۱۳ آبان ۱۳۵۷

گرچه پایتخت و دیگر شهرهای کشور، از روز ۱۷ شهریورماه، ناآرام و ملتهب بود اما تا روز ۱۳ آبان، هیچ گاه تلویزیون و رادیو، اقدام به پوشش خبری و تهیه گزارش میدانی از وقایع جاری نمی کرد

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آن چه پیش رو دارید، گزیده ای است از گزارش تلویزیونی روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ شمسی، که در عصرگاه همان روز، به صورت بی سابقه ای از «تلویزیون سراسری» پخش شد و زلزله ای در فضای سیاسی متشنج کشور ایجاد نمود. گرچه پایتخت و دیگر شهرهای کشور، از روز ۱۷ شهریورماه، ناآرام و ملتهب بود اما تا روز ۱۳ آبان، هیچ گاه تلویزیون و رادیو، اقدام به پوشش خبری و تهیه گزارش میدانی از وقایع جاری نمی کرد. صاحب نظران، گزارش تلویزیونی روز ۱۳ آبان را یک خطای استراتژیک از سوی رژیم پهلوی ارزیابی می کنند که مانند بشکه ای بنزین، بر روی لهیبِ شعله های انقلاب ریخت. روز ۱۴ آبان، دولت «شریف امامی» سقوط کرد و روز ۱۵ آبان، دیکتاتورِ مغرور، با چهره ای درهم شکسته و صدایی لرزان،  در برابر دوربین تلویزیون اعلام کرد که صدای انقلاب مردم ایران را شنیده است. این اعتراف‌نامه ی تلویزیونی، کار رژیم پهلوی را تمام کرد.

هدیه به ارواح شهدای ۱۳ آبان ۱۳۵۷

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    43 10
    دلیلش این بود که رادویو تلویزیون به اصطلاح ملی وقت ایران مستقیما از آمریکا دستور می گرفت. آمریکا بعد کنفرانس گواداالوپ مجاب شده بود که بهترین گزینه برای آمریکا حذف محمد رضا پهلوی و به قدرت رسیدن جبهه ملی در ایران است. تا هم انرژی مردم آزاد شود و هم انقلاب مهار شود. لهذا عناصر جبهه ملی هم ناگهان یادشان آمد در ایران انقلاب است و پشت سر هم بیانیه دادند و حتی به پاریس رفتند تا بگویند آنها دارند به امام خمینی خط می دهند!! تنها اشتباه محاسباتی آمریکا در این بود که اصلا تصور هم نمی کردند امام خمینی بخواهد خودش حاکمیت سیاسی را به دست بگیرد و فریب ملی گراها (= همان چهره دموکراتیزه وابستگان به آمریکا) را نخورد.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    0 0
    دوستان خواهشا اگه کسی اسم گزارشگر رو میدونه بنویسه.خیلی دنبال اسمش قبلا ها گشتم ولی پیداش نکردم.همونیه که تو محاکمه تیمسار رحیمی و نصیری حضور داره و به شدت خودش رو انقلابی جلوه میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس