی فراز ب، بارگیری به مقصد هند در آستانه کاهش به کمترین میزان در یک سال گذشته است. سفارش‌های ژاپن نیز از ماه آوریل، بیش از نصف کاهش یافته است.

به گفته این منبع آگاه، همچنین ایران حدود 3 میلیون بشکه نفت را در ماه می به انبارهای ذخیره خود بازمی‌گرداند. این نشان می‌دهد که علی‌رغم توافق میان اوپک و کشورهای غیراوپکی برای کاهش تولید و تقویت قیمت‌ها، چه میزان نفت در بازار در دسترس است.

به گفته این منبع آگاه، انتظار می‌رود، بارگیری نفت خام ایران در ماه می در مجموع به 1.7 میلیون بشکه در روز برسد. تقریبا 100 هزار بشکه در روز در نفتکش‌ها ذخیره می‌شود.

بر اساس این گزارش، ارقام صادرات میعانات گازی، نفت بسیار سبک برای ماه می در دسترس نبود.

انتظار می‌رود، ایران در ماه آوریل روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت خام و اندکی بیش از 370 هزار بشکه میعانات گازی صادر کند که به شدت کمتر از میزان صادرات این دو نوع نفت برابر با 2.9 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه است. رقم صادرات ماه فوریه بالاترین رقم در 6 ماه پیش از آن بود.

این منبع آگاه ادامه داد ایران در ماه مارس روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی بارگیری کرد. در ماه‌های آوریل و مارس هیچ ‌گونه ذخیره‌سازی انجام نداد.

آمارهای نهایی صادرات ماه فوریه بسیار بیش از  ارقام اولیه‌ای بود که رویترز منتشر کرده بود.

خرید نفت هند در ماه می حدودا 370 هزار بشکه در روز خواهد بود در حالی‌که مشتریان هندی در ماه آوریل نزدیک به 470 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز از ایران خریده است.

ژاپن قرار است روزانه نزدیک به 40 هزار بشکه نفت در ماه می از ایران بخرد که کمترین میزان از ماه مارس به شمار می‌رود.

از طرفی، واردات نفت و میعانات گازی چین از ایران در ماه می نیز به کمترین میزان در 4 ماه اخیر، اندکی بیش از 500 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس