کد خبر 792150
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶
خبرویژه

رئیس فدراسیون ملی گوشت فرانسه، از نجات دامپروران فرانسوی توسط ایران و چین خبر داد.

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: 

الکساندر بوردو در گفت‌وگو با فرانس ۲۴ با اشاره به وضعیت نه چندان خوب دامپروران فرانسوی، گفت ایران و چین با وارد کردن گوشت از فرانسه، دامپروران این کشور را نجات می‌دهند.


وی گفت: پرورش‌دهندگان گاو، گوسفند و خوک بازار جدیدی را برای عرضه محصولات خود پیدا کرده‌اند، در حالی که مصرف گوشت در فرانسه کاهش یافته، این موضوع موجب دلگرمی دامپروران فرانسوی شده است. اکنون مردم فرانسه کمتر از گذشته گوشت خریداری می‌کنند و سرانه مصرف آنها در ۱۰ سال اخیر تا ۲/۲۵ درصد معادل ۸۶/۷ کیلو در سال به ازای هر نفر کاهش یافته است، به همین علت پرورش‌دهندگان دام در جست‌وجوی بازارهای جدید برای فروش محصولات خود هستند.


ایران با خرید گوشت گاو و گوسفند و چین با خرید گوشت خوک نمونه‌هایی از این بازارهای جدید محسوب می‌شوند.


بوردو ادامه داد: «تا پیش از این ۸۰ درصد از گوشت گاو حوزه اروپا از طریق صادرات گوشت فرانسه تامین می‌شد؛ اما به علت رقابت شدید میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بی‌علاقگی و بی‌میلی مردم به مصرف گوشت، فروش ما به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل ما به دنبال بازارهای جدید برای توسعه بخش دام خود هستیم.


از سوی دیگر «مشرق» در گزارشی نوشت: واردات کالاهای مصرفی غیرضروری از فرانسه در پسابرجام، ۴ برابر شده است.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال ۹۶ ایران ۱۳۶۰۰۰ تن انواع کالاهای فرانسوی وارد کرده است که ۲/۳ برابر بیشتر از رقم نیمه اول سال ۹۵ است. در نیمه اول سال ۹۵ حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، ۵۷۰۰۰ تن بود.


واقعیت نگران‌کننده‌تر آن که میزان واردات کالاهای فرانسوی در دو سال اخیر نسبت به دوران قبل از برجام، افزایش وحشتناکی داشته است.


در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران ۳۳۰۰۰ تن بود اما با رشد بیش از ۷۰ درصدی در نیمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسید و در نیمه اول سال ۹۶ هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.


احتمالا یکی از استدلال‌های مسئولان دولت در واکنش به انتقادات درباره افزایش واردات از فرانسه، این است که این واردات مربوط به کالاهای  اساسی، کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است، اما براساس آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم یدکی پژو و رنو، در نیمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفی، لوکس، بنجل، غیرضروری و کالاهای دارای تولید مشابه داخل از فرانسه راهی بازارهای ایران شده است.


براساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل‌آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی‌های زینتی، گلابی خشک‌کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ایران شده است.


همچنین در ۶ ماه اول سال جاری ۴۴/۴۵۰ تن برنج فرانسوی وارد کشور شده است. ارزش این مقدار برنج فرانسوی ۳۱/۴۴۱/۰۱۱ دلار بوده است. در این مدت، ۳/۲ تن شیرینی فرانسوی به ارزش ۶۴۶/۳۱۱/۹۵۱ ریال معادل ۱۹/۵۳۹ دلار وارد کشور شده است. همچنین ۴/۵ تن شکلات فرانسوی به ارزش ۳۸۲/۰۷۹/۸۴۶ ریال وارد ایران شده که بابت آن ۱۱/۷۲۲ دلار ارز، از کشور خارج شده است.


براساس گزارش مرکز آمار، ایران در سالجاری تا پایان شهریورماه نزدیک به ۱۶ تن پفیلای فرانسوی وارد کرده که ارزش آن ۱/۵۴۰/۹۳۷/۴۹۴ ریال معادل ۴۷/۵۰۱ دلار بوده است.


۶۳۰ تن غذای سگ و گربه خانگی نیز در نیمه اول ۹۶ از مبدا فرانسه راهی بازارهای ایران شده که بابت آن ۴۸/۲۵۶/۷۹۳/۷۷۹ ریال هزینه شده که ارزش دلاری آن ۱/۴۸۵/۱۰۴ دلار اعلام شده است. همچنین بیش از ۸ تن سرکه نیز در این مدت از فرانسه وارد کرده‌ایم.


رونق بخشیدن به اقتصاد رکود زده فرانسه در پسابرجام در حالی اتفاق افتاده که آقای روحانی پس از دیدار با اولاند رئیس‌جمهور وقت فرانسه گفت ایجاد اشتغال برای جوانان ایران، یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور فرانسه است(!)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    24 0
    آقای ترامپ گفت امانوئل هر چقدر می خواهی ازشون پول بگیر .بعد میگید ترامپ دیوانه است.ما گاو شیرده فرانسویها هستیم.دلیلش هم عدم اتکا به نیروی متخصص و کارآمد داخلیه.دچار غربزدگی و افسارگسیختگی فرهنگی هستیم.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      3 2
      تاوقتی دلار ارزان باشه وادات اشغال هم سود اور خواهد بود. دلار بالای 6 هزارتومن میتونه به تولید داخل انگیزه بده گرچه عواقب تورمیش سهمگین خواهد بود. دیگه اینه دیگه ایرانه، بدبختی یکی دوتا نیست و اگه بخای جایی درست بشه باید مشکلاتو تو بخش دیگه تحمل کرد.
    • بی سواد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      1 0
      ادمین تو دیگه بامصلحت نگری فیلتر نکن...مشکل ما همین مصلحت بازی هاس...خدا همه رو هدایت کنه.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      1 1
      اقای اقتصاددان که راحت نظر میدی در مورد دلار و واردات. نظرت رو واسه خودت نگه دار. مجبور نیستی چرت و پرت بنویسی.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 0
      به ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ پس چرا ما اینقدر صادرتمان مرتب کم می شود؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    11 0
    ما صنعت و اقتصاد خودمونو نابود میکنیم و اقتصاد چین و فرانسه و ...را نجات میدهیم. واقعا خاک بر سر این مدیریت ما
  • محمود IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    8 0
    نگاه کن توروخدا میگه سرانه مصرف گوشت فرانسه 87کیلو درساله اونوقت تازه دارن کم مصرف میکنن وجدانا یه امار درارین ببینین مصرف گوشت ایرانی ها چقده فوق فوقش 25 کیلو درسال ببینین این مسئولین چکارکردن با ما
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      3 0
      محمود خیلی مصرف سرانه گوشت ایرانیها را بالا گرفتی اگر به کل جمعیت ایران تقسیم کنی به احتمال زیاد زیر ده کیلو میشود خیلی مناطق هم کمتر از پنج کیلو در سال
  • AE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    6 0
    اين مسولين در رفاه و خودي راي و سرمايه دار كه فقط به منافع شخصي خود فكر ميكنند واقعا يك ذره هم به فكر اين مردم و مملكت باشند با واردات بي رؤيه ورانت هاي گسترده به خاطر واردات نفس توليد و كشاورزي كشور را بريدند و در روز روشن مردم از بدي اقتصاد و ركود دار خفه ميشه
  • محمود IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    8 0
    فقط مواظب باشین گوشت خوکها رو عمدی یا غیرعمدی نفرستن اینور. این فرانسویها اصلا بهشون اعتمادی نیست.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      2 0
      نه اون بیشتر به صورت کنسروی بیشتر از المان تا حالا اومده به همراه خوراک هشت وپا و.. در سوپر مارکتهای پاتوق قشر مرفه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    0 0
    اونوقت در ایران هر روز با گرانتر کردن گوشت سفره مردم را خلوت تر میکنند وجلوی پیشرفت دامداری را میگیرند واونجا از زور تولید بیش از از حد مردم وازده شده وگوشت کمتری مصرف میکنند تازه اون گوشتهای مرغوب اونجا نه این گوشتهای برزیلی که جلوی گربه بذاری قهر میکنه ما خودمون به جای گوشت قرمز از گوشت سفید یا پروتئین گیاهی استفاده میکنیم هیچ طوریمون هم نشده تازه فرانسویها کار درست را یاد گرفتند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 4
    بازی برد برد یعنی همین - فرانسه هم صنعت نفت ایران و خودروسازی را نجات داد
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      3 0
      عجب نجاتی داده فرانسه مارو. فقط ببخشید این خودروهای جدید کجان؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    3 0
    مسئولین بی کفایت و بی تدبیر.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    2 0
    دامپرورهای مارو نابود کنید و اونهارو نجات بدین...
  • مهدی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
    1 2
    من خودم سالی نیم کیلو گوشت مصرف میکنم اخه بیشتر گیاه خوارم خخ ولی بدن انسان با گیاه خواری سازگار تره و مخصوصا گوشت قرمز مثل سمه برای بدن ما درثانی مصرف کم گوشت باعث کم ریخته شدن خون حیوانات میشه خدا گه نه زیاد استفاده کنید و نه اصلا نخورید باید حد تعادل رعایت بشه
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
      0 1
      خیر. شما به بدن خود ظلم می کنید. چهار دندان انسان مخصوص پاره کردن است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس