هرکولس بمب افکن

سی 130 می تواند با فراغ بال و بدون نگرانی از بحث تهدیدات ضد هوایی یا هوایی، برای مدت زیادی روی هدف مورد نظر باقی مانده و در صورت لزوم بمب های خود را بر روی منطقه مورد نظر پرتاب کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مرحله نهایی هفتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت طی روزهای گذشته و با حضور طیف گسترده ای از پرنده های موجود در نیروی هوایی ارتش در مرکز ایران برگزار و طبق روال همه رزمایش های مهم نیروهای مسلح، با استفاده از تجهیزات و تمرین تاکتیک های جدید همراه بود. یکی از مهمترین اتفاقات این رزمایش، بکار گیری هواپیمای مشهور ترابری هرکولس در نقشی جالب و برای اولین بار بود و بر این اساس، در جریان این تمرینات رزمی، شاهد رها سازی بمب های سبک و سنگین از دو فروند هرکولس بودیم.

طبق سناریوی اجرا شده توسط نیروی هوایی ارتش، یکی از هواپیماهای مورد نظر نزدیک به 50 بمب تمرینی و هواپیمای دیگر سه بمب دو هزار پوندی به سمت اهداف تعیین شده، پرتاب شد؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ نیروی هوایی کشورمان رخ داده و بر این اساس، از یک هواپیمای ترابری در نقش پرنده بمب افکن استفاده شده است.

هرکولس ها علیه جنگل های ویتنام

برای اولین بار ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیمای C-130 ، در دوره جنگ ویتنام استفاده به نوعی رزمی از هرکولس را آغاز کرد. این هواپیما حامل بمب های دیزی کاتر بود که نوعی بمب ترموباریک محسوب می شد و با پرتاب این بمب ها، در جنگل های انبوه ویتنام مساحتی لازم برای فرود بالگردهای آمریکایی پاکسازی می شد. البته در حال حاضر بمب معروف به مادر تمام بمب ها یا MOAB نیز قابلیت حمل و پرتاب از سی 130 را دارد.

پرتاب دیزی کاتر از سی 130 آمریکایی

روش اجرای آن هست به این صورت است که هم بمب دیزی کاتر و هم مادر تمام بمب ها بر روی یک صفحه متحرک قرار گرفته و صفحه مورد نظر و بمب روی آن از هواپیما به بیرون پرتاب می شود و بعد از جدا شدن بمب از صفحه مورد نظر، بسته به ارتفاع پرتاب و زمان مورد نظر برای رسیدن به هدف، چتری از پشت بمب باز شده یا ممکن است چتر استفاده نشود و بمب به سمت زمین روانه می شود.

بمب های اس دی بی زیر بال هرکولس

هرکولس البته در نقش رزمی دیگری نیز وارد کار شده و تا به امروز نیز در این نقش باقی مانده است و آن هم بحث توپخانه پرنده است. در مدل های جدید سری AC-130 ، در کنار توپ ها تعدادی بمب های هدایت ماهواره ای مثل سری SDB نیز بر روی این بمب افکن نصب شده و قابلیت پرتاب را دارند.

هرکولس های نهاجا در نقش بمب افکن

هواپیمای ترابری C-130 همچون بسیاری دیگر از ارتش های جهان، به نوعی اسب بارکش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خصوصا در سالهای جنگ تحمیلی بوده است. این پرنده خوش ساخت شاید میلیون ها ساعت تا به امروز برای این سرزمین پرواز و نقشی شاید کمتر دیده شده اما بسیار مهم در سالهای دفاع مقدس و در سالهای بعد از جنگ در توان دفاعی کشور ما ایفاء کرده است. حمل مهمات، نیروهای نظامی، آذوقه، مجروحین و بسیاری موارد دیگر همه و همه از جمله وظایف این پرنده 4 موتوره محسوب می شود. این هواپیما در مدل اچ که در کشور ما وجود دارد حدودا توان حمل 20 تن بار را دارد. مشخصات ابعاد بخش بارگیری در هرکولس از این قرار است : طول در حدود 12 متر ، عرض در حدود 3 متر و ارتفاع در حدود 2.75 متر است.

هرکولس بمب افکن؛ برای کجا و چه هدفی؟

شاید برای تقریبا همه شما این سوال پیش بیاید که اصولا تبدیل یک هواپیمای ترابری 4 موتوره به یک بمب افکن اقدامی مفید است؟ برای پاسخ به این سوال باید به شرایط ویژه ایران ، منطقه خاورمیانه و البته تجربیات اخیر خصوصا در سوریه و عراق اشاره کرد. زمانی شما با دشمنی رو به رو هستید که به صورت غیر متقارن و شبیخون مانند مبارزه می کند و مشخص نیست در چه زمانی از روز یا شب به شما حمله خواهد کرد. روش استاندارد پاسخ گویی به چنین دشمنی از راه هوا مشخصا استفاده از هواپیماهای جنگی و بالگردها است.

اما اگر به هر دلیلی این وسایل در دسترس نبود و آنچه شما صرفا داشتید یک هواپیمای باربری بود چه؟ یا آنکه نیاز به استفاده از حجم وسیعی مهمات جهت جلوگیری از پیشرفت این دشمن بود؟

پرتاب بمب های سبک تمرینی از هرکولس نهاجا

در حقیقت هرکولس های نهاجا تغییر کاربری نداده اند بلکه صرفا به عنوان یک توانایی جدید برای آن ها بحث حمل بمب و پرتاب آنها تعریف شده است. هرکولس هواپیمایی است که توان نشست و برخاست در شرایط غیر استاندارد را نیز دارد و می توان در بدترین شرایط ممکن نیز بمب ها را در این هواپیما بار زده و بر روی هدف تخلیه کند.

پرتاب بمب های دو هزار پوندی از هرکولس نهاجا

مشخصا این حرکت نوعی ایده آل از عملیات بمباران هوایی علیه دشمن نخواهد بود ولی در شرایطی که دشمن مورد نظر در حال حمله به مواضع خودی است می توان از این روش برای رساندن قدرت آتش و پشتیبانی از نیروهای خودی استفاده کرد. فراموش نکنید در سناریوهایی مثل عملیات های ضد تروریستی و در شرایطی که دشمن مورد نظر فاقد توان هوایی یا ضد هوایی خاصی است، سی 130 می تواند با فراغ بال و بدون نگرانی از بحث تهدیدات ضد هوایی یا هوایی برای مدت زیادی روی هدف مورد نظر باقی مانده و در صورت لزوم بمب های خود را بر روی منطقه مورد نظر پرتاب کند.

مسئله مدت زمان پرواز روی هدف یکی از مهم ترین و چالش برانگیز ترین بحث ها در زمینه عملیات های پشتیبانی نزدیک هوایی خصوصا در جنگ هایی با شرایط فعلی عراق و سوریه است که شما با یک دشمن منظم و یونیفورم پوش طرف نیستید و دشمن چریک می تواند هر لحظه به شما حمله کند. برای داشتن پوشش هوایی در حالت عادی و در حجم آتش بالا، به یک جنگنده به همراه پشتیبانی سوخت رسان نیاز خواهد بود که این کار، هزینه های عملیاتی را شدیدا افزایش می دهد اما در مورد پرنده ای مثل هرکولس این امکان وجود دارد که زمان بسیار بیشتری روی هدف مورد نظر باقی ماند تا در صورت نیاز اقدام به پرتاب بمب ها کند.

با توجه به اینکه پیش از این نیز، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ساخت بمبی 10 تنی توسط این نیرو (با نام کنایه آمیز "پدر همه بمب ها") خبر داده بود که با هواپیمای باری ایلوشین، امکان پرواز و پرتاب آن علیه هر دشمنی وجود دارد، مشخص می شود که هم سپاه و هم ارتش، این قابلیت مهم را در پرنده های باری خود مورد توجه قرار داده و عملیاتی کرده اند. با این اوصاف، مشخص است که چنین تمرین و مهارتی، جهت تامین بخشی از نیازهای کشورمان در مقابله با یک دشمن خاص است و بر همین اساس، تجارب به دست آمده از حضو مستشاران نظامی کشورمان در جبهه های دوردست مقابله با تروریست های تکفیری - صهیونیستی، اکنون و در مراحل مختلف، تبدیل به سامانه ها و تاکتیک های جدید در زمین و آسمان می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    درست. بمب 10 تنی اگر روی هدف بخوره خسارت بسیار سنگین و احتمالاً نابودی کامل هدف رو داره، اما همچنان در مقابل سلاح هسته ای شعله شمع در مقابل آتش هست. + هیچ کدام از هواپیماهای ما قابلیت جنگ کلاسیک با نیرو هوایی های منطقه مثل ترکیه، عربستان، امارات، قطر و حتی بحرین و عراق رو ندارن. نیروهوایی ما بیشتر کاربرد هوانیروز داره تا تهاجمی. در نتیجه بازم نمی تونم اهمیت بمب افکن کردن هرکولس رو درک کنم. میشه بیشتر توضیح بدید؟
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      93 67
      از یک هواپیمای ترابری در نقش پرنده بمب افکن استفاده شده است.!! شدید مثل دانشمندان کره شمالی که چون دور تا دورشون دیوار هست تازه دارن چیزهایی رو به قول کشف می کنن که صدسال پیش کشف شده! هواپیمای ترابری رو بکنی بمب افکن؟بنده ی خدا تو جنگ با یه قدرت که الان عربستان هم با سلاح هایی که داره قدرت حساب می شه به چهارتا جنگنده نسل پنجم نیاز داری نه این خیال پردازی ها...با انیمیشن و آب دهان و نمی دونم مشت و لگد زدن به پرچم آمریکا نمی تونید اینا رو شکست بدید فقط الان هست که اینطوری شعار می دید روزی که جنگ بشه شماهایی که تو کامنت های مشرق نیوز تخیل پردازی می کنید همه فرار می کنید.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      51 85
      یه زمانی بود یه سری خارج نشین که زیر اخبار یه رسانه خارجی نظر می نوشتن می گفتن اینها سلاحشون کاغذی و ماکت هست من باور نمی کردم اما وقتی مقامات نظامی ما در مقابل بمب آمریکا سریع واکنش نشون دادن و گفتن ما پدر بمب ها رو در مقابل مادر بمب ها در اختیار داریم و حالا که فهمیدم ما هیچ هواپیمایی برای پرتاب این بمب ها نداریم تازه فهمیدم اونها راست می گفتن و ما خیلی چیزامون خیالیه.حداقل در موردش شعار داده نشه بهتره.
    • RU ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      26 30
      من فرار نمی کنم
    • US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      39 26
      میشه از توش چندتا مدل و تشویقی و افزایش پایه حقوقی درآورد
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      20 2
      ناشناس 13:26: این چیزایی که می گی چه ربطی به کامنت طرف داشت؟ اصلاً خوندی کامنت رو؟
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      18 10
      چقدر متخصص جنگ و صلاح داشتیم تو کشور و نمیدونستیم! بعضیا درباره همه چی نظر میدن! شاید تربیت شدن برا تضعیف روحیه و سیاه نمایی و فاز منفی دادن برای تضعیف روحیه ی مردم..
    • پدرام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      19 12
      اقایون کارشناس ومستشاران گرامی لطفا شما به بزرگیتون این ماکتهارو ندید بگیرید وبه بزرگیتون ببخشید و اختراعها و نسل پنجهاتون رو به ایران هم بدید و جماعت نظامی ایران رو هم از عنایاتتون قرض بدید حیفه اینجا پرپر بشید
    • حسین1 IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      30 5
      دوستان بزرگوار نیازی به گفتن نیست ولی چرا وقتی آمریکا مادر بمبها رو آزمایش میکنه نمیگید زمان هرکولس و... نیس اما به خودمون که میرسه میشه بدو خنده دار و... !!! هممون میدونیم جنگهای جدید شاید اجازه بلند شدن هواپیماهای سنگینو هم نده ولی این یک زور آزمائی قدم به قدم در برابر ایجادخوفی هست که اونا میخوان ببار بیارن بعبارتی تاثیرات روانی میخوان بزارن تا آنکه خود بمب رو در جنگ استفاده کنن . انگار دو تا مرد قوی قبل از زور آزماییشون، مشت به سنگ میزنن و اونو خرد میکنن تا حریف حساب کار دستش بیاد و البته این هم لازمه بگم که در عملیاتهای غربی بر ضد عراق در جنگ 1 و2 خلیج فارس بی نظمی وبی برنامگی خصوصن در نیروی هوائی آمریکا بیداد میکرد و این نقطه ضعفیه براشون چه بسا با جنگ الکترونیکی وحساب شده (مشابه حمله به اچ3) رو طراحی کنن و پدر بمبها رو به سرشون خراب کنن هیچ بعید ندونن کارشناسان محترمی که فقط یکسوی کارو نگا میکنن .همه احتمالات و گزینه های ما هم رو میزه منتها به موقع خود نشون داده میشن .فقط کافیه دوباره یادآوری کنم کسانی که روی بدنه ناوهای جنگی آمریکا مرگ بر آمریکا نوشتن میتونن هر کاری بر سر اون ناو بیارن/فَتَدبّروا یا اولی الالباب
    • حسین1 IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      17 13
      دوستان بزرگوار نیازی به گفتن نیست ولی چرا وقتی آمریکا مادر بمبها رو آزمایش میکنه نمیگید زمان هرکولس و... نیس اما به خودمون که میرسه میشه بدو خنده دار و... !!! هممون میدونیم جنگهای جدید شاید اجازه بلند شدن هواپیماهای سنگینو هم نده ولی این یک زور آزمائی قدم به قدم در برابر ایجادخوفی هست که اونا میخوان ببار بیارن بعبارتی تاثیرات روانی میخوان بزارن تا آنکه خود بمب رو در جنگ استفاده کنن . انگار دو تا مرد قوی قبل از زور آزماییشون، مشت به سنگ میزنن و اونو خرد میکنن تا حریف حساب کار دستش بیاد و البته این هم لازمه بگم که در عملیاتهای غربی بر ضد عراق در جنگ 1 و2 خلیج فارس بی نظمی وبی برنامگی خصوصن در نیروی هوائی آمریکا بیداد میکرد و این نقطه ضعفیه براشون چه بسا با جنگ الکترونیکی وحساب شده (مشابه حمله به اچ3) رو طراحی کنن و پدر بمبها رو به سرشون خراب کنن هیچ بعید ندونن کارشناسان محترمی که فقط یکسوی کارو نگا میکنن .همه احتمالات و گزینه های ما هم رو میزه منتها به موقع خود نشون داده میشن .فقط کافیه دوباره یادآوری کنم کسانی که روی بدنه ناوهای جنگی آمریکا مرگ بر آمریکا نوشتن میتونن هر کاری بر سر اون ناو بیارن/فَتَدبّروا یا اولی الالباب
    • حسین1 IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      13 7
      دوستان بزرگوار نیازی به گفتن نیست ولی چرا وقتی آمریکا مادر بمبها رو آزمایش میکنه نمیگید زمان هرکولس و... نیس اما به خودمون که میرسه میشه بدو خنده دار و... !!! هممون میدونیم جنگهای جدید شاید اجازه بلند شدن هواپیماهای سنگینو هم نده ولی این یک زور آزمائی قدم به قدم در برابر ایجادخوفی هست که اونا میخوان ببار بیارن بعبارتی تاثیرات روانی میخوان بزارن تا آنکه خود بمب رو در جنگ استفاده کنن . انگار دو تا مرد قوی قبل از زور آزماییشون، مشت به سنگ میزنن و اونو خرد میکنن تا حریف حساب کار دستش بیاد و البته این هم لازمه بگم که در عملیاتهای غربی بر ضد عراق در جنگ 1 و2 خلیج فارس بی نظمی وبی برنامگی خصوصن در نیروی هوائی آمریکا بیداد میکرد و این نقطه ضعفیه براشون چه بسا با جنگ الکترونیکی وحساب شده (مشابه حمله به اچ3) رو طراحی کنن و پدر بمبها رو به سرشون خراب کنن هیچ بعید ندونن کارشناسان محترمی که فقط یکسوی کارو نگا میکنن .همه احتمالات و گزینه های ما هم رو میزه منتها به موقع خود نشون داده میشن .فقط کافیه دوباره یادآوری کنم کسانی که روی بدنه ناوهای جنگی آمریکا مرگ بر آمریکا نوشتن میتونن هر کاری بر سر اون ناو بیارن/فَتَدبّروا یا اولی الالباب
    • به 19:23 IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      4 6
      هر وقت تونستی سِلاح رو درست بنویسی بیا نظر بده البته اگه صَلاح دونستی
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      28 8
      جناب ! وقتی فرماندهء نیروی هوائی امریکا به صراحت میگه ما قبلا از رشادت و قدرت تفکر و... خلبانان ایرانی میترسیدیم ! ولی امروز از جنگنده هایی که دارن هم میترسیم ! تو چطور میگی هیچ کدام از هوا پیماهای ما قابلیت جنگ کلاسیک با نیروهای منطقه مثل ترکیه , عربستان , امارات , قطر وحتی بحرین و عراق رو ندارن ! بمب افکن هرکولس هم که هیچ ! همون هواپیماهائی که شاید فکر کنی مال 40 سال قبله الان به لطف خدا و همت متخصصین ایران به روز شده اند واون اف 4 چهل سال قبل با اف 4 امروز هم سرعت وهم رادارش به روز شده !
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      3 4
      ۱۹:۲۳ ...! مردم نیازی به اینجور روحیه دادن ها ندارند. این امریکاییِ دست گفت؛ تنها ازش یه تشویقی و افزایش پایه حقوقی درمیاد.
    • لوتی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      5 1
      میشه برد یه موشک قاره پیما رو کوتاه برد کرد و کلاهک اون رو چندین تن افزایش داد این قدر ناله نکنید!! همش در توهم اسباب بازی های قشنگ هواگرد هستید!!
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      14 5
      اونایی که منفی صحبت میکنن برین چرا ژنرالهای آمریکایی جنگ باایران روتوصیه نمیکنن اول بایدمیدان وصحنه نبرد وجایگاه دوطرف را مشخص کرد بعد دید ایران درهمین شرایط دست برتررو داره و اینکه کی به عربستان گفت قبل ازاینکه بحواهیدباآمریکاتماس بگیرید به عصرحجربرگشتید ؟ درمتن به جنگهای نامتقارن به سبک داعش اشاره میکند وگرنه اعجوبه های ارتش وسپاه ماشایسته تشویق واکرام هستن وشما ازروی جهل داریدگازمیدید.
    • محمد IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      2 4
      تا وقتی ما ادمایی درسطح سواد این عزیزمون به اصطلاح اوتی داریم این مملکت جایی نمیرسه. حاجی اون اسباب بازی قشنگ هوایی‌که میگی کلی تکنولوژی صرف ساختش شده. گرچه بعید میدونم بدونی تکنولوژی چی هستش اصلا. همین قدر بگم که درجنگ بین ایران و عراق اف ۱۴ های ما حریفی نداشتن چون یک نسل جلوتر از جنگنده های عراقی بودن. حالا جنگنده ای مثل اف ۲۲ با سطح مقطع راداری .٫۰۰۰۱ مترمربع چطور میشه اسباب بازی فقط جناب لوتی میداند
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    درود به شرف سپاه پاسداران که اگر نبود رشادتها و حماسه های پاسداران تا بحال هزار بار مزدوران نفوذی و آمریکاپرست مملکتو دودستی تقدیم استکبار جهانی کرده بودن
    • 12 IT ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      41 16
      این مال ارتش داد داری اشتباه میزنی
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      40 16
      12 . مال ارتش و سپاه نداره ارتش و سپاه ید واحدی هستند ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی
  • محمد IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    31 89
    پرتاب بمب از هواپیمای ترابری بخصوص هرکولس دستاورد جدیدی نیست قبلا هم انجام میشد مثل جنگ ویتنام
  • US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    30 20
    این عمل الان جوابگو نیست، چون سطح راداری خیلی زیاد، ارتفاع پروازی نه چندان بالا، سرعت کم هواپیما، برد بلند پدافند سحر به هو و هابه هوای دشمن، قدرت رادارها ضد هوایی، و امکان استفاده از این رو خیلی کم میکنه مگه در جایی که 1. پدافند هوایی وجود نداشته باشه، و هواپیما با خیال راحت روی سر دشمن بره مثل وضعیت فعلی سوره و عراق. 2. تسلیحات دور ایستا استفاده بشه، یا با پیش ران موتوری، یا گلایدری! در غیر اینصورت، هواپیما و تسلیحاتش یا طعمه ضد هوایی دشمن میشه، یه به هدف نمیرسه! البته سعی، کوشش و نو آوری همیشه قابل تقدیره و خدا قوت میخواد.
  • US ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    23 2
    باید روی سیستمهای تسلیحات هوشمند، و منحرف کننده های پدافند فلیر و شف بیشتر کار بشه، اینها خبا ولی کافی نیستن.
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    13 8
    دیگه بمب افکن که هواپیمای مسافر بری نیست میشه ساخت اگر از روسیه هم بشه چند فروند الان که روابط خوبه بگیریم بد نیست .
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    43 27
    با هواپیماهای امریکایی برای امریکا شاخ و شونه می کشید ؟ در ضمن مثلا چه کنایه ای دارد واژه پدر همه بمب ها ؟ تا وقتی چیزی را ازمایش نکرده اید روی کاغذ عالیست!
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      بله شاخ و شونه می کشیم مگه چیه شما مشکلی داری مزدور امریکا . مرگ بر امریکا
    • احمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      16 6
      برای القاعده و داعشیهای آمریکا شاخ و شونه می کشیم. البته لیاقت اونا بیشتر از بمب بشکه ای نیست.
  • یه نفر US ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    55 33
    مشرق فرق ما با امریکا اینه که اونا با بی 2 پنهانکار بمب 14 تنی حمل میکنن ولی ما باید با هرکولس که آدم کورم باشه میبینش بمب 10 تنی حمل کنیم !
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      47 27
      واقعا انتظار داری آمریکایی که داره زحل و مشتری رو کاوش می کنه در حد اینها باشه که دائم برای خودشون خیال پردازی می کنن؟و هنوز نتونستن ماهواره در ارتفاع بالا از سطح زمین داشته باشند؟ اینها دلشون خوشه موشک ساختن...نمی دونم واقعا متوجه نمی شن که آمریکا چه قدرت نظامی داره یا انکه متوجه می شن اما می خوان مردم طرفدارشون رو ناامید نکنن
    • احمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      29 11
      آر کیو 170 قرار بود خیلی از بمب افکن بی 2 پنهانکار تر باشه.
    • پدرام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      13 12
      احمداقا اینایی که این کامنتهارو میذارن اگر ایران بی2 رو هم بشونه کور هستن و نمیخوان ببینن به قول بعضی دوستان اقایان با ویکی پدیا شدن مهندس جنگ افزار نظامی
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      6 16
      آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      0 2
      ما با دعا اینو از صفحه رادار محو میکنیم! یعنی در این حد پنهان کار یعنی مشرق با این قدرت ذهنش چیزی گفته که من الان تو در و دیوارم
  • ایران IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    35 8
    زنده باد ایران
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
      2 3
      مرگ بر امریکا و امریکا پرستان
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    23 12
    خوب دیگه فاتحه ایرباس و بویینگ خوانده شد . دیگه هواپیمای نو نمیدن بما
  • GB ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    27 12
    باید هر طور شده هواپیما تولید کنیم ، ولو ملخی باشه در حد برادران رایت ... کشوری که پهپاد می سازه قطعا هواگردهای بزرگتر براش مقدور هست . نیاز نیست اف 35 باشه ، گاهی نیرو فقط به پرتاب دو خشاب مهمات نیاز داره برای پیروزی های مهم .
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    37 23
    چی میگی برای خودت... جو گیر شدین یا فکر کردید b52 دارید؟ هرکولس رادار گریز نیست از صد مایلی میزننش تازه اونقدر کنده که حتی تیربارم میتونه ساقطش کنه در ضمن خیلی فرسوده هستن. این روشو شاید بشه علیه اشرار شرقیمون استفادش کرد ولی الان حتی داعش هم موشک دوش پرتاب داره . اینا حتی دیگه جوابگو باربری هم نیستن بخاطر ریسک بالای نابودیش به این کار نمی ارزه
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    21 5
    احتمال جنگ نظامی حداقل تا 20 سال آینده که قیمت نفت میاد زیر 5 دلار و استراتژی های امنیتی فعلی اتحاد اعراب با اسراییل و امریکا به خاطر داستان نفت به کل تغییر می کنه وجود نداره بهتر هست توی این فرصت به جای اینکه مثل عرب ها پول نفت رو صرف خریدهای بی پایان نظامی کنیم روی ایجاد زیر ساخت های تکنولوژیک کار کنیم چه با خرید خطوط تولید حتی خطوط مونتاژ یک جنگنده یا تانک مدرن رو از روسیه یا چین خرید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    9 5
    احتمال جنگ نظامی حداقل تا 20 سال آینده که قیمت نفت میاد زیر 5 دلار و استراتژی های امنیتی فعلی اتحاد اعراب با اسراییل و امریکا به خاطر داستان نفت به کل تغییر می کنه وجود نداره بهتر هست توی این فرصت به جای اینکه مثل عرب ها پول نفت رو صرف خریدهای بی پایان نظامی کنیم روی ایجاد زیر ساخت های تکنولوژیک کار کنیم چه با خرید خطوط تولید حتی خطوط مونتاژ یک جنگنده یا تانک مدرن رو از روسیه یا چین خرید
  • ايمان 054 IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    34 0
    جنگنده قاهر به کجا رسيد؟؟ مشرق لطفا اطلاع رساني کن
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      23 3
      همون جایی که قرار بود باشه!!!!!!!!!!!1
    • US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      29 12
      تاکسی خطی آزادی ترمینال غرب کار می کنه
    • US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      17 9
      نترکین با این همه توهم
  • مصطفی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    16 8
    ( سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ساخت بمبی 10 تنی توسط این نیرو ) با سلام. این بمب توسط وزارت دفاع و با پیشنهاد سازمان هوافضای سپاه ساخته شده. لطفا اصلاح کنید.
    • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      11 15
      برادر من بعد شهید شدن سردار تهرانی مقدم سپاه دیگه هیچ موشکی نساخته و همه موشکها توسط وزارت دفاع ساخته شده اند
    • لوتی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      1 0
      جناب علی جسارتا شما یه پایان نامه دکترا تا حالا نوشتی!؟ می دونی شهید تهرانی مقدم چند هزار نفر پی اچ دی و دکترا از بهترین دانشگاه های کشور زیر نظرش بودن نکنه فکر کردی موشک لوله پولیکا هست که ده نفر درست کنن!!!! که بعد از شهادت کشور توش بماند!!!
    • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      0 0
      اقای لوتی بنده دکترا نخوندم ارشد خوندم ولی رشتم ربطی به مسایل دفاعی نداشته ولی ۳۱ سالمه از وقتی که به نت دسترسی داشتم درمورد مسایل نظانی مطالعه کردم درحد یه علاقه مند. اصلا حرف شما چه ربطی داشت به حرف من. از اسمت معلومه چنتا پایان نامه دکترا نوشتی. و همچنین حرف زدنت. من گفتم از وقتی شهید تهرانی مقدم شهید شدن همه تولیدات موشکی برعهده وزارت دفاع بوده اگه غیر اینه بگین غیراینه نه اینکه اراحیف بگین
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    13 6
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم ارتشی وسپاهی یک لشکر الهی
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    11 10
    مشرق بخش دفاعیت مثل قبل فعال نیست قبلا هفته ای دو سه بار گزارش قشنگ میزاشتی
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      26 11
      چه فایده گزارشات یک طرفه و خیلی اغراق آمیزه. ما همه یک ملت هستیم ولی بزرگنمایی هیچوقت خوب نیست و متاسفانه مشرق هم یک طرفه و اغراق زیاد میکنه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    13 1
    خوبه ولی کافی نیست
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    21 3
    پدر همه بمب ها مگه اسمه يكى از بمب هاى ساخت روسيه نيست؟
    • AE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      23 1
      ما باید اسم جدیدی می گذاشتیم مثلا دایی بمب ها یا پدربزرگ بمب ها
    • CA ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      3 5
      باید میذاشتیم عمه همه بمب ها
    • حامد IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      7 1
      آقا اونا گذاشتند مادر بمب ها ، این یکی هم گذاشته پدر بمب ها ، ما اگر می خوایم روی هر در سلطه باشیم باید بذاریم "مادرزن بمب ها" هم پوتین حساب کار دست اش میاد هم ترامپ ... اصلا کاربرد این اسم خودش 20 سال حبس بدون ملاقاتی داره . فقط یه نظامی می دونه بمب و مادر زن ترکیب شون چقدر خطرناکه
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      1 1
      عمو پنجعلی همه بمب ها
  • مشفع ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    36 1
    خدا بیامرزد آن کسانی رو که این هواپیماها را با این اوضاع تحریم سرحال نگه داشتن
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      60 19
      خدا بیامرزه اون ارتشی رو که این هواپیما رو خرید. که در سال 2017 به عنوان ی ابزار نظامی برای بمب ریزان قراره استفاده بشه . اگه الان بعد این همه سال این خاصیت ها رو داره حالا فکرش رو بکنیم اونی که این ها رو خرید چقدر ذهنش باز بود. خدا واقعا بیامرزدش.
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      2 0
      ۱۵:۲۵ برای خرید این هواپیما لازم نیست خریدار به این نتیجه رسیده باشه که بعد این همه سال این خاصیت ها رو خواهند داشت.
    • شریفی DE ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      1 13
      حرفی در این نیست ، ولی باید دید شاه چندتا برگه ی دیگه رو سوزوند برای این کار ، از شما چه پنهون روابط حسنه با طمعکاری مثل آمریکا اصلا رایگان نیست که آواکس رو قبل از تحویل به ارتش خودشون به ایران بفروشند ، عاشق چشم و ابروی ما نبودند و نیستند دوست عزیز ، ده برابرش خسارت زدند .
  • اصغر ترقه IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    38 11
    من پیشنهاد خیلی بهتری برای استفاده بهینه از این هرکولس ها دارم. بجای اینکه یه بمب 10 تنی رو باهاش حمل و پرتاب کنیم میتونیم 11 تا پرایت 132 رو سوارش کنیم و بریزیم رو سر دشمن! هم ارزونتر در میاد و هم چندین برابر کشته و مجروح از دشمن میگیریم. برم زودتر طرحمو بدم نیرو هوایی...
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      5 12
      بدبخت تروریستا مگه چه گناهی کردن؟
  • عباس IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    8 3
    خخخخخخخ، پدر همه بمب ها. دمش گرم قشنگ گفته
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    19 1
    همیشه به این فکر میکردم چرا با وجود اینکه ایران بدنبال ساخت سلاح اتمی و شیمیایی نیست و نبوده چرا بدنبال ساخت سلاح ترموباریک نیست
  • اصلاح طلب 2 آتیشه IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    31 24
    واقعا آدم متحیر میمونه از این طرح های من درآوردی! دوستان عزیز باور کنید که عمر این هرکولس ها سالهاست که به پایان رسیده و بدلیل تحریم های تسلیحاتی دیگر قادر به پرواز نیستند.حتی برای مقابله با جنگجویان داعشی هم مناسب نیستند چون اونها هم الان موشک های دوش پرتاب دارن و براحتی میتونن این هرکولس های ازرده خارج رو بزنن .حالا شما تصور کنید که ما با ارتشی مثل آمریکا یا اسرائیل یا عربستان روبرو بشیم.اونوقت این هرکولسهای پیر میشن هدف تمرینی برای سامانه های موشکی و همچنین جنگنده های رادارگریز اونها با موشک های هوا به هوا با برد 250 کیلومتر. از قدیم گفته اند: پیر پیر بود اگرچه شیر بود...
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      11 2
      جدیدا هم میگن اصلاح طلب افساد طلبه پیر و جونم نداره ارتش امریکا بکنار ولی بدون ارتش مدرن اسرائیل حزب الله و ارتش فوق مدرن عربستانتون هم انصار الله دمپایی پوش
  • خرزوخان IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    32 21
    به این میگن قدرت توهم مشرق نشینان!!!
  • اکبر بیکار IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    38 21
    از ته دل آرزو میکنم که یکی از این "پدر بمب ها" رو بندازن رو ساختمون مشرقی ها تا همه از دستشون راحت بشیم... قاه قاه قاه...
    • احمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      10 21
      کسی مجبورت نکرده بیای مشرق بخونی.
  • ج د ا IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    25 5
    انشاالله شاهد این باشیم که روزی کشور خودمان و نیروهای انقلابی خودمان توان ساخت خط تولید چنین هواپیماهای عظیمی را داشته باشند - آرزویی که شاید روزی تحقق یابد و دور از دسترس نیست
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      6 6
      همش انشا الله .
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    24 5
    مشرق با فراغ بال رو هدف بچرخه؟ بابا ادم میمونه چی بگه به خدا. اون وقت پوشش هوایی دشمن و پدافند دشمن کشکه؟؟؟؟ با این پوشش هوایی کشورهای همسایه با داشتن اواکس و بهترین جنگنده های دنیا. با داشتن بهترین سیستن های پدافندی دنیا خود جنگنده شکاریم نمیتونه نفوذ کنه درخاکشون اون وقت هرکولس با فراغ بال میخواد نفوذ کنه؟ بله این کار برای بمباران اهداف بدون پدافند خوبه به خصوص اهدافی مثل داعش
    • مغزمتفکر IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      11 1
      الحق که اواکس اوجب الواجبات هستش خیلی زیاد
    • احمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      15 0
      اگر هدف داعش و امثال داعش باشه چرا که نه؟
    • علی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      2 0
      بله اقا احمد منم گفتم که برای مواضعی که پدافند نداشته باشه این طرح میتونه خوب باشه گرچه داعش موشکهای دوش پرتاب داره و چندین بار یه جنگنده کوچیکی مثل میگ ۲۱ سوری رو هدف قرار دادن هرکولس به این گندگی که پیشکش
  • مغزمتفكرجعلي IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    10 5
    مشرق چرا نظرمو تاييد نميكني!مگه فحاشي كردم!حرف بدي زدم!يا به حاشيه كشوندم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    26 11
    من وشمای مهندس اگر دست اندرکار پرواز و هواپیما بودیم و در جریان کار شاید اینقدر ندانسته نظر نمیدادیم کسانی که این زحمتها رو دارن میکشند کاملا روی برنامه کار کردند و میکنند حالا میخواد این بارکش الاغ امریکایی باشه یا ایرانی مهم اینه که ننشستن مثل من تو چایی بخورند و فقط نظر بدند بلکه فعال هستند و هوشیار اخه باید جور من تو رو بکشند که یحویی همه چیز روی سرمون خراب نشه مثل سوریه وعراق با دو تا داعشی کثیف یکی سر میلان ویکی ته میلان رو بگیرند زمین گیر بشیم و بزم فضای مجازیمون بهم نخوره
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      15 25
      خیلی وقتها نشستن و چایی خوردن و هیچ کاری نکردن بهتر از کارکردن یه عده پت و مته ... حداقل پول بی زبون این ملت بیشتراز این به فنا نمیره
    • خطاب به۱۵:۴۷ IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      12 1
      یه زمانی به برادران رایت هم همین حرفارو میزدند ولی کاری که اونا کردن شروعی بود بر عصری جدید .یه زمانی قاجار و امثال اونا در حال چپاول مملکت بودند ومردم هم سر شون تو کار خودشون.شد این وضعیتی که الان هست الانم اگه از نظر علمی متوقف بشیم بازم به خودمون ونسل های اینده خیانت میکنیم
  • آوا IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    18 8
    تنها مشابه این حرکت توسط هواپیمای ac-130 انجام میشه که فقط از نظر ظاهر شبیه هرکولس های ماست وگرنه کلی هشداردهنده رادای، پرتاب گر چف وفلر، دوربین دید درشب، سامانه پرتاب بمب و ناوبری مدرن،چندین توپ قدرتمند و با کالیبر بالا برای انهدام اهداف زمینی و کلی تجهیزات دیگه داره. بعدم مگه ما چند تا هرکولس سرپا داریم که قراره بشن بمب افکن! اونوقت خدایی نکرده اینا در حین بمبارون سقوط کنن اونوقت جابه جایی نیروها و تجهیزات و با چی باید انجام بدیم؟
    • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      29 17
      نداری باعث میشه ادم خیلی کارها انجام بدهد. نیروی هوایی چه تو بحث شکاری چه ترابری به شدت با کمبود مواجه هست
  • حسن ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    15 1
    سلام بنظر من هدف فقط پاسخی به حرکت امریکا در پرتاب مادر بمب ها بوده و گرنه حتی اگر برای مبارزه با داعش و.. که پدافند هوایی ندارن بدرد بخوره نه در این راه استفاده خواهد شد و نه چندان اهمیت داره. ولی خب استفاده از حداقل امکانات هست دیگه.امیدواریم با اینکار تجارب مفیدی برای کارهای آتی کسب شده باشه. کاش پژوهش و تربیت مهندس برای طراحی و ساخت هواپیما اونقد جدی دنبال بشه که لااقل در سطح ترکیه و کره و ... در تولید هواپیما نقشی داشته باشیم...
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    28 10
    تعجب من از اینه که بعضی ها خودشون رو از یه متخصص علوم نظامی باتجربه جنگ و 30سال تحقیق و خدمت بیشتر میدونه خخ داداش چرا فکر میکنی فکر توی سطحی نگر رو اون نظامی حرفه ای وجنگ دیده به ذهنش نرسیده ؟؟دوستان دانشمند زیاد به خودتون فشار نیارید قطعا متخصصان نظامی و هوایی ما میدونند هدفشون چیه و کاربرد این طرح چیه ! دمشون گرم که مثل امثال من و تو ننشستند پشت سیستم نظرات سطحی بدن و نقش گالیور رو بازی کنند ! گالیور: من میدونم نمیشه من میدونم نمیشه ما موفق نمیشیم .....
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      2 1
      اون گلان بود داداش گالیور نبود!
  • حسن کچل IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    24 22
    بعضی از دوستان به لطف ویکی پدیا کارشناس شدن...؟<:» ... بعضی که هرچی میگی فقط قفل کردن رو موشک شهاب و آر کیو 170 ... اونوری ها شم که فقط کاتالوک اف 35 رو خوندن و قهوه ای کردن خودشون رو ..... الان در حال حاضر ما وسط جنگ با گروه و ارتشی مثل داعش هستیم ... 40 ساله که هر دوطرف جنگ با آمریکا و یا اسراییل رو در خیالاتشان بازسازی میکنن و نبرد اف 35 رو با هواپیمایی سم پاش ملخی تصور میکنند و نتیجه هم میگیرن ما که نمیتونیم پس همون شروع جنگ همه مرگ موش بخوریم و خودکشی کنیم....!!!! .... چون حالا ما توان نظامی به اندازه آمریکا نداریم پس بشینیم همش گریه کنیم .... در حال حاضر مشغول نبرد با داعش هستیم و در چشم انداز ده سال آینده هم در همین حد در گیر خواهیم بود..... البته خود داعش هم که فعلا شصت کشور رو چند ساله که گرفتار کرده و قدرت ضعیفی نیست اونطور که دوستان میگن.... در پایان باید یادآوری کنم همانطور که من و شما دوست عزیز به عنوان علاقه مندان مباحث نظامی و فعالان فضای مجازی میدونیم چی خوبه و چه اسلحه ای خوب نیست فرماندهان بهتر از من و شما میدونن ... ولی ببخشید که نمیتونن برن سوپرمارکت محل خوبش رو بخرند و یا به صنایع گل و بلبل داخلی با اون وضع پراید ساختنشون بگن که داخل کشور براشون بسازند .... آمریکا حتی نگذاشت میگ 29 های دست دوم روسی که متلعق به مولداوی بود به دست ایران برسه بعد دوستان سفارش خرید 600 پکفا و 400 تا ..... میدهند.... واقعا خوانده کامنت های مشرق یا سایتی مثل میلیتاری آدم رو شاد میکنه.... در کل سخن پایان این است برو کنار بچه ماستی نشی....!!!... :)
    • علی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      7 1
      والا بنده به شخصه اطلاعاتم رو از ویکی پدیا چه نظامی چه غیرنظامی نمیگرم. به شخصه خودمم کارشناس نمیدونم و از ادمای کارشناس فن هم خوشم نمیاد ماها درحد یه علاقه مند هستیم. ولی خو بعضی پروژه ها واقعا کارایی نمیتونه داشته باشه ببین برادرنیروی هوایی که همش شکاری ها وبمب افکن ها نیستن بحث ترابری خیلی خیلی مهمه. ما همین تعداد اندک هرکلوس هامون رو برای بحث ترابری به شدت نیازمندیم. ولی دربحث مبارزه با دشمن هایی مثل داعش طرهایی مثل سوپر توکانو واقعا جالب هستن با توجه به هزینه کم عملیاتیشون. اینجا هم من کامنتارو خوندم کسی این ماجرارو ربط نداد به اف ۳۵. بلاخره اونا ۷۰۰ میلیارد دلار بودجه دفاعی دارن و ماکل بودجه نوسلزی هواییمون طبق بودجه ۹۶ فقط ۵۶ میلیون دلار هست یعنی چیزی در حد قیمت یه فروند سوخو ۳۰. اگر کسی هم اعتراضی میکنه از رو تعصب هستش و ناراحت میشه که میبینه دذمنطقه ضعیف ترین نیروی هواییرو داریم. بعدشم کسی نگفت برن از سوپر مارکت جنگنده بخرن. در این ۴۰ سال ما لااقل باید یه پرنده ای مثل سوپر توکانو باید میداشتیم. اف ۳۵ پیش کش
    • لوتی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      0 0
      اصولا دو سوم توان نظامی ابرقدرت ها برای مهار ابرقدرت های رقیب هست و نمی تونن در جنگ با کشوری مثل ایران با بیش از یک سوم توان نظامی وارد بشن
    • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      0 0
      خوب‌جناب لوتی موقع جنگ بقیشو میزارن دکور نگا میکنن؟ جلل الخالق!!!!! این اطلاعات مهم رو خودت تنهایی به دست میاری یا میشینین اتاق فکری چیزی دارین؟ خوب کشوری مثل امریکا یک سوم نیروی عملیاتیش چنتا جنگنده میشه؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    22 37
    تست چنین هواپیماهایی و چنین بمب هایی در چنین شرایطی داره ثابت می کنه که نباید به نظامیان ایران و شعارهای مسئولین دل خوش بود. چرا که اگه امریکا تونسته 50 سال پیش چنین هواپیمایی بسازه و ازش استفاده کنه الان خیلی پیشرفته تره و چیزهای بهتری داره و این هوایپما رو قبل اینکه از زمین بلند شه راحت می زنند. با این هواپیما تنها حکومت می تونه روی مردم ایران که هیچ ابزار دفاعی ندارند بمب بریزه و الا حتی بحرینم نمی تونن بزنن. خلاصه اینکه جایزه ی 37 هفت سال حمایت مردم از حکومت و این همه سختی ای که مردم کشیدن نباید چنین چیزی باشه. مانور روزهای اخیرم بیشتر برای کاربرد داخلی بود تا خارجی . و هواپیماهایی که ما تست کردیم مال سی و هفت سال پیش هست و الا فکر کنم الان باید با هواپیمای مسافر بری اونم اگه به ما می دادند بمب پرتاپ می کردیم.
    • علی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      18 1
      سلام با همین تحریم و با همین ادوات اما با توکل به خدا و باور به وعده حق خدا پای آمریکا رو از عراق کوتاه کردیم، پای اسرائیل از جنوب لبنان کوتاه شد، داعش که تا دمشق رسیده بود امروز در حال محو شدنه، و آمریکا و دار و دسته اش که سالهاست گزینه های مضحکشون روی میزه به قدرت روزافزون ایران اذعان دارند. دشمن ما را باور دارید؛ ایکاش خودمان هم خودمان را باور کنیم.
  • مغز متفکر IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    10 0
    یکی از اوجب واجباتی که میگفتم عملیاتی شد . تکبیر
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    13 8
    اینو از ارتش سوریه یاد گرفتن . منتهی اونا با هلیکوپتر کپسول و بشکه میندازن
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    9 0
    چون کاربر مغز متفکر گفته بود از اوجب واجبات است .
  • علی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    8 1
    سلام آقای ۱۳:۲۶ مجاهدان واقعی هر جا خلاء دیدن هر چه از دستشون برآمد انجام دادند و کنایه نزدند و بهانه نیاوردند. روی ادوات نظامی زیاد حساب باز نکنید. ما همین حالا غیررسمی با آمریکا و آل سعود در جنگ هستیم. اگر عربستان واقعا همونطوری بود که میگید، چرا سالهاست در یمن دست و پا میزنه؟ ادوات نظامی فقط یکی از ملزومات جنگ هستند نه همه اون.
  • وحید IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    15 2
    دوستان چه خوب معلومه که خوارج و منافق وجود داره تو کشور هم داخل کشور هم خارج کشور مرگ بر منافق مرگ بر کسی که نگاهو التماسش به جای خدا به امریکاست لعنت بر خوارج
  • ناشناس IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    1 8
    آمريكا مادر همه ي بمب ها را با هركولس ١٣٠ روي افغانستان انداخت. پاسخ به اندازه و مناسبي بود. عالي. فقط يك دست رنگ مناسب خاكستري روي اين هركولس مي زديم تا چهره ي زيبايي به خود بگيره و داد نزنه مال هزار سال پيش هست!
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    2 8
    بچه باهوشا این سی 130 ها با 50 سال سن اگه از زمین بتونن بلن شن خودش کلیهههه ، به اهل فن بگی سی 130 بمب افکن شده چی میشه؟ از خنده میترکه
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    8 0
    پدر همه بمب ها مال روسیه
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    20 22
    آخرش با آمریکا وارد یک حنگ نابرابر میشیم و روزگارمون سیاه میشه این خط این نشون
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    0 2
    اخه نداریم
  • ایران IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    5 19
    مغز متفکر تو یک دیوانه هستی
    • مغز متفکر IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      7 2
      جناب ایرانی همه مثل تو نیست خودتو با من اشتباه گرفتی مزدور امریکایی
    • مغز متفکر اصلی IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      0 6
      مغز متفکر جعلی عزیز ، من خودم زبان دارم جوابشو بدم .
    • مغز متفکر اصلی IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      0 0
      چیه ؟ ترسیدی که موشک قاره پیما که میگفتم عملیاتی بشه ؟!
  • US ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    18 17
    واسه حفظ روحیه ساندیس خورا خوبه. ادامه بدید.
    • لوتی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      2 0
      تاجر برجام واردات خوب می چسبه با پول نفت؟ یه جنس 200 دلاری رو دو میلیون میدی دست مردم .....
    • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      1 3
      لوتی جان برجام برای شما بدشد بله قبول دارم دکان شماها تعطیل شد. داداش داری اشتبا میزنی اون قبل برجام بود که به بهانه دورزدن تحریمها جنس دوزاری رو دومیلیون میدادین دست ملت.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    10 13
    این هواپیما که مال 50 سال پیشه !! یعنی آمریکایی ها چیزی قدرتمندتر از این رو توی این 50 سال درست نکردن ؟ با شعار و اعتقاد و غیره هم نمیشه جنگید . قدرت یک کشور به ملت آن کشور است ؛ اگر ملت در رفاه باشند فقط خدا میتواند آن کشور را نابود کند . والسلام .
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      0 6
      8سال جنگ تحمیلی رو با شعار و اعتقاد پیروز شدیم
    • لوتی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      13 0
      تبدیل شدن ایران از یک شتر به یک گربه شکست از عثمانی روسها انگلیسی ها و... به خاطر نداشتن توان نظامی قوی بود وگرنه مردم ایران همان زمان عشایر بودن اما دستو پا می زدن برای دفاع از وطن چون اگر رفاه مادی و جیب گشاد نداشتن کلآ شخص گرا و منفعت طلب نبودن و اکثرا روستایی بودن پاکی و غیرت رو داشتن..این همه کشور به خاطر نداشتن توان نظامی قوی اشغال شدن و امروز به جز یک نام اثری از اونها در تاریخ نیست شما با حکومت مشکل داری چرا ایران رو می زنی!؟؟ اصولا اکثر افرادی که برای کشورشون هیچ کاری نکردن توجیهشون همین حرف های شخصی گرایانه هست که کشور من جیب من هست...تا زمانی که نفهمیم قدرت هر کشوری نه از حکومت یا مردم یا انتخابات اون بلکه از فرهنگ مردم اون هست که بین خود و وطن دومی رو انتخاب می کنن ایران همین تو سری خوری که دویست ساله شده خواهد ماند ما فرهنگ رو باختیم چه پول دارها که کینه شون از حکومت و ایران و حتی اسلام بیش از فقرا هست چون مشکل فرهنگی دارن و خود رو کشور می دنن و کشور رو غریبه
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      15 0
      دوست عزیزی که گفتی هشت سال جنگ را با اعتقاد و شعار پیروز شدیم بهتره یه نگاه به تجهیزاتی که حکومت سابق برای ارتش خریده بود و همچنین سلاح هایی که در زمان جنگ از کره شمالی و بازار سیاه خریدیم و همچنین ماجرای مک فارلین بندازی تا بفهمی جنگ چجوری اداره می شد
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    1 0
    کاش امکان خرید جنگنده های سنگین وزن ایلیوشن روسی رو میداشتیم تا نیازی به انداختن بمب ده تنی با هرکولس یا سی 130 رو نداشتیم !
  • توکل IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    0 0
    اگه افکار لیبرالها تو این کشور حاکم نبود بهتر از موشکها هواپیما می ساختیم دوم قدرت به تجهیزات نیست به ارائه است این کشور در ۸ سال دفاع مقدس در مقابل ۸۰ کشور حامی صدام جنگید و یه وجب خاک نداد اما در سابق بدون جنگ هم خاک دادیم رفت
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    0 0
    بعنی چی! رسماً به سطح سواد نظامی ما توهین کردی؛ هرکـــــــــــــــول.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    5 0
    اگه یه ذره غیرت تو وجود کسی باشه ، از دین و مملکت و اعتقاداتش در برابر بیگانگان ، با یک تکه سنگ هم دفاع می کنه . اما اگه بی غیرت باشه ...........
  • سفیر IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    8 3
    قدرت جمهوری اسلامی :یعنی آر کیو 170 را سالم به زمین نشاند یعنی فناوری هسته ای وغنی سازی 20 درصد را انجام دهند یعنی جلو سقوط دمشق و بغداد و صنعا را که آمریکا و اروپا و مرتجع عرب می خواستند بگیریم یعنی همه جا حرف از قدرت ایران باشد یعنی .یعنی . یعنی .... آمریکا هیچ هیچ هیچ غلطی نکرده و نمی تواند بکندو بصیرت خیلی لازم بز دلی خیلی بد است و پاک دستی دولتی ها خیلی لازم است.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      0 0
      دمت گرم حقیقت همین بود و کسانی هم که باور ندارند به زودی به چشم خواهند دید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    6 1
    فکر می کنید بمب سنگر شکن 10 تنی را با جنگنده می توان حمل کرد : خیر بمب های بزرگ باید با هواپیماهای از همین قبیل باشند
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
      1 0
      با c130 عتیقه حمل میشه مؤمن؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    0 0
    ایده استفاده از سی-130 برای پرتاب مهمات را منم داشتم. البته ایده بنده پرتاب موشک های خانواده فاتح-110 و قیام است، البته تغییراتی باید این موشک ها صورت بگیرد که تبدیل به موشک هواپایه شوند و اینکه نوع هواپایه این موشک ها طراحی گردد.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    5 3
    امریکا به زودی از منطقه گورشو گم میکنه یعنی مجبورش میکنیم بره گمشه هر خری هم هست واسه خودشه اینجا ایرانه و غرب آسیا هم متعلق به ایرانه و جایی برای شیطان و مزدورانش نیست ما امریکا را به زیر میکشیم شعار نیست و به زودی عملی میشه بعد خود کم بینا و عاشقان امریکا همراه اربابشون برن گم شن مرگ بر امریکا و کسانی که دل در گرو امریکا دارند
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
      5 0
      مرگ بر امریکا و بزک کنندگان شیطان بزرگ
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
      0 0
      درود به همه آزاد مردان عالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس