واردات

با وجود تصریح رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، آمار گمرک نشان می‌دهد واردات کشورمان از آمریکا نسبت به دوران قبل از برجام بیش از دو برابر شده است.

سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس آمار گمرک، در نیمه اول سال ۱۳۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، ایران ۱۹٫۶ هزار تن کالا از آمریکا وارد کرد که ارزش آن ۳۷٬۲۷۰٬۰۳۲ دلار بود.

در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۴ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی  دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

رهبر انقلاب در آخرین جمله از نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور دستور دادند:‌ مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.

با وجود تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آمارها بیانگر رشد چشمگیر واردات از آمریکا پس از برجام است.

مطابق آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران پسابرجام، ایران پذیرای ۲۴٫۴ هزار تن کالای آمریکایی به ارزش ۷۹٬۹۵۸٬۳۵۷ دلار بوده است.

بر اساس آمارهای گمرک، در نیمه اول امسال و در دوران موسوم به پسابرجام نسبت به نیمه اول سال ۹۴ و قبل از اجرایی شدن برجام، واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ ارزش دلاری ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، یعنی بیش از دو برابر شده است.

واردات کالاهای آمریکایی از لحاظ وزن نیز در نیمه اول ۱۳۹۶ نسبت به نیمه اول ۱۳۹۴ بالغ بر ۲۴ درصد و ارزش ریالی آن ۱۳۶ درصد رشد کرده است.

نکته مهمتر آن که واردات اجناس مصرفی از آمریکا در نیمه اول امسال به وفور ادامه داشته است که در جدول زیر قابل مشاهده است.

برای دیدن تصویر اصلی روی عکس کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    15 1
    اگه مشرق با این وارد کننده ها دستش تووی یه کاسه نیست چرا پیگیر اسامی واردکنندگان و افشای نام آنها و جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید میشن. نمیشه؟ #دزدهاـباهمند
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      0 0
      ابله هایی مثل تو میگن چرا وقتی معتاد داریم باید برد موشکا رو زیاد کنیم
  • reza IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    5 1
    4تا جیز واجب وخوب هست بقیش خیانت به ملت هست خوبه تابلو ولسپرم ودوتای دیگه ولی ییسکویت وگچ وهمه خیانتن
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    5 0
    علی برکت ا...
  • پسر IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    6 0
    برجام نافرجام فقط برای مردم ایران سود نداشت ولی برای تمام ۶ کشور سود خوبی داشت پس بیخود میگین مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس