واردات از چین

جدیدترین آمار گمرک از رشد ۱۹ درصدی واردات اجناس چینی به ایران در هفت ماه اول ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - مطابق آمارهای تجاری کشور که جدیدا توسط گمرک منتشر شده، در هفت ماهه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار کالای چینی وارد کشورمان شده است که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل، بیش از یک میلیارد دلار (نزدیک به ۱۹ درصد) رشد نشان می‌دهد. در هفت ماه اول سال ۱۳۹۵ میزان واردات کالاهای چینی به ایران ۵ میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار بود.

بر این اساس، سهم ارزشی واردات اجناس چینی از کل واردات ایران از ۲۳.۷ درصد در هفت ماه اول سال ۱۳۹۵ به ۲۴.۵ درصد در هفت ماه اول سال جاری افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم، به طور میانگین سالانه کمتر از ۵.۱ میلیارد دلار کالای چینی به کشورمان وارد شد.   آمارها بیانگر رشد عجیب واردات از چین در دولت روحانی نسبت به دولت قبل است.

واردات ایران از ترکیه نیز در سال جاری رشد چشمگیری پیدا کرده است و از یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار در هفت ماه اول سال گذشته به یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار در هفت ماه اول سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است. رشد واردات ایران از ترکیه نتیجه قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور است که به گفته فعالان بخش خصوصی کشورمان، بیشتر به نفع ترک‌ها بسته شده و شرایط صدور کالاهای مصرفی ترکیه‌ای به ایران را به شدت تسهیل کرده است. این قرارداد موجب شده ترکیه برای اولین بار در سال‌های اخیر به رتبه سوم بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران تبدیل شود. ترکیه در سال ۱۳۹۵ چهارمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران بود.

ایران در مجموع در هفت ماه اول سال جاری ۲۷ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار کالا از کشورهای مختلف وارد کرده است که ۱۵ درصد از رقم مدت مشابه سال قبل، بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    8 0
    امارات چی داره مگه ؟ دلال تشریف دارن ؟
  • پسر IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    2 1
    قراردادهای ترکمنچایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس