کد خبر 793611
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶
معلمان حق‌التدریس

آموزش‌وپرورش معتقد است در صورت تصویب طرح تعیین تکلیف معلمان حق التدریس، ۱۲۱ هزار نیرو به آموزش‌وپرورش تحمیل می‌شود.

به گزارش مشرق، استخدام ۱۲۱ هزار معلم حق‌التدریس و آموزشیار نهضت سوادآموزی مدت‌هاست که به مناقشه‌ای میان نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش‌وپرورش تبدیل شده است و در صورت تصویب مجلس، آموزش‌وپرورش موظف به استخدام این نیروهاست.

نیروهای حق‌التدریس در این سال‌ها که آموزش‌وپرورش با کسری نیروی انسانی مواجه است، کلاس‌های درس را به ویژه در مناطق محروم کشور اداره می‌کنند و با حقوق حداقلی مشغول به تدریس هستند.اغلب آنها می‌گویند « به امید استخدام در آموزش‌وپرورش با این حقوق کم مشغول به تدریس هستند و گاهی باید برای تدریس به مناطق حاشیه‌ای و دورافتاده شهرهایشان بروند»

در حالیکه نمایندگان مجلس در تلاش برای تصویب قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند، آموزش‌وپرورش ضمن مخالفت با استخدام این نیروها تحقق این مقوله را در تضاد با کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت می‌داند و  این مخالفت‌ها منجر به شکل‌گیری نامه‌هایی در مخالفت با استخدام نیروهای حق‌التدریس و از سوی دیگر نامه‌های اعتراضی از سوی این نیروها شده است.

* پای صحبت‌های یک معلم حق‌التدریس

محمد از معلمان حق‌التدریس که برای تدریس هر روز از شیراز به روستاهای همجوار می‌رود می‌گوید :‌« ۶ سال درپیش دبستانی دولتی فعالیت کردم و  بیمه آموزش‌وپرورش وفیش حقوقی هم دارم به واسطه اضافه شدن پایه ششم استخدام ما کنسل و پیش دبستانی‌های دولتی واگذار شد. سه سال نیز سابقه تدریس در دوره ابتدایی را دارم. چرا بعد از این همه سال تدریس و تجربه معلمی باید با فردی که حتی یک روز در کلاس درس حضور نداشته و قرار است از طریق آزمون استخدامی جذب شود رقابت کنم؟ آزمون بساط پارتی بازی وسهمیه هست. افرادی که در آزمون استخدامی قبول می‌شوند چه برتری و مزیتی دارند، ما علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، چندین سال سابقه تدریس داریم.

چند سالی است که با حقوق ۹۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان مشغول به تدریس هستم. روزی ۱۵۰ کیلومتر در جاده‌ها می‌روم تا به مدرسه برسم و ماهانه مبلغ زیادی را بابت هزینه پرداخت می‌کنم اما بحث استخدام که می‌شود به ما می‌گویند شما سواد و کیفیت کافی را ندارید. دولت به شیوه برده‌داری ازما بهره‌برداری می‌کند وموقع استخدام می‌خواهد خودش را در دل مردم وجوانان جا کند. چگونه حاضر به استخدام ما نیستند در شرایطی که جمعیت کلاس‌های درس ۴۰ نفر و بالاتر است و برخی معلمان دو شیفت کلاس برای تدریس برمی‌دارند.»

در ماجرای استخدام معلمان حق‌التدریس پرسش اصلی که تا به امروز پاسخ صریحی به آن داده نشده این است « در شرایط فعلی که بسیاری از کلاس‌های درس توسط این نیروها پُر شده است و آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم از این افراد با حداقل حقوق بهره می‌برد چرا از لطمه به کیفیت آموزش سخنی گفته نمی‌شود؟»

* انتظار کیفیت از معلمی که ماهانه ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد؟

در رابطه با وضعیت معلمان حق‌التدریس، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است« نمی‌توان از معلمی که دریافتیش ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بوده و به شهری دور افتاده تبعید شده و باید روزانه فاصله مسافتی طولانی را طی کند انتظار داشت در کار معلمی همچون معلمان کشورهای پیشرفته و متمول رفتار کند.»

وی می‌گوید: به هر حال باید تکلیف معلمان حق‌التدریس را مشخص کرد و اینگونه نیست که تمام این افراد مناسب آموزش‌وپرورش نباشند. آموزش و پرورش برای نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند این در حالی است که معلمان حق‌التدریس در طول سال‌های کار و فعالیت خود به نوعی این دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.

* تحمیل ۱۲۱ هزار نیرو به آموزش‌وپرورش

در طرف دیگر ماجرا، آموزش‌وپرورش به عنوان دستگاه متولی استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، تصویب این قانون را مترادف با تحمیل نیرو به آموزش‌وپرورش می‌داند و ورود این افراد به مدارس کشور را در تضاد با مباحث کیفی اعلام می‌کند.

آموزش وپرورش دلایل مخالفتش را چنین اعلام می‌کند: ۱۲۱هزار نفر مشمول طرح هستند. ۶۵ درصد ظرفیت جذب معلم دربرنامه ششم توسعه (۱۸۵هزارنفرحداکثرسهمیه استخدام تاسال۱۳۹۹).۹۴ درصدافرادمشمول طرح (زن )هستند. ۹۳ درصدافراد مشمول طرح درمراکزاستان‌ها و شهرهای بزرگ سکونت دارند.رشته تحصیلی ۴۴۷۷۰ نفر (۳۷ درصد افرادمشمول طرح ) مطابق بارشته‌های تدریس دوره متوسطه نظری است که تا سال ۱۳۹۹ به آنها نیاز نمی‌باشد.(زن)

و پیامدهای احتمالی این طرح را چنین می‌داند:‌کاهش پوشش تحصیلی و افزایش بازمانده از تحصیل بدلیل تشدید کمبود معلم در مناطق روستایی, عشایری و مرزی. کاهش کیفیت آموزشها به ویژه در دوره ابتدایی به عنوان حلقه اول نظام آموزشی کشور.افزایش تعدادنیروی انسانی غیرمولد و مازاد و بارمالی بدلیل تحمیل استخدام نیروی انسانی جدید بدون توجه به نیاز آموزش وپرورش همزمان با بار مالی سنگین بازنشستگی ۳۰۰هزار نفرطی ۴سال(پاداش پایان خدمت وحقوق بازنشستگی آنان بالغ بر ۳۵هزار میلیارد تومان).

البته سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در رابطه با نیروهای حق التدریس گفته است: از نیروهایی که به رشته و جنسیت آنها نیاز داریم با منت استقبال می‌کنیم.آنجایی که نیاز به این نیروها نداریم ما بنگاه کاریابی نیستیم. وقتی که من به نیرویی نیاز ندارم نمی‌توانم این نیرو را در دفتر بنشانم ولی آن جایی که ما نیازداریم نیروی حق التدریس را روی چشممان می‌گذاریم و از آنها استفاده می‌کنیم.

* چند پرسش...

 به نظر می‌رسد، هم‌اکنون سوالاتی در بحث استخدام معلمان حق‌التدریس وجود دارد که باید به آنها پاسخ روشنی داده شود به عنوان مثال چرا آموزش‌وپرورش هم‌اکنون بخشی از کلاس‌های درس را با استفاده از نیروهای حق‌التدریس تکمیل می‌کند اما صحبتی از افت کیفیت آموزشی به میان نمی‌آید؟ آیا تمام ۱۲۱ هزار نیروی مشمول این طرح، استانداردهای لازم برای ورود به آموزش‌وپرورش را ندارند؟ آیا الزامی وجود دارد که تمام این افراد جذب شوند و نمی‌توان بخشی از این نیروها را که سطح توانمندی‌های قابل قبولی دارند، استخدام کرد؟

افرادی که از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند در مقایسه با این افراد به لحاظ سطح علمی چه برتری قابل توجهی دارند؟ با توجه به اینکه ۳۷ درصد افراد مشمول طرح، زن هستند و آموزش‌وپرورش می‌گوید به معلمان زن نیاز کمتری دارد، چگونه می‌توان این مسئله را ساماندهی کرد؟  و دست آخر آیا نمی‌توان بخشی از نیاز آموزش‌وپرورش به نیروی انسانی را با توجه به حجم بالای بازنشستگی در سال‌های پیش رو، با استفاده از این افراد که سابقه تدریس هم دارند، تامین کرد؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    2 0
    درد ما دولتی است که برای انواع ریخت و پاشها پول دارد اما برای وزارتخانه ای که کمبود نیرو دارد اما این نیروهای با تجربه را جذب نمی کند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    1 0
    چرا فقط درباره معلمان حق التدریس واژه برده داری به کار میبرید الان اکثر کارگران به خصوص در بخش های خصوصی مشغول بردگی هستند.
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    1 0
    واقعا گل گفتی حرف دل من. شوهر بدبختم از صبح تا شب سگ دو میزنه ترمی چهار میلیون یعنی ماهی یک میلیون. خیلی ناراحتم التماس میکنم فکری کنید. به لیسانسه ها درس میده خودش ارشد ازاده.
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    1 0
    همه جا همینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس