گمرک

جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در هشت ماه اول سال جاری نشان می‌دهد واردات کالای ایران از چین ۲۲ درصد، از آلمان ۲۰ درصد، ترکیه ۲۶ درصد، فرانسه ۴۵ درصد و از انگلستان ۶۱ درصد افزایش یافته است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش گمرک، ایران در در هشت ماه اول سال جاری ۷٫۹۵ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده و این کشور همچنان بزرگترین صادرکننده کالا به کشورمان محسوب می‌شود. ارزش واردات کالا از چین در این مدت نسبت به هشت ماه اول سال گذشته ۲۲ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که ارزش صادرات کالای ایران به چین در مدت مذکور ۱۳ درصد بیشتر شده که موجب منفی‌تر شدن تراز تجاری ایران با چین و به نفع چینی‌ها شده است.

جزئیات واردات از کشورهای اروپایی هم نشان می‌دهد واردات ایران از آلمان در هشت ماه اول سال جاری با رشد ۲۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱٫۷۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که صادرات کالای ایران به آلمان در این مدت فقط ۱۳ درصد بیشتر شده است.

واردات کالای ایران از دیگر کشور اروپایی عضو گروه ۱۵ یعنی فرانسه، افزایش چشمگیری پیدا کرده و از ۶۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۵ به ۹۶۹ میلیون دلار در هشت ماه اول سال ۹۶ رسیده است که رشد ۴۵ درصدی نشان می‌دهد. با این حال، رشد صادرات کالای ایران به فرانسه نیز ۶۵ درصد بوده که قابل توجه است.

ایران در هشت ماه اول سال جاری ۸۶۳ میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد بیشتر شده است. این در شرایطی است که ایتالیایی‌ها واردات کالا از ایران را ۳۲ درصد کاهش داده‌اند.

انگلیسی‌ها نیز در هشت ماه اول سال جاری ۵۸۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند که رشد ۶۱ درصدی نسبت به رقم مشابه سال قبل نشان می‌دهد. اما واردات کالای انگلستان از کشورمان در مدت مذکور فقط ۱۲ درصد بیشتر شده است.

بر اساس این آمار، صادرات ایران به ترکیه در هشت ماه اول سال جاری ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل، واردات ایران ۲۶ درصد بیشتر شده است. علت این تغییرات را باید در قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور دانست که به نفع ترک‌ها بسته شده است.

  در مجموع،‌ مراودات تجاری ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی و شرکای عمده تجاری نشان می‌دهد در سال جاری رشد واردات کالای ایران و در مقابل، کاهش صادرات غیرنفتی، موجب به هم خوردن موازنه تجارت خارجی به نفع این کشورها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    7 0
    برجام چیزی جز دو برابر کردن نفت در برابر کالا نبود دولت هم با گرفتن ریال کاهالا با بالابردن دلار و گمرکی از مردم بودجه نفتی خودشو بیشتر می بنده بیچاره مردم و تولید کننده ها در هر بخشی چه صنعت چه کشاورزی چه حتی خدمات
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    19 0
    چاره ای نداریم. یک دلار از فروش نفت هم به ایران بر نمی گردد و همه در بانکهای کشورهای خریدار نفت ایران باقی می ماند و ما چاره ای جز واردات کالا از آنها نداریم. دقیقا همان طرح نفت در برابر غذای عراق.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    8 0
    باسلام فرجام برجام برای 4 کشوری که در قالب 1+5 جای گرفته بودند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس